Tänkte höra om någon har några erfarenheter av Berras kastnät för 300:- ? Ska förbi sthlm på torsdag så det kanske blir till o införskaffa ett..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kastnät på Berras?
Collapse
X
-
Hejsan..lite sent men ändå....
Kastnätet på Berras säljer är ett 6 fots nät och har ½" maskor (12.7 mm)
Det är lite synd att det inte framgår av Berras hemsida.
I mitt vatten där jag oftast fiskar är det löja som gäller som agnfisk.
Så stora maskor funkar inte på småvuxen löj. Jag fick helt enkelt bara de största löjorna och de fick jag bända loss ur nätet.
Tänk på att ett vanligt löjnät där det är meningen att löjorna ska fastna har 10mm maskor.
Jag skaffade ett med 9mm maskor istället från malco, och då fick jag upp löjorna och slapp bända ur fisken ur maskorna.
Sedan tyckte jag att Berras nät höll dålig kvalitet knutar gick upp och så,
kanske bara var jag som hade otur med mitt, jag vet inte
Men de på Berra var väldigt sjyssta och reklamerade nätet och gav mig ett tillgodokvitto istället.
Men är det mört man behöver då funkar nog Berras kastnät.
Kommentera
-
Köpte mitt på berras jag med. Ringen längst upp av plast, släppte hela tiden nätetUrsprungligen postat av Sten_HardHejsan..lite sent men ändå....
Kastnätet på Berras säljer är ett 6 fots nät och har ½" maskor (12.7 mm)
Det är lite synd att det inte framgår av Berras hemsida.
I mitt vatten där jag oftast fiskar är det löja som gäller som agnfisk.
Så stora maskor funkar inte på småvuxen löj. Jag fick helt enkelt bara de största löjorna och de fick jag bända loss ur nätet.
Tänk på att ett vanligt löjnät där det är meningen att löjorna ska fastna har 10mm maskor.
Jag skaffade ett med 9mm maskor istället från malco, och då fick jag upp löjorna och slapp bända ur fisken ur maskorna.
Men de på Berra var väldigt sjyssta och reklamerade nätet och gav mig ett tillgodokvitto istället.
Skitkass kvalite!
Men jag orkade inte reklamera det så jag tog lite fireline och satte nätet på plats under plastringen och sen knöt firelinen så nu håller den
Kommentera
-
Köpte mitt på berras jag med. Ringen längst upp av plast, släppte hela tiden nätetUrsprungligen postat av Sten_Hard
Skitkass kvalite!
Men jag orkade inte reklamera det så jag tog lite fireline och satte nätet på plats under plastringen och sen knöt firelinen så nu håller den
Kommentera
-
knota
Sporting verkar ha ett kastnät för 299kr, vet inte om det är samma som Berras.
"Kvalitétsnät från finska lindemann"
Kommentera
-
P A
Ett kastnät för svenska "löj-förhållanden" bör ligga på runt 9-11 mm. Vara snabbsjunkande och inte ha för stor diameter som gör det svårhanterligt.
Lindeman har aldrig hållit speciellt hög kvalitet på sina nätprodukter. Yrkesfolket kallar deras vanliga nät för "engångsnät" eftersom det helt enkelt är billig skit.
De bästa kastnäten för svenska förhållanden leveraras av Ella i Finland. (Samma som gör paraplymjärden)
Visserligen kostar dessa kastnät 200-250 spänn mer än Lindemans grejjor. Men dom håller och fungerar.
Kommentera
-
knota -
P A
Ursprungligen postat av knotaHåller dessa på länken bättre kvalité än lindeman???
http://www.malco.se/kastnat.htm
Svårt att se bara på dom bilderna. Ellas nät brukar ha vit lina, fast av samma typ som den blåvita (flätad polyethen) på bilden. KAN vara den rätta sorten. Ring o fråga vem som levererar till dom.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 151 visningar