Fråga om ambassadör-utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om ambassadör-utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

esobus:

Så du har en C3? Jag sneglar lite mot en C3 5501. Eller är den för stor? Och funkar den till vanligt spinnfiske?

Sen undrar jag en annan sak: Hur ser det ut på svenska marknaden för teleskop spön för ambassadör? Och hur ligger dom i pris jämfört mot teleskop spön för haspel?

Kommentera

>C3 5501

Det är en sådan jag har köpt alldeles nyligen som jerk rulle. Beställde den från jackson lures, begagnad men ny renoverad, 650 skr med 300 yds 0.36 Powerpro lina, vilket nog är overkill men fungerar. Jag är helt nöjd! Satte på max hälften av linan dock.

Har inte kastat spinn med den rullen men den fungerar riktigt bra för jerkbaits och tunga zalts i 50-100g range. Sedan skall jag lära mig hur man jerkar oxo, men det är en annan saga.

Jag har en mörrum sx3600c (kan blandat ihop bokstäverna) och en eon som spinnrullar, den sistnämda knappt körd. Mmmmm duger så bra så i sommarvärmen..

Kommentera

Esobus:

Så köpa en C3 5501 för vanligt spinnfiske som dessutom är min första multi rulle, vore alltså ett misstag? Har inte råd mer mer än vad den kostar typ... inte mer än 1000:-

Kommentera

[QUOTE]Originally posted by esobus
          [B]>Vävbackelit klossarna till CS Rocketen är t.ex. på tok för lätta för flätlinebruk.

Hm, vad skall det vara då? Var hittar jag alternativen? Antar att det inte borde vara så dyrt med sådana..

Ring ABU Service, 0454-880 70 och beställ 1 st kopplingsbricka 19372 och 2st bromsvikter 20211. Kostar total 30,- + postförskott.
          Detta är centrifugalbromsdelarna till bl.a. C3:an.
          Det är verkligen värt att göra den uppgraderingen när man kör med flätlina.
          www.utreel.com

Kommentera

Njae, snarare är det så att jag nog inte är rätt man att svara på hur bra spinnrulle den är. Eftersom jag inte har kört spinnfiske alls med den..

Det finns det nog folk som vet här dock, rullen är robust, litet hög kanske, men den passar ok i mina händer. Nu har jag ju en liten mörrum också och den är inte bara ok, den är hemskt bra..

Så det är den jag kör med till jigg och spinn etc.. Jag har tom. metat med den men det är nog som att svära i kyrkan för vissa. Den är trevlig att drilla fisk på det är den och jag gillar den mycket.

Med grovlina på min C3 och ett jerkspö är telefonstolpe fiske inte så illa som beskrivning. Men en bra gädda kan böja spöt det kan den.. Dessutom får man tebax sina grejor även om det är näckrosor och vass i vägen. Så som den var tänkt fungerar den alldeles perfekt faktiskt. Dessutom är det kul att variera sitt fiske ibland.

Dessutom om man är ivrig och glömmer reglen att inte dra i spöt utan i linan när man fastnat så kan det skära ner, har man då bråttom men nästa kast mot en virvel i ytan så får man lära sig att lugnt och fint lönar sig. Men det är nog mer ett jerk fenomen än ett C3 dito. Jag har gjort fler skatbon på mörrumen, inte så många totalt men lätta drag ställer till det oftare av någon anledning. Måste vara vinden och inte jag.

Kommentera

[QUOTE]Originally posted by UT
              [B]
              Originally posted by esobus
              >Vävbackelit klossarna till CS Rocketen är t.ex. på tok för lätta för flätlinebruk.

Hm, vad skall det vara då? Var hittar jag alternativen? Antar att det inte borde vara så dyrt med sådana..

Ring ABU Service, 0454-880 70 och beställ 1 st kopplingsbricka 19372 och 2st bromsvikter 20211. Kostar total 30,- + postförskott.
              Detta är centrifugalbromsdelarna till bl.a. C3:an.
              Det är verkligen värt att göra den uppgraderingen när man kör med flätlina.
              TACK!!

Kommentera

Ambassadeur ÄR spinnfiske. Från 10g och upp är den likvärdig eller bättre än haspel. De bästa Ambassadeurena typ Mörrum är användbara från nära nog viktlöst och uppåt.
                Teleskopspön för spinn är väl inte så vanligt. Många skarvar som kan börja glappa och vrida sig när man eldar på med beten upp mot kvarts och halvhektot. Men för lätta beten kan det kanske fungera med ett telespö. Är lite skeptisk till den tanken dock.
                Senast ändrad av BeBest; 2004-06-28, 21:52.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

sthlmskille: Jag har en 4601C3 som jag använt ett tag nu till jerkfisket, till spinnfisket har jag en eon. Jämför jag dom två rullarna gillar jag C3:an betydligt mer. Eon kan vara lite nervös med linresning om man fiskar lätta beten (ner mot 10-20 g). Med C3:an är det bara att panga på, jag har testat beten ner till 10 g och det har inte varit några problem. I och för sej använder jag grövre lina (0.32) på C3:an vilket kan förklara en del av skillnaden.

Skillnaden mellan rullstorlekarna (C3) är bara spolaxelbredden. Dvs välj en rulle som har kapacitet för den lina du tänkt fiska med. Det finns ingen anledning att köpa ett nummer för stor rulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                  11 svar
                  13 539 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85
                  av jimmy85