Ja, det borde ju vara så om du inte köpt den i befintligt skick som ofta räddar säljaren. Köpt den av en privatperson eller båtfirma ? Båthandlare borde ju ge någon form av garanti när de säljer båten, men detta lär ju ta otroligt lång tid om du vill få pengarna tillbaka...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trasig akterspegel
Collapse
X
-
Såna skador kan även uppkomma om man har båten som trailerbåt och trailar med motorn upphissad. Det blir väldiga påfrestningar i gupp och liknande. Självklart ska du försöka häva köpet, men tar man bort motorn så går nog skadan hyfsat lätt att plasta så att det håller. Ev. får man plasta in en plyfaskiva rakt över skadorna.
Kommentera
-
Tack igen för alla svar, skönt att få lite feedback så att man vet att man är inne på rätt spår.
Båten trailas inte, har inte körts på grund eller andra föremål. Båten är inte övermotoriserad eller överlastad.
Den köptes av båthandlare vilket ger honom skyldighet att foga sig efter konsumentköplagen:
Varan är felaktig om:
Om säljaren före köpet känt till eller bort känna till sådana egenskaper hos varan som med fog kunnat påverka kundens vilja att köpa varan, och inte upplyst kunden om detta.
Om varan på annat sätt avviker från vad köparen med fog kunnat förvänta sig.
Även en vara som sålts "i befintligt skick" anses vara felaktig om den är i sämre skick än köparen kunnat förutsätta med hänsyn till pris eller andra omständigheter.
Om varan är så bristfällig att den medför fara för liv och hälsa.
Konsumentens möjligheter när varan er felaktig är följande.
Konsumenten kan hålla inne betalningen.
Kräva av näringsidkaren att felet avhjälps.
Begära en felfri, ny vara av näringsidkaren.
Konsumenten kan begära att få ett prisavdrag.
Konsumenten kan begära ersättning för nödvändig reparation han eller hon har varit tvungen att göra på varan.
Köparen kan begära hävning av köpet och att få tillbaka pengarna.
Köparen kan begära skadestånd.
Kommentera
-
Jag har massor av tips om det inte skulle lösa sig för dig. Jag har just nu 2 (!) olika ärenden igång. Ett som gäller total trasig motor från 2002 och ett annat ärende gällande att jag har fått betala för 480 liter soppa istället för 45 liter. Se tråden "Ingen har större oture än jag".
Vet precis vad du menar med att sommar rinner iväg i typ 180 och alla härliga fiskestunder som man missar pga defekt båt.
Kommentera
-
Grattis!
Du skall nog be att få prata med reparatören och säkerställa att det inte bara spacklas igen...
Kommentera
-
DET är fördelen med att handla hos en bra försäljare!
Hoppas det fixas fint, fort och felfritt!
Vilken försäljare var det? Sånt kan skrivas upp på plus kontot, svara när du fått den fint lagad..
Man kan nog anta att försäljaren inte heller visste om att den skulle ge sig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 151 visningar