Jiggfiske ?!!??? :S - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske ?!!??? :S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggfiske ?!!??? :S

hur f*n lyckas nu med ert jiggfiske igentligen ? :S.. jag lyckas då alldrig me det vette fan vad jag gör för fel :P.. antagligen är man för otålig o byter snabbt tillbaks till den där läckra spinnaren eller vobblern som så snällt tittar upp ur draglådan .. men jiggfiske har alldrig gått speciellt bra för mig
    Endast Fiske Är Gott Nog

Kolla i forumet, det finns massor av trådar om detta ämne.

Tekniken är annars enkel. Kasta ut, låt jiggen sjunka till botten, veva två-tre-fyra vevtag och låt sjunka på spänd lina, upprepa.

Kör gärna med tunn lina som skär vattnet bra. Så lite grejer som möjligt framför jiggen (tafsar, beteslås etc) gör att den får en bättre gång.

Kommentera

ahh .,.. vart ska man fiska med jiggen då ?.. finns ju alldrig regler utan undantag men nån tumregel lär det ju finnas ? :S
      Endast Fiske Är Gott Nog

Kommentera

Ja du, om jag visste det kanske jag också skulle få napp ibland

Prova där du fiskar med dina andra drag. Fiskar du abborre är väl grynnor ett hett tips.

Kommentera

Låt jiggen studsa längs botten, det brukar vara bra både på abborre och gädda...Fördelen med jigg är också att du bara har en krok, vilket gör att man kan kasta in i vassen etc, om det inte är allt för mkt bråte där =)....

Fiskar du med shadjigg kan du trä en trekrok över jigghuvudkroken och fästa den i ryggen på shaden..Detta ger bättre krokningsegenskaper.

Annars är det bara att harva, ju mer betet är i vattnet desto större är chansen att få fisk =)

//micke

Kommentera

Att dra den mycket låååångsamt fram över botten och ibland lyfta spötoppen kan göra underverk på trög abborre...
            There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Instämmer me FB pike. Långsam dragning längs botten i decimeterryck med påföljande stopp är melodin just nu, liksom i kallt senhöst vatten. Testa med 14-gramshuvuden.....Längre fram är nog livligare gång lämpligt, men låt som sagt jiggen sjunka till botten innan du tar hem den.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

om det är varmt i vattnet och abborren jagar så veva som en tokjävel
                my precious....

Kommentera

jag ror båten sakta med jiggen efter och letar upp abborren, sen så stannar man bara när man hittar firrarna! jag brukar ochså istället för att låta jiggen slå i botten så "jerkar" jag jiggen och vevar väldigt oregelbundet och rör spöet åt sidorna! funkar mycket bättre än man tror!

Kommentera

Jag gillar metoden att sitta på en brygga/kaj eller i en båt och bara vippa med spötoppen, cirka 10 cm "skutt" för jiggen. Dock får man tänka lite var man sätter sig att göra såhär, man täcker ju inte av någon speciellt stor yta... (gärna lite kallare vatten)

Annars veva in ryckigt (lite varmare vatten) efter vanliga kast.

Tycker jiggar är oslagbara beten! =) Billiga, enkla, och hyfsat fångstgivande.
                    Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85