Pimple abborre, tips uppskattas... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimple abborre, tips uppskattas...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimple abborre, tips uppskattas...

Hejsan fiskare!

Jag tänkte ta en pimpeltur imorgon och skulle behöva lite tips.
    Det är abborre jag tänker pimpla

Jag har väl inte pimplat så många gånger i mitt liv och definitivt inte framgångsrikt.
    Men jag tänkte ge det ett försök nu.
    Utrustning har jag, spön, vertikalpirkar, nån balansare å mormyska, men tänkte prova mest vertikalpirk + lim/garnkrok.

Det jag mest undrar är väl väder osv vid pimpling.. Vilket väder/ temp brukar vara bra? Tid på dagen? Är abborrarna trögare när det är snö på isen? Ska man kanske låta isslasket vara kvar i hålet?

Lite allmänna frågor så, men själva fisket börjar jag lära mig...

Men alla tips och så är uppskattade!

Isblasket ska bort. Du ser inte på linan vad som händer annars. Gäller även stor abborre som jag jagar. Högt barometertryck är alltid bäst eller stigande.
    Bäst är att vara ute precis när ljuset kommer. Sen är det ju olika tider beroende på var man bor.
    Ju mer snö ju sämre är det förstås. Fisken vill ju ha jaktljus.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Pimpla abborre är bara teknik skickliga fiskare kan få 15 kg på 4 timmar .
      Många år sen ja pimpla men blankis är väll alltid bäst .
      Ang utrustningen tunn lina 0,15-0,20 nylon inga beteslås eller tafsar . Lyskrok i st 12-16 bara prova.
      Placera pilken precis ovanför botten gör 3-4 lockryck å håll sen still. Det viktigaste är inte hur du rycker utan att du håller still mellan rycken.Sen borrar du med lika långt mellanrum som vattnet är djupt . Fiskar du på 5 meter så borra 5 meter bort till nästa hål.
      Skitfiske

Kommentera

använd bara vertikalare om du vill få mycket abborre, och 16krok.. vad har du mellan kroken och pirken?

Kommentera

Ursprungligen postat av DanielJ Visa inlägg
          använd bara vertikalare om du vill få mycket abborre, och 16krok.. vad har du mellan kroken och pirken?
          En snapper eller upphängare eller vad dom nu kallas...

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Pimpla abborre är bara teknik skickliga fiskare kan få 15 kg på 4 timmar .
            Många år sen ja pimpla men blankis är väll alltid bäst .
            Ang utrustningen tunn lina 0,15-0,20 nylon inga beteslås eller tafsar . Lyskrok i st 12-16 bara prova.
            Placera pilken precis ovanför botten gör 3-4 lockryck å håll sen still. Det viktigaste är inte hur du rycker utan att du håller still mellan rycken.Sen borrar du med lika långt mellanrum som vattnet är djupt . Fiskar du på 5 meter så borra 5 meter bort till nästa hål.
            Skitfiske
            Tack jerklimpan! Bra förklarat..! Det vart några nya värdefulla tips...

Kommentera

Hej! Jag kan de dig några bra tips för fina matfiskar. Utrustningen består av ett lätt spö, wiggler eller normark har bra spön. 0.15-0.25 Nylonlina (finns oxå speciell för isfiske), en sk. "Snapper" som man knäpper fast vertikalpirken eller balansarn i. Jag rekommenderar en 5-7 cm's verikalpirk med en sida silver och en brons/guld. En limm+garnkrok st 14-15 brukar vara allround för abborre. När solen går upp omkr 8-10 så brukar fisket vara som bäst. Om det är mycket snö kan du ta bort lite snö så du kommer till isen på några ställen, eftersom fisken lockas dit. Borra ditt hål, ta bort slasket och sänk ner pirken så när du har spötoppen vid ytan så nuddar pirken bottnen, lyft pirken och gör 2-3 lockryck (aldrig längre än spöt!!). Håll still i ca 10 sek och dunka sedan pirken i botten så lite skit från botten kommer upp och lockar fisken. Håll still och gör lite mer lockryck. Om du inte haft känning på MAX 3 minuter så byter du hål ca 5 m ifrån ditt förra hål, det är du som söker fisken inte fisken som söker dig. Håll alltid koll på linan för ibland är huggen väldigt små. Om du ser andra fiskare på isen så kan du alltid gå närmare dem.

Lycka till mvh Ludwig

Edit: Kom på att om fisken är trög kan du sätta på lite röda maggot och byta till en längre kedja mellan pirk och krok

Kommentera

Tack för alla svar, får väl ge mig ut i skaplig tid och dra några fina borrar då!

Kommentera

Jag kom på en sak och det är att sist jag pimplade så fick vi skapligt med abborre alldeles inne vid land (småa dock) men inga fiskar längre ut. Är det för att dom är svårare att lokalisera på djupare vatten? Går dom större abborrarna på djupare vatten? mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkoff Visa inlägg
                    Jag kom på en sak och det är att sist jag pimplade så fick vi skapligt med abborre alldeles inne vid land (småa dock) men inga fiskar längre ut. Är det för att dom är svårare att lokalisera på djupare vatten? Går dom större abborrarna på djupare vatten? mvh
                    De större går ut på djupare vatten när det är kallt på grundt vatten. Men jag rekommenderar att du fiskar på ca 2-5 m djup längs med vassen. Där får jag flera fina runt 5hg!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 443 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29