Fiskar känner smärta?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar känner smärta?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskar känner smärta?!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13183658.ab

Detta citatet sammanfattar min egna åsikt/tanke om detta:
    "Men kommer du tänka på smärtan nästa gång du tar ur kroken ur en fiskmun?

– Jag tycker alltid man ska behandla den som det levande väsen den är och ta hänsyn. Rapporten spelar ingen roll - det här har vi jobbat med länge."

Kommentera

Vad då, trodde du att fiskar inte hade känsel?
      Detta är inget nytt, vem som helst med lite vett förstår att känsel finns hos alla levande djur och således kan de få ont.
      Det kommer inte ändra min uppfattning om fiske och huruvida de tar livslång skada när jag fångat dem.
      Alla djur ska behandlas med respekt och ska de fångas så ska det ske på ett sätt som är så skonsamt för djuret som möjligt.
      Sadistiskt djurplågeri ska inte förväxlas med sportfiske.

Kommentera

Håller med, respekt och med en tanke på hållbart fiske både för vår del, miljön och fiskarna. Sen är det lika intressant att varje gång en ny rapport kommer blåses det upp i media. Som jag förstått det finns det ju mängder med tidigare rapporter som visar att fiskar känner smärta men få eller ingen som visar att de kan lida, mycket för att centrat i hjärnan som bla ger en självuppfattning saknas hos fiskar. Jag vill tro att det mer kan liknas med en varningssignal för fisken som naturligtvis ska försöka överleva. Vidare har jag förstått det som att däggdjur i regel har detta centra och därför kan lida?
        Men som sagt, respekt för allt levande...

Kommentera

Det enda jag reagerade på (förutom dumma kommentarer om att förbjuda allt fiske osv) var detta citat: "Och man kan sätta tillbaka för stora fiskarna som smakar stubbe."

Tycker han istället kunde förklara lite snabbt att de stora fiskarna är viktiga ur reproduktionsaspekten istället för att de smakar trä. Men i övrigt var det väl inte direkt några nyheter.

Kommentera

Snälla försök hålla isär begreppen.

Känsel = receptorer som känner av tryck, värme osv... Kan fungera i samband med helt reflexstyrda funktioner. (hjärnbarken)

Smärta = medvetenhet om en skada.

Tänk dig följande scenario:

Du läggen en varm hand på en platta. känselreceptorer i handen kommer registrera värme. Hjärnbarken kommer aktivera muskler som gör att din hand flyttas (reflex). Din kropp kommer sedan att som en varning för att den är skadad göra dig medveten om smärta. Detta av flera orsaker:
            1. att du inte ska göra något med din hand som förvärrar situationen.
            2. att du inte ska göra om samma sak igen. - du förknippar det som du sett, känt, smakat eller vad det nu kan ha varit med smärta.
            3. En drift som numera inte längre finns hos människan förutom i extrema situationer... Men fortfarande av flera djur. nämligen att söka upp skydd.
            Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Naturligtvis vill jag inte likna sportfiske vid sadistiskt djurplågeri.
              Däremot tror jag att många sportfiskare är av uppfattningen att fiskar inte känner någon smärta.... Speciellt de från den lite äldre skolan, eller är det bara jag som tror det?

Själv är jag inne på att gäddor (fiskar endast gädda) med sin hårda käft ändå är relativt känslolösa i just käften, skulle man kroka dem djupt däremot så är jag övertygad om att de känner smärta.

Kommentera

För ett tag sen försökte jag få igång en debatt, då jag vet att många här på forumet anser att fisk inte känner smärta... Det gick inte riktigt som jag hade hoppats men tråden finns i alla fall här ifall någon vill fördjupa sig vidare i ämnet.

Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

"Snälla försök hålla isär begreppen."

Håller med...men sticker man ut hakan måste man ha kött på benen

Det finns smärtreceptorer (nociceptorer). Känselreceptorer (proprioceptiva receptorer) och smärtreceptorer är inte samma sak. När vi lägger handen på en het platta aktiveras ffa smärtreceptorer som ger reflexbågen du talar om (som för övrigt inte går via hjärnbarken utan omkopplas på ryggmärgsnivå...det är det som gör att vi drar undan handen innan vi upplever smärtan).

Fiskarna har både känsel och smärtreceptorer. Däremot saknar de neocortex och tros inte ha någon större förmåga att mer konstruktivt bearbeta smärtimpulserna...det som någon kallar "lida" ovan i tråden oh även i Aftonbladet-artikeln (ni ska för övrigt inte tro allt som står i Aftonbladet ). De har smärtcentra i hjärnan men dessa anses mest aktivera "fight or flight" respons...dvs frisättning av adrenerga substanser som svar på smärtan.

Vad gäller "fight or flight" systemet hos människa. Du menar i punkt 3 att denna "drift" inte finns kvar hos människa i så hög grad..."on the contrary my dear friend"! I allra högsta grad. Det är bara det att vi med vårt intellekt försöker trycka ned de autonoma signalerna för att kunna leva i det moderna samhället...med stressyndrom och utbrändhet som följd

Hälsningar Messeschmidt-kommittén

Ursprungligen postat av Discharged Visa inlägg
                  Snälla försök hålla isär begreppen.

Känsel = receptorer som känner av tryck, värme osv... Kan fungera i samband med helt reflexstyrda funktioner. (hjärnbarken)

Smärta = medvetenhet om en skada.

Tänk dig följande scenario:

Du läggen en varm hand på en platta. känselreceptorer i handen kommer registrera värme. Hjärnbarken kommer aktivera muskler som gör att din hand flyttas (reflex). Din kropp kommer sedan att som en varning för att den är skadad göra dig medveten om smärta. Detta av flera orsaker:
                  1. att du inte ska göra något med din hand som förvärrar situationen.
                  2. att du inte ska göra om samma sak igen. - du förknippar det som du sett, känt, smakat eller vad det nu kan ha varit med smärta.
                  3. En drift som numera inte längre finns hos människan förutom i extrema situationer... Men fortfarande av flera djur. nämligen att söka upp skydd.
                  Senast ändrad av Långåmjukis; 2011-06-16, 15:21.
                  Medlem i GGG-U
                  Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Proprioceptiva impulser aktiverar receptorer i olika muskler, leder och sådant. Det är inga "känselreceptorer"

Nociceptorer är speciella receptorer som utgör en del av Somatosensoriska systemet och hela detta system är känselsystemet.
                    Smärta är reaktionen av att man 1. har känsel och 2. har olika receptorer som reagerar på olika sätt, i detta fall en smärtreaktion.
                    Smärtreaktionen är en del av vårt (och alla djurs/växters/insekters) försvar mot olika saker, precis som de receptorer som uppfattar olika smaker och lukter.

Känsel är all sorts reaktion från yttre påverkan. Smärta, lukt, smak mm
                    I princip allt levande har någon form av reaktion på fara för sig själv, smärtreaktion.
                    Hur den reaktionen sedan uttrycker sig är väldigt olika.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 125 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen