Sänke till bottenmete med mask? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sänke till bottenmete med mask?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sänke till bottenmete med mask?

    Jag har tänkt att bottenmeta abborre med mask nu vilket jag läst ska funka bra på våren.
    Funderar bara på vilken storlek på päronsänket man ska välja? Kommer köra ett glidande tackel.

  • #2
    Vad har du för kastvikt på ditt spö först och främst? Brukar funka med allt ifrån 10gram till 40grams sänle beroende på vart man fiskar, avstånd, utrustning osvv.

    Krokstorlek hade jag rekommenderat något större än vid lättare mete, i t.ex storlek 2 till 6, för att undvika alltför djup krokning.

    Kommentera


    • #3
      Kastvikten är 1-8g så det är väl lite på gränsen egentligen men allt annat än UL känns så fel till abborre Har 10g päronsänke hemma och det borde räcka i stilla vatten?
      Kör enkelkrok strl 2 när jag metar med mört, idé att gå ner lite eller ska jag köra på samma till mask?

      Kan passa på att fråga vilket päronsänke som rek till levande mört på runt 10cm?

      Kommentera


      • #4
        Lånar tråden lite kan någon förklara vad ett glidande tackel är för något?

        Kommentera


        • #5
          Här ser du en bild hur ett glidande tackel ser ut:


          Päronsänket glider fritt på linan. Huvudlinan är knuten till ett lekande, till en kroktafs.


          Smultron: Size2 krokar funkar prima om du nu kör med ganska grova daggmaskar, eller med 2-3stycken mindre maskar på kroken. Annars kan du gott fiska med 4-6:or Jag har inte provat på bottenmete med livebait, men med tanke på att mörten oftast är rätt sprallig när den får en krok i läppen hade jag nog använt ett 15 eller 20grams sänke, just för att kunna hålla botten om betesfisken får för sig att vilja bli fri ifrån kroken.

          Kommentera


          • #6
            lånar tråden lite .... jag tänkte botten meta öring nästa helg , där jag ska meta är det dy-bottnen,, om jag kör tacklet som visas ovan men vill ha masken ovanför botten. hur ska jag då göra ?? för det måste ju vara mycket effektivare att ha masken 1-2 dm ovanför bottnen då ..eller har jag fel ?


            Mvh calle

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av superfiskarn Visa inlägg
              lånar tråden lite .... jag tänkte botten meta öring nästa helg , där jag ska meta är det dy-bottnen,, om jag kör tacklet som visas ovan men vill ha masken ovanför botten. hur ska jag då göra ?? för det måste ju vara mycket effektivare att ha masken 1-2 dm ovanför bottnen då ..eller har jag fel ?


              Mvh calle
              Då bör det funka bra med en flytkula eller två framför kroken.


              Tack för dina svar GbgRobin, ska prova lite Tror du att det funkar att använda 15-20g sänke + liten betesfisk med mitt 1-8g spö? Fiskar från båt så jag behöver aldrig kasta iväg tacklet men man vet ju inte om mitt spö räcker till ändå?

              Kommentera


              • #8
                [QUOTE=Smultron;623829]Då bör det funka bra med en flytkula eller två framför kroken.

                vad är flytkula? själv ska man fiska Id imorrn för första gången vid klockan 16

                skulle även behöva få upp mitt bete ovanför botten antar jag.
                KassPåAttHåva

                Abborre: 46cm 1,25kg
                Gös: 77cm 4,56kg
                Gädda: 109cm 10,41kg

                Harr: 590g 40cm
                Öring: 500g+
                Röding: 1,03kg 46cm
                Regnbåge: 2.5kg 53cm
                Havsöring: 4,07kg 78cm

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 576 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 589 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 329 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 573 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X