Nu när våren närmar sig så blir man lite sugen på att prova nya beten. Jag funderar på gäddspinnare, typ Pigspin, Musky Mayhem mm. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa beten? Vilka sorter och färger funkar bäst? När jag ändå skriver så passar jag på att fråga om någon har något tips om wobblers till spinnfiske efter gädda?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddspinnare/wobblers
Collapse
X
-
Jag föredrar spinnerbaits framför inlinespinnare som bara är jobbiga att veva in.
Om du köper inlinespinnare så se till att du har ordentliga grejer att ta hem betet med.
Krokarna är ofta riktigt tjocka och rostar snabbt om du inte tar hand om betet efter fiske i saltvatten, speciellt under krympslangen som håller kroken rakt...
-
Jag har hört förr att dessa beten kan vara jobbiga att veva in, men mest att det var de riktigt stora som detta gällde. Jag är främst intresserad av mindre modeller, typ Pigspin, Musky Mayhem Baby girl, Mepps Pike tandem och SavageGear:s nya DP-spinner. Dessa "små" spinnare kan väll inte vara så tröga att veva in?
Kommentera
-
Jag har en del erfarenhet av Double Showgirl: 18cm 48gram... Dom tycker jag är lagom att fiska med... Skulle inte rekommendera större än så faktiskt...
Har inga megafirrar på dom ännu men någon upp åt 6kg i alla fall å några 3-6kg... Blå silver är helt klart min favorit!
Skittfiske!
/Team Perax, Jon Persson
http://teamperax.blogspot.com/
Kommentera
-
En inline-spinnare som jag gillar skarpt är Northland Tackle:s Boobie trap, en modell lik Double Showgirl men spinner bättre och är ibland billigare. Finns bla på Söders och Lundgrens (som har massor med spinnerbaits/spinnare). En annan favorit är Wordens Muskie Tail som också finns på Lundgrens, kostar runt hundringen och är en stor enkelbladig spinnare av traditionell typ. Vad gäller vobblers är det svårt att säga, det finns mängder som är bra vid olika tillfällen. Några jag använder i olika storlekar och färger är är Zam, Zalt, Rapala Super Shad Rap, Swim Whizz och Westins jätte.
Sen har vi skeddrag som jag anser vara underskattat, jag har tex ett par Atom 35 gr som jag hängt på en Zam-tail på, funkar kanonbra med stop-n-go teknik, dvs ett drag med spöt följt av ett spinnstopp, betet fladdrar både på vägen upp och när det sjunker, har funkat bra på våren för mig med nån sexa som topp, det går inte att fiska snabbt med tailen på för då surfar det bara på ytan, skulle kanske iof kanske funka på sommaren men har inte testat än. Vid varmare vatten och högre tempo använder jag Atom utan tail eller ABU:s Pike eller liknande, ska prova Savagegears herring spoon till sommaren.Senast ändrad av Rick; 2011-03-12, 12:11.
Kommentera
-
Jag säger detta med största respekt för er spinnare-fiskare:
Jag gav showgirlen minst ett par kast varje fiskepass förra säsongen. Allt från grynnor till grunt HELT UTAN ETT MINSTA HUGG. Att ni andra får fisk på härket är för mig ett mysterium! Jag säger inte att ni gör fel, för det gör ni ju uppenbarligen inte, men JAG får då inte ett skit på't. Dessutom blir man andfådd av att veva hem dem =)
Har du ingen Westins jätte eller zalt, skulle jag lägga pengarna på DEM före spinnare(-skiten) först.
// Totte
Kommentera
-
Spinnare så tycker jag om Muskie mayhem baby girl, den orkar man fiska mycket med :-)
Vobblers finns så extremt många att välja på att man nästan blir mörkrädd. Många som levererat flera stora gäddor. Några av mina favoriter är:
Yo-zuri crystal minnow magnum
Zam
Savage-gear fourplay(utan sked)
Edit: missade att vobblers var just för spinnfiske på våren så rensat i listan enligt det.
Jag gillar butch, men den går lite djupt och är ganska tung att spinna med nån längre tid, jag skulle satsa på en som rör sig mycket i lägre hastigheter..Senast ändrad av Discharged; 2011-03-12, 18:47.Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
bomber 16a lef 1 färgen borde alla gäddfiskare ha..Ursprungligen postat av Esox-boy Visa inläggTack för alla svar, det blir nog att jag köper mig ett par Double Showgirl. Är det fortfarande ingen som har något tips om wobblers? Jag funderar lite på SavageGear Butch, är den något att ha eller?
www.trumman.se har dom till riktigt bra priser
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 295 visningar