Mellersta spöringen paj - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mellersta spöringen paj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mellersta spöringen paj

Tjenare!

Idag, pga klantighet, så gick den mellersta spöringen av. Eller den inre spöringen sprack och gick till flera delar och den yttre spöringen böjdes lite. Detta skedde på mitt jerkspö och jag undrar om det går att byta hela spöringen då den är kraftigt försvagad? Jag är ingen vidare pysslig person och lämnar helst in så att det blir bra gjort och hålller förhoppningsvis tiden ut.

Tacksam för svar

Det ska nog inte vara ngt problem att byta ut det... =) Kolla med närmska fiskebutik så har de säkerligen kunskapen att hjälpa dig!

Kommentera

Det är inte så besvärligt att byta ut.

Skaffa ring, spö silke i rätt färg , lack, colour preserver, vilken låter lindningarna / tråden behålla färgen efter lackning.

En bra liten lack pensel typ konstnärs pensel. Storlek 3 eller 4 är nog lagom. Lägg litet pengar på denna så den inte släpper hår strån.

Du behöver också en liten, fin metall fil, en liten ask, tejp, ett rak blad eller vass hobby kniv med tunnt blad, en dm lång bit av spö silket och en tung bok.

Rengör efter du har tagit bort den gamla ringen.

Fila till kantenerna på nya ring fötterna så att de blir tunna och fina. Om du inte gör detta? Då blir det en ful glipa i tråden i över gången mellan " kling lindningarna" och lindningarna på foten.

Tejpa upp ena ring foten / ringen på klingan. Men börja linda på den fria foten.

Lägg spö silke spolen i asken ock låt tråden löpa genom den tunga boken för att få spänning på den.

Håll spöt med båda händerna och linda några varv spö silke om den egna tråd / spö silke änden så att silket låses till klingan.

Fortsätt tät linda tråden tills du har några få varv kvar på ring foten.

Nu tar du den där dm långa biten spö silke jag nämnde förut och viker den dubbel.

Lägg själva öglan i samma riktning som du lindar spö silket över ring foten.

Börja linda spö silke en 5 - 6 varv över den dubbel vikta tråden. Men se till att du har en ögla fri när du lindat klart.

När du är klar. Kapa huvud tråden så du har några cm över skott. Stick denna genom tråd öglan och dra sedan ut öglan så att huvud tråd biten följer med under lindningarna och ut där du drog ut tråd öglan.

Efter dra, skär av över skottet.

Pensla på colour preserver ett par lager. Låt torka ordentligt. Gör samma procedur med den andra ring foten.

Lacka hela lindningen / lindningarna en 4 -5 ggr.

Klart!

Spö ring till ditt spö får någon annan hjälpa dig med.

Men här har du tråd, colour preserver och lack iaf: http://flyfishingmasters.se.server36...956a0.49988987
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-18, 18:52.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Bra svar av Jock, men eftersom det är ett Jerkspö, så är silke lite klent, med till sannolik gränsande visshet så är det nylontråd som ringen är lindad med. Jag hade skaffat tråd i rätt färg tjocklek C eller D, lindat på, och tagit långsamthärdande epoxi som lack. Color preserver är det sannolikt inte om det är ett spö med namn, det är inte bra, det gör så topplacken spricker. En homogen lack som går från klingan genom tråden till ytan är bäst. Den långsamt härdande epoxin är att föradra då man bara skall lacka en ring. Blanda och kleta på lindningen, snurra lite lagom med en tändare under, var försiktig, värm inte för mycket för då, smack så är lacken hård och ful. Utan lite lagom i 5 min ungefär tills luftbubblor är borta, snurra och kolla på lacken,när den börjar sega så snurra lite till. Sedan så sätter man spöt i horisantalt läge tar en titt med jämna mellanrum, när det blir en kula under vänder man, tills det är hårt och man inte behöver vända längre.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Där ser man vad jag kan om dagens spinn och jerk spön? Ska nog hålla mig till flug fiske frågor.

Tur att du ryckte in där wreckbender.

Ber om ursäkt fiskefrälst att jag om än oavsiktligt, råkade vilse leda dig litet i fråga om tråd och lack.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-18, 19:12.

Kommentera

Oj, tack för alla svar!

Jock Scott, allting inom fiske är bra att veta så betrakta inte ditt svar som dåligt!

Wreckbender, tack även du för ett bra svar men till detta spö så ska jag nog lämna in. Om spöringen pajar på ett billigare spö så ska jag definitivt använda mig av era tips. Hoppas bara att fiskebutiken inte smaskar på priset allt för mkt.

Trevlig helg och skitfiske!

MVH

Kommentera

Tack för din förståelse!

Trevlig week ända på dig med!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Där ser man vad jag kan om dagens spinn och jerk spön? Ska nog hålla mig till flug fiske frågor.

Tur att du ryckte in där wreckbender.

Ber om ursäkt fiskefrälst att jag om än oavsiktligt, råkade vilse leda dig litet i fråga om tråd och lack.
                allt är inte svart eller vitt Jock, du har rätt i en del.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskefrälst Visa inlägg
                  Oj, tack för alla svar!

Jock Scott, allting inom fiske är bra att veta så betrakta inte ditt svar som dåligt!

Wreckbender, tack även du för ett bra svar men till detta spö så ska jag nog lämna in. Om spöringen pajar på ett billigare spö så ska jag definitivt använda mig av era tips. Hoppas bara att fiskebutiken inte smaskar på priset allt för mkt.

Trevlig helg och skitfiske!

MVH
                  Bor du i närheten av Gbg så vet jag en bra affär

Kommentera

jag kan kolla upp vad ett bra riktpris är för detta om du vill. Har en väldigt bra kontakt med Laholms Sportfiskeaffär som är en riktigt klippa på sånahär grejer!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 574 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85