Hur ser era bottenmetetackel ut när ni fiskar efter gös? Hur tacklar ni betesfisken? Är det bäst med död/levande? osv... tack på förhand!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bottenmetetips- GÖS
Collapse
X
-
Har inte bottenmetat efter gös själv men jag känner till tre tackel som jag vet fungerar i alla fall.
...
Vanligt glidande bottenmete lär fungera finfint det med. Själv tror jag mest på ett bete som svävar precis ovanför botten, det kan du göra med en popuprig eller genom att spruta in luft i betesfisken.Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
-
Vet inte hur det fungerar att ha levande betesfisk vid bottenmete. Har för mig att jag hört att det fungerar kanon med colin dyson iaf.
Själv använder jag bara dött vid bottenmete.
För att få gösen mindre misstänksam så använder du bara små krokar, tunna och smidiga tafsmaterial (typ pro leader, surflon eller dyl) Hur som helst tror jag inte gösen är så kinkig. Rött indikerar ju blod? Har hört att baitpoppers har en positiv inverkan på gäddan iaf.
Avståndet mellan kroktafs baitpoppern kanske kan ökas också?Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
Det är enkelt att lösa.Originally posted by natito
Jag ser inget sänke på det tacklet..
T.ex. kan du fästa beteslåset i ett trevägs lekande. I den undre ringen på lekandet fäster du en lina med en sänke på och den resterande ringen fäster du huvudlinan på.
Finns flera varianter att lösa detta på.Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
Det som alltid fungerat för mig är ett GLIDANDE tackel, tycker de är mycket bättre på just gös än ett fast. Har alltid kört där linan går direkt genom öglan på sänket, men funderar på att testa varianten där du har en tafs till sänket på 2 dm som går till huvudlinan där ett glidane lekande sitter. Detta innebär att om du har levande betefisk att den inte har lika mkt motstånd att stå och stångas i mot.
Testa dig fram med propellrar, rasselkulor, dioder och olika smaker (oljor) för att få de att funka bäst i ditt vatten. Eller så kanske "naturell" är helt klart bäst...?
Helst ett lite mjukare tafsmaterial som pro leader, soft strand eller tjockare nylon. Men vill man gaddera sig mot gäddorna så funkar seven strand eller pike wire bra. En enkelkrok i munnen och en trekrok (strl 4-8, beroende på betesfiskens och fisken du riktar efters strl) i ryggen tycker jag funkar allra bäst. Längd 4 dm - 1 m bereonde på hur du vill fiska betesfisken (om du gör den flytande t ex)
Jag kör helst med levande betesfisk, men de dör oftast ganska kvickt vid botten så de blir att man kör en del med döda. Har man inte tillgång till FOXs sprutor så funkar frigolit inproppat i munnen bra. Flytkulor har oftast för dålig flytkraft för att klara ett hyffsat bete.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
2026-08-16, 19:03 -
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 547 visningar