Död mört till Ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Död mört till Ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Död mört till Ismete?

Hej!
    Jag ser här på sidan att det är många som får fina Gäddor nu. På "Bete:" står det nästan alltid mört.
    Är det någon som fiskar med död mört? Vad är skillnaden än om ni fiskar med levande mört?
    Har ni några tips till Ismete med död mört? Sjödjup? Fiskedjup? Hur högt över botten? mm.
    Skriv gärna alla era funderingar om död mört!

Tack!

/Pelle
    Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

får man ens fiska med levande?

Kommentera

som på gädda the movie ''gäddor har en tendens att spotta vid minst motstånd'' har däremot inga större erfarenheter av dött agn

Kommentera

jag tycker död mört fungerar utmärkt! har varit skeptisk mot de men har blivit endel ismete med död mört nu och ibland får man mer på död mört så jag tror inte de spelar så stor roll men om jag har en levande mört sätter jag på den levande de känns som de är bättre ändå

Kommentera

Ursprungligen postat av EgonLJ Visa inlägg
          får man ens fiska med levande?
          Angående skriverierna för några år sedan så var det en tomte på djurskyddsmyndigheten som retade sig på sportfiskare och ansåg att fiske var djurplågeri (vilket det förvisso är). Han, för det var en han och endast en person, beslutade att det skulle vara mot lagen. Men som alla vet så är det inte upp till en person att bestämma vad som är rätt eller fel - lagen prövas i domstol. Så för att kunna avgöra måste ett prejudicerande domslut fattas - någon måste bli åtalad och en domstol måste döma. Detta hände aldrig. Djurskyddsmyndigheten (som lades ner när den borgerliga regeringen tog över för flera år sedan) grundade sitt antagande på att fiskar kände smärta, baserat på ett forskningsresultat som visade att fiskar hade receptorer för smärta. Samtidigt publicerades ett annat resultat som visade att fiskarna inte producerade något stresshormon när de injecerades med nervgift - således ingen smärta. Båda dessa resultat har trovärdighet och i en domstol skulle dessa bevis stå mot varandra - en fällande dom kan således inte komma på tal. Detta insåg givetvis de åklagare som fick anmälningar och de lade ner förundersökningarna.

Därför gick det inte att fastställa vare sig smärta hos fisken, eller att det skulle vara olagligt. Det fick förbli en rekomendation från en försvunnen myndighet. Denna rekomendation har nu strukits och beslut om levande eller död betesfisk ligger på sportfiskarens egna etik och moral, vilket även jag fick bekräftat från min svärmor som jobbar på Fiskeriverket. Jag litar på henne.
          Ni som följt mina tankar vet förmodligen hur jag ser på detta. Jag fiskar inte för fiskens skull, jag vill välja den metod som ger bäst resultat vid det aktuella tillfället. Att kroka en mört eller en gädda spelar för mig ingen roll. Inte så heller om mörten är levande, halvdöd eller stendöd (se det gick att komparera död).

Kommentera

Fiskar oftast med levande betesfisk, kör ofta i klara miljöer pelagiskt, känns betydligt hetare att ha en stor mört simmandes under isen som ger bra vibrationer och som syns på håll.

Men jag har fiskat med död mört i lite grumliga mindre pölar med hyffsat resultat. Brukar lägga betet lite närmare botten och göra några snitt i betet så att det luktar. Att mäska med en mosad mört kan också vara effektivt! Men om jag fiskar med dött bete så tycker jag att stora sillar, nors osv har funkat bättre som luktar mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
              Fiskar oftast med levande betesfisk, kör ofta i klara miljöer pelagiskt, känns betydligt hetare att ha en stor mört simmandes under isen som ger bra vibrationer och som syns på håll.

Men jag har fiskat med död mört i lite grumliga mindre pölar med hyffsat resultat. Brukar lägga betet lite närmare botten och göra några snitt i betet så att det luktar. Att mäska med en mosad mört kan också vara effektivt! Men om jag fiskar med dött bete så tycker jag att stora sillar, nors osv har funkat bättre som luktar mycket.
              Mm, tror du att det kan vara någon idé att fiska pelagiskt med död mört, sill? :/
              Lägger du dött bete ca en halvmeter upp från botten, eller vart?
              Jag har börjat att mäska nu, har gjort det under några turer i år. Och visst känns det hetare att veta att Gäddorna i närheten känner doften av mäsket och fisken!
              När du säger stora sillar: Hur stora?? Jag har sillar runt 25-30 cm.
              Skitfiske!´

Kommentera

Hallå?
                Hur går fisket för er som använder död mört /sill??

Kommentera

Ursprungligen postat av PelleC Visa inlägg
                  Hallå?
                  Hur går fisket för er som använder död mört /sill??
                  vissa dagar är död mört minst lika bra som levande. ibland kanske man inte har tillgång till levande mört, eller dom tagit slut under dagen, och då har fisket varit bra med döda oxå.
                  MEN jag föredrar alltid levande och pigga mörtar. detta måste attrahera gäddor mer och framför allt locka till sig mer fisk. Men det är ju allmänt kännt att stora gäddor ofta äter as och halvdöda fiskar.
                  Det finns ju fortafarande såna som håller på med gäddsaxar(borde förbjudas), och då används ju bara döda fiskar. Och dom får mycket fisk på det...

Kommentera

död mört har gett bra för mig ffa i grumligt grunt vatten. Till fiske 5 meter eller djupare pelagiskt använder jag levande mört. Har inte provat så många gånger med död mört, men gick inget vidare då. Dock tror jag att det är mest psykiskt att man vill ha levande mört. Men det är ju jag det...
                    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 452 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art