Fundering om flätlina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fundering om flätlina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fundering om flätlina.

Har tänkt införskaffa lite flätlina, kollat runt lite å ser att de ligger på runt 110m. Men min rulle tar ja ca 200m 0,20 lina. Hur gör man? Köper en längre, skarvar? Flätlina är ju inte direkt gratis...
    En till, är det dåligt för linan om man fiskar i minusgrader?
    Tacksam för tips

Spola på nylonlina i botten. Vissa flätliner suger ju upp ganska mycket vatten, besvärligt i -grader....

Kommentera

Ett nyttigt tips?

Som sagts tidigare - flätlina i botten. Tänk bara att flätlina på 0,20 mm bygger på mer på spolen än vad 0,20 mm nylon gör.

Man kan faktiskt inte räkna ut exakt hur mycket nylon man ska ha på spolen innan man skarvar och spolar på flätlinan. Att ha lina för långt från spolkanten eller ha spolen överfull är ju ingen hit.

Har rullen reservspole? Har den det kan du göra följande (vilket jag brukar göra):
      1. Spola på flätlina på reservspolen. (Fäst den först med tejp i botten eller skarva med ungefär 1 meter nylon och fäst med spolaxelknut.)
      2. Skarva med nylon (helst i ungefär samma dragstyrka).
      3. Fyll upp till 2-3 mm från spolkanten.
      4. Ta bort reservspolen.
      5. Aptera huvudspolen.
      6. Fäst nylonlinan som är i botten på reservspolen på huvudspolen med spolaxelknut.
      7. Spola på linan - tänk på att ha ordentligt motstånd och bromsen hårt åtdragen så flätlinan packas tajt.

Då återstår det att önska:

Tight lines! Eller "Täta linor!" som de svengelskspråkiga säger.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-10-23, 01:27. Anledning: stavfel
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

en stum flät lina som tar upp vatten bra fryser i minus grader och går av lätt prata med din åter försäljare om hur du ska göra så fixar dom allt.

Kommentera

Jag lägger på vanliga tunna gummiband innerst på spolen, både multi och haspel, så många som behövs för att få rätt nivå så att säga. Roterar aldrig och gummibanden vittrar inte.
          Slipper då att skarva med nylonlina. Fiffigt Elin.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hellas Visa inlägg
            Jag lägger på vanliga tunna gummiband innerst på spolen, både multi och haspel, så många som behövs för att få rätt nivå så att säga. Roterar aldrig och gummibanden vittrar inte.
            Slipper då att skarva med nylonlina. Fiffigt Elin.
            Hej Hellas;

Själv har jag alltid homogen, hård nylonlina under flätlinan i botten på rullspolen. Om du har mjuka gummisnoddar under flätlinan tränger flätlinan djupt ner i underliggande linlager både vid mothugg och drillning av stor fisk. För att slippa trassel och avkastade linor bör du ha både underlina och flätlina påspolade på rullen så hårt du någonsin kan. Då fungerar både kast, mothugg och drillning av stor fisk...

"Old Firehand Gäddtips 15 av 34. Lägg på flätlinan hårt på spolen.
            När du ska fiska med flätlina är det nödvändigt att den sträcks ordentligt vid påspolningen på rullen och helst bör linan vara våt när du spolar på den. Själv gör jag så här. Jag knyter på en hårt sträckande wobbler som en Cisco Kid 1800 i ena linänden. Sedan släpper jag ut hela linan bakom den långsamt gående båten. Nu blir hela linan våt! Sedan trär jag den andra linänden genom spöringarna på mitt spö och knyter fast linan på rullspolen. För att flätlinan inte ska glida friktionsfritt på spolen vid ett mothugg eller under drillning av fisk, spolar jag på ett 50-tal varv med nylonlina längst in på spolen. Nylon mot flätlina skarvas bäst med dubbel tubknut (Uni-Knot to Uni-Knot). Sedan kör jag båten så att Cisco Kid 1800 wobblern sträcker flätlinan hårt. Då kan jag också spola upp linan hårt och tätt på rullen."

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            Senast ändrad av Old Firehand; 2010-10-22, 20:02.

Kommentera

Tack för tipsen, mkt matnyttigt där=) Tänkte på gummibands metoden, menar du vanliga gummi snoddar?

Kommentera

OF
                Med respekt, jag har kört detta på alla typer av rullar sen flätlinan kom och garanterar att det funkar felfritt. Har provat nylonlina också och inte funnit nån praktisk skillnad. Har du provat med gummiband själv? Gör det annars innan du sågar metoden...
                Nylonlina är lika bra men gummiband smidigare.

Ja, mosso, jag använder tunna hushållsgummiband. Kränger dem över spolen så många gånger det går. Till havsrullar bara ett eller två, den ska ju rymma så mycket lina det går.

Kommentera

Beror på vad du ska fiska för nåt . Är det Haspel ?? då är det fireline den gamla bäst .

Jag har kört så här

Ul-fiske 0,10-0,12 mm 10-40 gram 0,15-0,20 mm 40-100 gram 0,28-0,32 40-130 gram 0,36-0,41 .

Skulle ja kasta magum bullar skulle ja nog köra 0,41-0,43 .

Går ju å kasta tunga beten med tunnare lina om man är försiktig.

0,20 flätlina fyller ungefär som 0,30 nylon .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av mosso86 Visa inlägg
                    Tack för tipsen, mkt matnyttigt där=) Tänkte på gummibands metoden, menar du vanliga gummi snoddar?
                    Vill inte vara stöddig men jag tycker att bara jag har gett dig tips på hur du får rätt "höjd på linan". Hur kan man på förhand veta hur många gummisnoddar man behöver för att uppnå detta om flätlinan är 110 meter lång? (Köper man en bulkspole så slipper man ju det problemet men det blir lite dyrare.)

Sedan är ju flätlinan du beskriver bara 110 meter lång. Man kan hamna i den sitationen att man vid ett extra långt kast faktiskt får ut hela flätlinan. Låt oss anta att man då får ett hugg med påföljande rusning. Det kan vara skönt att ha nylonen som backing i en sådan situation. Därför tipsade jag om ungefär samma dragstyrka. Är nylonen mycket svagare än flätlinan kan det brista i skarven

OFs tips är ju bra för att få på linan hårt nog. Detta tips hade dock inte funkat för mig. Jag har ingen båt
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen