Gös runt Nynäshamn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös runt Nynäshamn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös runt Nynäshamn

Är det någon som har nån koll på om det finns några bra gösställen runt Nynäshamn/Muskö nånstans? Har båten där, och tänkte glida ut och försöka ta lite gös ikväll och måste ha lite tips

Har hört att det ska finnas vid Stora Vika / Lisö men det är ju en bit dit antar jag, har aldrig själv orkat släpa mig dit trots att jag har båten utanför Nynäshamn.
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

Kommentera

Okej, ja det är lite långt tror jag. Har båten på Yxlö, så helst runt där nånstans hade varit perfekt. Men det verkar vara dåligt med gös runt dessa krokar om man läser runt lite.

Kommentera

jag vet folk som lägger nät runt Järflotta någonstans och får gös. Skulle tippa på att det är vid dragets eller någonstans vid rassa som de får gös. I videon jiggmaster fiskar det vid dragets kanal och får gös har jag för mig, kanske LazziLax vet mer om detta? Annars är jag helt övertygad om att det kan finnas gös i tatmarsmaren och utanför. Hör av dig om du får något, alltid intressant.

Kommentera

Jag brukar fiska gädda vid Järflotta väldigt ofta och har aldrig fått en gös eller ens sett en, kör med jerkbait, wobblers och jiggar så borde ju krokat någon om de finns i trakterna.
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

Kommentera

södra eller norra Järflotta? jag har också fiskat där i 20 års tid och har inte heller fått gös, men det finns gös längst med Torö sidan från sågsten och ner mot bron så jag är helt övertygad om att det finns Gös upp mot rassa.

Kommentera

Gösen har ju minskat nåt ofantligt i dessa vatten. Hade båtplats vid Lännåkersviken i anslutning till Gålö och Blistafjärden. Var grymt bra med gös under en period (runt 1990-2000-talet)
              Dog sakta ut över hela området. Stora Vika utåt Nynäshamn var ju ett kanon ställe tidigare också.
              Dom flesta skärgårdsmarer var det ju bra gösfiske i tidigare.
              Finns fortfarande spridda skurar kvar av gös i områdena. Men man får kämpa mer idag för att få några.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

jo, jag har också märkt att fisket har avtagit nått enormt så det är ju bara att kämpa på. Det blir till att hårdköra skärgårdsmarerna i sommar och höst så får man se vad resultat blir, posta gärna om ni lyckas pilla upp nån gös och vart. Jag känner på mig att de finns där, det gäller bara att hitta dem. Får väl börja med att intervjua lokalbefolkningen, de vet ju vart de har nätat flest gösar genom tiderna.

Kommentera

Har aldrig fiskat gös om jag ska vara ärlig så kan man få lite tips på vattendjup osv som man kan/bör leta gös på nu till sommaren?
                  Vill gärna vara med och försöka hitta den försvunna gösen vid Järflotta!
                  Gädda 8,7 kg
                  Harr 0,5 kg
                  Abborre 0,8 kg
                  Torsk 2,4 kg
                  Havsöring 3,5 kg
                  Näbbgädda
                  Strömming
                  Mört
                  Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Gösen har ju minskat nåt ofantligt i dessa vatten. Hade båtplats vid Lännåkersviken i anslutning till Gålö och Blistafjärden. Var grymt bra med gös under en period (runt 1990-2000-talet)
                    Dog sakta ut över hela området. Stora Vika utåt Nynäshamn var ju ett kanon ställe tidigare också.
                    Dom flesta skärgårdsmarer var det ju bra gösfiske i tidigare.
                    Finns fortfarande spridda skurar kvar av gös i områdena. Men man får kämpa mer idag för att få några.
                    Hej "Snurra-Gurra";

Vi i Team Saida fick bra med både liten och Stor Gös på Blistafjärden (speciellt i kanalen) och i Lännåkersviken på Stockholms Sportfiskeklubbs vatten på 1970- och 1980-talet. En positiv effekt hade Catch & Releasefisket bland många av klubbens medlemmar redan på den tiden. Om jag inte minns fel var du också medlem i Stockholms Sportfiskeklubb. När det s.k. "Fria handredskapsfisket" infördes 1985 gick det rakt utför med Gösbeståndet på Blistafjärden och runt hela Gålö. Samma erfarenheter har vi i Team Saida vad gäller både Gädda och Gös runt Mörkö och Värmdö. Överfiskningen ökade enormt efter 1984 på våra gamla, arrenderade klubbvatten och fiskbestånden decimerades i allt snabbare takt.

Nothing is forever!

Old Firehand
                    www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen