Behöver tips om "min" sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips om "min" sjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver tips om "min" sjö

Jag har en sommarstuga ganska nära mitt hem där jag ofta brukar fiska när isen släpper. Jag har fiskat där sen jag var en lite toddler och fortsätter än idag.
    Mitt problem är det att; även fast jag är en gedigen fiskare och att jag har vart ute många, många timmar varje år har jag lite problem med att fånga fisken.

Det jag brukar göra är att ro drag (trolla?) 3-15 meter utanför vasskanten, ofta med 2 spön ute även när jag är själv (har ingen fantastisk utrustning och håller fast mina spön med fötterna oftast).
    Det jag nu undrar är om någon snäll själ kan, genom den bild jag snart postar, ge några direkta synpunkter på hur fiskarna "borde" fungera i just min lilla vik till Vänern.

Det gröna sträcket är familjens nät som brukar dra upp både stora Gösar och Abborrar.
    Gröna punkter är Abborrfångst (senaste året)
    Blå punkter är Gäddor
    Den gula är Gös

ska du fånga gädda är ju mitt tips att du tar dig längre från vasskanten än 15 meter.. Jag kör en del trolling efter gädda, vanligtvis i sjöar med maxdjup 7-20 meter... I en sjö med 10-12 meter maxdjup brukar jag fiska från 10-6 meters djup, ofta där det är rätt markanta branter eller hårdbotten. Dessa djup har jag oftast kanske 200 meter från land. På sommaren dagtid fiskar jag nästan uteslutande med beten som går ca 5 meter djupt, eller djupare. På kvällstid, om man ser på lodet, eller på ytan att betesfisken går upp så kan man pröva med grunt gående beten. Man skall alltid ha koll på betesfisken. Den gädda som är på bettet söker födan. Gösen är ju även den en predator i allra högsta grad, som ofta är aktiv i skymning. Jag får oftast gös djupt. 5 meter eller djupare och på beten 5 meters djupgång eller mer, men det händer, speciellt då på kvällen att man får gös på mer grundgående beten.

Sedan jag började med trolling så har min fångststatistik på stora gäddor(över 5 kg) under juli-augusti gått upp med flera hundra %.... Allt som oftast är det på kvällarna under sommaren det nappar störst gäddor. Dagtid blir det fler små gäddor 1-3 kg, men på kvällarna har jag fått fler stora.

Abborre fiskar jag inte mycket numer, men då jag fick mest med stor abborre var det antingen som bifångst efter gös, då jag fiskat djupt och bottennära eller statiskt fiske på "heta" ställen. Mina erfarenheter om abborre på sommaren säger mig att mete med liten mört el. dyl alt. jiggfiske är det bästa sättet att komma i kontakt med de stora abborrarna. Spinnarna brukar jag lämna hemma....

Detta är MINA erfarenheter av mitt fiske, och absolut ingen sanning, men när det gäller trolling efter gädda så ter sig gäddan bete sig snarlikt i de flesta sjöar jag fiskat... och det är en hel del vid det här laget. Vid vasskanten blir det oftast bara "snipor"
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Hej!

För att bli effektivare bör du fiska riktat efter just den fisk du är ute efter. Olika arter uppehåller sig inte alltid på samma typer av platser eftersom deras levnadsvanor skiljer sig emellan. Tid på året har en mycket stor inverkan på var fisken står. När man har funderat på dessa; art, tid och plats, - så först då lönar det sig att tänka på metod.

Det är nästan omöjligt att ge rekommendationer i vatten där man inte har fiskat, men man kan ju alltid ha en åsikt Allmänt kan man säga att ditt vatten ser riktigt "hett" ut och att det säkert finns fina fiskemöjligheter där. Man kan anta att mycket fisk vandrar in och ut ur sjön under en årscykel.

Eventuellt så leker gäddan i någon av de grunda vikarna i norr på våren så i anslutning till dessa kan du med lite tur hitta stora gäddor. Efter leken kan du fortsätta att fiska i anslutning till grunda delar av sjön med växtlighet då många gäddor håller sig kvar grunt och äter upp sig. När vattnet blir sommarvarmt sticker de stora gäddorna (som inte trivs i varmt vatten) ut pelagiskt i sjön, förmodligen även ut i Vänern. Då är de sällan inne nära land. På hösten kan du träffa på dem närmare land igen i djupbranter och sunden där fiskstim samlas eller grundare partier med nedvissnade växter. Ett hösttips är att hålla koll på var stimmen av småfisk är.

På gös och abborre skulle jag sikta in mig specifikt på att leta upp stenig botten; branter, stenrösen, grund, även platt botten men då med inslag av sten och grus. Sunden ser också trevliga ut för abborre och gös (står kanske en del gädda där också). Sommartid kan du testa att trolla efter gös, men testa då inte bara längs stranden. Det kan mycket väl vara så att de jagar mitt på sjön.

Om olika metoder finns det hur mycket information som helst på detta forum. Skulle jag vara du så skulle jag nog skippa dragrodden (förutom under sommarkvällar och kanske lite under hösten) och satsa på att aktivt leta upp fisken genom spinnfiske med olika beten som jiggar och vobblers. Sen ska man öppen för att tänka om, bryta egna mönster, och testa sig fram så ska du se att det, tillsammans med tid på fiskevattnet givetvis, ger resultat.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Skitfiske!
      Senast ändrad av TailRunner; 2011-03-08, 06:32.

Kommentera

Tackar ödmjukast för svar.

Ska ut och pröva lyckan nu i veckan hoppas jag.

Skitfiske på er!

Kommentera

Det du ska börja med är att ta upp nätet och sedan elda upp det. På det sättet kommer fiskarna inte försvinna från din vik och du kan åter igen få fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
            Det du ska börja med är att ta upp nätet och sedan elda upp det. På det sättet kommer fiskarna inte försvinna från din vik och du kan åter igen få fisk.
            Då är det ju konstigt att det överhuvudtaget finns fisk kvar i Svenska vatten då nätfiske var det enda fiske man sysslade med i forna dagar..

OT: Jag håller med tidigare talare och råder dig till att ta å försöka spinnfiska runtom sjön så du till slut hittar några bra platser.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brandenburger Visa inlägg
              Då är det ju konstigt att det överhuvudtaget finns fisk kvar i Svenska vatten då nätfiske var det enda fiske man sysslade med i forna dagar..
              Det finns massvis med exempel på fiskbestånd som har försvunnit i olika sjöar och vattendrag bara för att folk och yrkesfiskare har lagt nät och överfiskat beståndet med fisk. Visst finns det fiskar kvar, men jag är helt säker på att det både skulle ha funnits fler och större fiskar om nätfiske aldrig existerat.

Kommentera

Nätet hamnar i om flera personer är ute i stugan och vill ha fisk till middag en dag. Det ligger i en natt och vittjas tidigt. Tvekar på att fiskbeståndet förändras speciellt mycket av vårt nät.

Däremot finns det en feskargöbbe som fyller sjön med nät lite då och då.

Apropå botten. Bilden som ligger i första inlägget är taget från eniro och visar djup som ni ser. Jag antar att det inte finns nått lätt sätt att se vad det är för botten på olika ställen förutom genom ekolod eller sjökort?
                Jag inser att det är en liten chans men man vet ju aldrig.
                Senast ändrad av ChrisTheBlizz; 2011-04-14, 18:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg

Stor skillnad på vanlig Svensson lägger nät och en yrkesfiskare som lägger nät. Svara seriöst på hans fråga ist eller ge fan i de.

Kommentera

har du ett kaftigt spö så skulle jag testat bulldwags längst djupkanterna om du är ute efter mer än dragrodden..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 526 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34