Gösmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösmete

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gösmete

    Tjena!

    Känns som jag fiskat på tok för lite gös.
    Helt enkelt inte gått in för just gös.. utan fått dom här o var under annat fiske.

    Hur metar man gös bäst?
    Botten/flöte?
    Beten?
    Var?
    Tid?

    Vore kul med lite tips o råd. Samt hur ni tacklar era spön...

    ha det!
    Mvh,
    Lucas

    "Stockholm Fishing" @ Facebook

  • #2
    Har också en fråga!
    Levande eller död betesfisk?

    Vilket djup ska man söka dem på, sjön jag fiskar i sluttar fort ner mot 20 meter.
    Jaha! då nappar det igen.

    Kommentera


    • #3
      Originally posted by FredrikB
      Har också en fråga!
      Levande eller död betesfisk?

      Vilket djup ska man söka dem på, sjön jag fiskar i sluttar fort ner mot 20 meter.
      Vilket som! Kör man med löja så är dem svåra att hålla vid liv, men det fungerar även med döda... Speciellt om man kör Sink&Draw då man sätter lite rörelse på betesfisken själv.

      Kommentera


      • #4
        Bottenmete med levande löja/småmört funkar kalas för mig i Dalälven. Flötmete med strömming funkar fint i skärgården. Trolling i insjöar med t.ex Bomber 25A, Manns Stretch 20+ eller Baby Depthraider funkar oxå bra. Jigg kan vara dödligt. Det beror helt och hållet på var du ska fiska och hur du vill fiska...

        Kommentera


        • #5
          Om ni vill veta mycket om bottenmete efter gös kan ni fråga mig har fått mycket gös på det men dock ingen större. Kör bara ett helt vanligt glidande tackel med ett lekande som stopp och 0.30 nylon ca 50-80cm och en sl2 -4 kamazan krok (orange ask) speciemen eyed tro jag den heter.. Kör med löjam mört, björknor.. Sätt kroken precis under ryggfenan..

          Fickar i en kanal men rätt grumligt vatten och sten, pinnar, gräs på botten och med ett djup på ca 3-5m max..

          Sätter fast linan under en gummisnodd på handtaget och i vissa fall lägger jag en krona på för att lättare se huggen..

          Testa dig fram till mothuggs tillfällen.. Ibland måste man vänta ett tag för att fisken ska ta in löjan, mörten mer i munnen för att fästa kroken. Men också ibland kan ett direkt mothugg rädda livet på fisken om C & R är tänkt... Vill du ha matfisk vänta , C & R mothugg nästan direkt...
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

          Kommentera


          • #6
            Kenta_85 om du använder lekande som stopp hur justerar du djupet? Jag tycker det är smidigare med en stopknut!

            Kommentera


            • #7
              När jag metar gös så använder jag mig av Seven strand eller Surfstrand Micro Supreme. Sevenstranden måste man tvinna, vilket man enklast gör med hjälp av peang, Surfstrand kan man enkelt knyta. Jag sätter fast en krok längst ner på tacklet och sedan en tre-fyra cm längre upp, tafsen ska vara 30-40 cm lång. Långst upp sätter jag fast ett lekande. Är det gott om gädda där du metar sätter du fast en vanlig plastöverdragen wire på runt en halvmeter ovanför tafsen, sedan följer själva linan. De övre wiren kallas på fint språk för up-trace. Använder du up-trace går det utmärkt att sätta ett kulbly på denna. Annars bör du sätta pärlor på var sida om kulblyt om du sätter fast det på huvudlinan.

              Som flöte använder jag vanligen Dennan Piker 20 eller 28 g. Till 20 g använder jag 15 g bly och till 28 g använder jag 20 g bly.

              Som betesfisk används under den här tiden strömming, och när den är svår att få tag på använder jag mört. Använd så stora betesfiskar som möjligt!

              Under denna tid på året får jag mest mellan 2,5-5 meter. Man kan också meta under andra tider på året och anpassar då djupet efter var gösen håller hus. Senaset fisket förra året (29/12) metade jag gös på 12 m.

              Skitfiske!
              Allt är mört som glimmar!

              Kommentera


              • #8
                Stizo, justera djupet på bottenmete ? Känns lite onödigt....

                Kommentera


                • #9
                  Re: Gösmete

                  Hur metar man gös bäst?

                  : FÖtmete slowtrolling eller bottenmete. Metod beror på årstid förutsättningar dvs tillgång till båt väder och vind

                  Botten/flöte?

                  : Min favorit är slowtrolling dvs flötestrolling över grynnor lekområden osv. Botten är inte att förakta bra under hela året men på kvällen så går gösarna upp i vattenlagren och därmed blir flötestrolling lämpligare stundvis och botten stundvis. Att fiska botten på våren på lekplatser är väldigt effektivt. I regel så brukar jag inte flötemeta djupare än 4m och under det blir det oftast bottenmete.


                  Beten?
                  : Knda gös beten är huskey yerk Turus Ukko Rapala orginal Bomber Swim whizz osv finns massa att välja på. Saker att tänka på är kontrast skrammel och grymma krokar.


                  Var?

                  Lekplatser grynnor sund där det är mer rörelse i vattnet än på andra ställen av sjön dvs undervattenskälla å mynning osv. Djupkarta ellerr ekolod är att föredra.

                  Tid?

                  I en grumlig sjö kan du fiska dag som natt. Men i regel så är gösen mer aktiv på eftermiddagen och natten men att slowtrolla över grynnor på dagen brukar ge fisk.

                  .

                  Som du ser så föredrar jag slowtrolling. Detta betyder att man ror med ett flötmete över heta platser som tex grynnor eller i sund osv. Jag brukar använda mig att ett mjukare tafsmaterial till gösmete och det blir oftast Proleader eller Quicksilver. Tafsarna är minst 45cm långa ifalll en gädda skulle klippa betesfisken som oftast är en mört eller löja. Jag brukar fiska med 2st trekrokar strl 8 och en smileblade eller propeller på tafsen. Flöten jag använder är lite olika men drennan piker och sen har sporting någon billigare variant av inliner flöten som kostar ca 30kr. Flötna jag använder brukar aldrig vara större än upp till 20g. Vid botten mete så kör jag alltid glidande med död eller levande betesfisk. När jag fiskar med dödd så kör jag oftast pop-up dvs att jag fyller betesfisken med luft eller proppar magen full med frigolit eller knyter fast en frigolit bit i fisken. På så sätt kommer fiske n upp en bit från botten. Om jag använder mig av frigolit så brukar jag oxå skära lite skåror i sidan på fisken så att den avger mer lukt.

                  det finns massor att skriva men detta kanske alltid hjälper nån där ute.
                  Deluxe lures thats my work.

                  Kommentera


                  • #10
                    Stizo hur hade du tänkt dig justera djupet på ett bottenmete
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X