ring på jerkbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ring på jerkbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ring på jerkbaits

Är ganska färsk på jerkbaitfiske och har en fråga om beten.

Den lilla ringen längst fram på betet sitter bara där på vissa beten man köper. Då är min fråga, varför sitter den där lilla ringen bara där på vissa beten? Rör sig betet annorlunda om man sätter dit/tar bort den där ringen? Är det olika på olika beten?? hoppas ni förstår vad jag menar.

mvh mooooajken

kan vara balansering av jerken..
    köpt dig lite olika storlekar på krokar o fjäderringar så kan du modda dina egna.. tex få en shallow till suspending osv..

Kommentera

Menar du en sån här (liknande) under öglan?

Kommentera

Jag menar en sån som man har på nyckelknippan fast liten

Förmodligen fjäderring som krokodiljägarn sa
        Senast ändrad av NapeFc_Moajken; 2011-04-02, 20:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av NapeFc_Moajken Visa inlägg
          Är ganska färsk på jerkbaitfiske och har en fråga om beten.

Den lilla ringen längst fram på betet sitter bara där på vissa beten man köper. Då är min fråga, varför sitter den där lilla ringen bara där på vissa beten? Rör sig betet annorlunda om man sätter dit/tar bort den där ringen? Är det olika på olika beten?? hoppas ni förstår vad jag menar.

mvh mooooajken
          Hej Mikael Ammer;

Jag förmodar att det är fjäderringen i nosöglan du avser. Många tillverkare av jerkbaits som exempelvis Suick Lures Mfg http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm, Teddybaits och PRADCO http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm har slopat fjäderringen i nosöglan hos sina jerkbatis därför att fjäderringen många gånger kan vara jerkbetets svagaste länk.

Kontrollera att fjäderringen är tillräckligt stark för att inte öppna sig när du rycker till riktigt hårt vid ett mothugg eller bottennapp. Själv har jag otroligt starka 10 mm Rosco rostfria fjäderringar i nosen på alla mina jerkbaits. Dels rör sig mina jerkbaits mycket lättare och bättre vid både korta och långa jerkryck och dels är det enklare att byta bete med en stor fjäderring längst fram jämfört med en trång nosögla....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
          www.trumman.com -

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Mikael Ammer;

Jag förmodar att det är fjäderringen i nosöglan du avser. Många tillverkare av jerkbaits som exempelvis Suick Lures Mfg http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm, Teddybaits och PRADCO http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm har slopat fjäderringen i nosöglan hos sina jerkbatis därför att fjäderringen många gånger kan vara jerkbetets svagaste länk.

Kontrollera att fjäderringen är tillräckligt stark för att inte öppna sig när du rycker till riktigt hårt vid ett mothugg eller bottennapp. Själv har jag otroligt starka 10 mm Rosco rostfria fjäderringar i nosen på alla mina jerkbaits. Dels rör sig mina jerkbaits mycket lättare och bättre vid både korta och långa jerkryck och dels är det enklare att byta bete med en stor fjäderring längst fram jämfört med en trång nosögla....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com -
            Tack för tipset!!
            Ska inhandla några sådana! drygt att sumpa beten för flera hundra p.g.a fjäderringen :/

Kommentera

Hej!

Tycker det är en smula överdrivet att har fjäderringar längts fram på alla beten. Jag upplever att det är mycket knepigt att koppla fjäderringen till tafsen då det är kallt och man är stel i fingrarna. Kör man dock modell större kanske det kan vara smidigt!? Hehe, man tverkar innan man ifrågasätter "Old Firehand" som besitter så enorma kunskaper men tycker som sagt inte att det behövs fjäderringar där fram till alla beten!

Jag brukar dock sätta dit fjäderringar då jag vill att betet ska sjunka snabbare. Vissa beten vill man ska luta lätt framåt för bästa gångt osv. Tailbeten brukar jag sätta något extra där bak om jag vill att det ska gå grunt, det blir att den strävar uppåt med nosen då!

Hur som helst fick du ett gott råd av krokodiljägaren, köp lite olika storlekar på ringar, men köp även lite olika krokstorlekar så att du kan experimentera dig fram till vad som är bästa för dig i dina vatten!

Lycka till!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                Hej!

Tycker det är en smula överdrivet att har fjäderringar längts fram på alla beten. Jag upplever att det är mycket knepigt att koppla fjäderringen till tafsen då det är kallt och man är stel i fingrarna. Kör man dock modell större kanske det kan vara smidigt!?
                Jag sätter på fjäderringar på nosöglorna, när nosringen är tight, samt att underlätta byte av drag när det är kallt ute och händerna inte lyder en

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                  Hej!

Tycker det är en smula överdrivet att har fjäderringar längts fram på alla beten. Jag upplever att det är mycket knepigt att koppla fjäderringen till tafsen då det är kallt och man är stel i fingrarna. Kör man dock modell större kanske det kan vara smidigt!? Hehe, man tverkar innan man ifrågasätter "Old Firehand" som besitter så enorma kunskaper men tycker som sagt inte att det behövs fjäderringar där fram till alla beten!

Jag brukar dock sätta dit fjäderringar då jag vill att betet ska sjunka snabbare. Vissa beten vill man ska luta lätt framåt för bästa gångt osv. Tailbeten brukar jag sätta något extra där bak om jag vill att det ska gå grunt, det blir att den strävar uppåt med nosen då!

Hur som helst fick du ett gott råd av krokodiljägaren, köp lite olika storlekar på ringar, men köp även lite olika krokstorlekar så att du kan experimentera dig fram till vad som är bästa för dig i dina vatten!

Lycka till!
                  Hej Marcus D;

Det är klart att du ska tänka igenom och ifrågasätta allt jag skriver! Samtidigt som du ifrågasätter mitt svammel kan du presentera lösningar som är bättre än mina. Det är kanske just de tips du skriver här idag och i morgon som för mig närmare min drömgädda...en 20 kilo+ Monstergädda??

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av grilja Visa inlägg
                    Jag sätter på fjäderringar på nosöglorna, när nosringen är tight, samt att underlätta byte av drag när det är kallt ute och händerna inte lyder en
                    Hej Grilja;

Jag har exakt samma uppfattning som du! Nosöglor som är för små eller sitter för tätt intill jerkbetets eller wobblerns nos för att pressa igenom en CrosLok eller liknande tafshake kan vara bra att placera en fjäderring i. Jag har mängder av olika Rosco rostfria fjäderringar. De allra kraftigaste 10 mm fjäderringarna är så hårda och sluter så tätt att man måste riktigt ta i för att pressa in spetsen på en tunn skruvmejsel innanför fjäderringsänden. Jag har nu filat ner vinkeln på en Mustad fjäderringstång som jag också kan använda utan att "glipa sönder" fjäderingarna. Det här är ofta trevligt vinterpyssel innan det är dags för första kastet i öppet vatten....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 550 visningar
                    0 gillar