gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gäddfiske

är det bra å fiska efter gädda när det snöar?
    det har inte kommit nån is än...
    och ska man fiska med drag som går djupt nu på hösten?

jag är väl inte den allra mest rutinerade gäddfiskaren på forumet men min erfarenhet är att det är kanon att fiska gädda vid snö. Helst skall vädret enligt mig variera till max. Snö hagel regn om vart annat med uppehåll och tydliga förändringar i vinden. Detta gäller även då isen lagt sig. Jag vet att detta inte stämmer med dem som letar varmt /syresatt vatten. De letar vikar med pålandsvind men är det snö och lite blåst så verkar inte detta vara rätt.
    Att det snöar eller regnar bryter vattenytan så gäddorna vågar lämna botten på samma sätt som då det är vågor.

Anderstorp ligger söder om Gbg där jag håller till. Hos oss har sjöarna inte vänt ännu dvs varmaste vattnet finns (i alla fall förra helgen, skall ut imorgon igen) under ytvattnet. Detta får till konsekvens att all fisk står under denna gräns i sjön. Förra veckan var denna magiska nivå enligt lodet 10.5m (ytvattnet 5,8¤C) två helger tidigare var den magiska nivån 8m (ytvattnet 7,2¤C). Så nu blyar jag rejält. Om detta är rätt vet jag inte men min teori är att jag vill ner strax ovanför denna temperaturgräns. Ögonen sitter ovanpå huvudet så strax ovanför tror jag är rätt. Har åkt över hela sjön men hittar ingen temperaturvariation i ytvattnet.
    Har inte riktigt koll på vad som händer då sjön vänder. Då borde det ju bildas ett lock med varmt vatten som lägger sig ovanpå det 4 gradiga vattnet. Är det så att all fisk följer med denna vattenrörelse upp i vattenmassan? Det vet säkert de gamla/mer rutinerade på forumet.

Jag tror att de följer med upp för förra året på första isen hittade jag fiskarna pelagiskt med ekolodet på 3-4 meter under isen långt från botten då isen precis lagt sig. Senare på vintern då det var riktigt kallt gick fisken och tryckte nere vid botten.

Hopas att mina spekulationer kan vara till hjälp. TokTorsten
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

hej, jag bor oxå i Anderstorp! bor i tokarp, Stjärnehult...
      brukar oftast fiska i Härerydsån,( tillhör hären ) och brukar ta några gäddor men det har bara blivit sämre nu.. men ska kanske ut imon, vet inte riktigt..
      tack för tipsen!

Kommentera

Tja, dom större gäddorna tas då enligt vårat kompisgängs erfarenheter. bara ge sig ut

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 451 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art