Brukar inte läsa så mycket om flötestrolling på abborre. Är det inte så vanligt? Borde väl funka minst lika bra som efter gädda?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flötestrolling efter abborre?
Collapse
X
-
All fisk som kan trollas kan också flötestrollas, åtminstone i insjöar.
Flötestrolling med liten betesfisk i en grund sjö med många och stora abborrar är ju lite av en dröm.
Känner tyvärr inte till någon sådan där man har båt, men nu känner man ju lite folk som har båt på släp så det kanske ordnas till sommarn
Kommentera
-
Jag ska lägga en del tid på detta under sommaren tänkte jag...
Återkommer med rapporter!
/Team Perax, Jon Persson
http://teamperax.blogspot.com/
Kommentera
-
Vad jag skulle vilja göra är att kroka abborren redan vid hugget så flötesvalet är egentligen upp till en själv.
Abborre har en jäklar förmåga att spotta betet fort när den känner motstånd.
Så små trekroks-tackel som gäddtackel fast med mycket mindre krokar, det är vad jag hade kört på.
Möjligtvis med flurocarbon-tafs istället för wire, men det är nog mindre viktigt vid trolling. Abborre är ju inte kända för att vara vidare skygga för tafsar då man spinnfiskar.
Kommentera
-
Hej!
Finns en mängd olika flöten för just flötestrolling, de som är cigarrformade är att föredra. Beroende på lite hur djupt man vill fiska så ska man välja storlek på flötet därefter. Lätt utrustning är givetvis att föredra men rent spontant borde det gå utmärkt att tackla ex. jiggutrustningen.
I gäddrika vatten bör man nog köra någon form av wire, det finns ju mycket tunn sådan!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
som grävlingen sa, så kör på en tunn utrustning. men spöt ska fortfarande vara så pass styvt att det inte svampar för mkt om du skulle vilja öka tempot på flötestroll..små ciggarflöten finns det gott om, kör flourcarbon med enkelkrok igenom näsborren på betesfisken, släng på en proppeller och lite färglada kulor på tafsen för att få en liten boost på tafsen. fast abborren är inte den som är den, håll det enkelt. gå upp i strl på betesfisk oftast tar borren oförskämt stora mörtar. hej!My work speaks for itself
Kommentera
-
Flötet kommer garanterat att gå ner under ytan. Även fast det går väldigt långsamt. Har för mig att det även går att köpa färdiga kit för flötestroll. inte bara gamla klassiska boxen om man säger så.
Ursprungligen postat av Smultron Visa inläggMåste nog prova
Vilket flöte ska man använda? Finns det trollingflöten även till abborre? Hur blir det om man använder vanligt abborrflöte till slowtrolling?My work speaks for itself
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 273 visningar