Haspelrulle eller multiplikatorrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle eller multiplikatorrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelrulle eller multiplikatorrulle?

Hej! Min utmärkta haspelrulle från 1980 sjunger på sista versen och det är hög tid att investera i en ny rulle. Jag väljer mellan att behålla haspelvarianten eller att gå över till multiplikatorrulle. Vilka är för-och nackadelar med de båda typerna? Vad rekommenderar ni? Jag fiskar mestadels efter abborre och gädda i insjöar och sysslar både med trolling och kast. Blir det längre kastlängder med multiplikatorrullar men i gengäld risk för lintrassel? Tror ni att att det kommer att kännas avigt att plötsligt ha rullen ovanpå spöet? Och hur är det med vevningen? Är man högerhänt brukar man väl veva med höger hand om man har en multirulle, eller är jag ute och cyklar (jag har aldrig ens testat en multiplikatorrulle).

Som ni märker är mina kunskaper milt uttryckt begränsade, men jag hoppas att ni experter kan och vill hjälpa mig att bringa klarhet. Jag uppskattar varje svar!! Tack på förhand!

Bästa hälsningar,
    Robert

Om du fiskar mycket med väldigt lätta drag så skulle jag råda dig att fortsätta med haspel eftersom att det kan vara svårt att kasta små vikter med multirulle (särskilt som nybörjare). Men kastar du ca 10g och uppåt så ska det inte vara några problem om du väljer rätt rulle.

Ordentligt trassel tycker jag är i stort sätt omöjligt att få med multirulle, det trasslet man får vid så kallade "overruns" drar man bara ut på max typ 10 sekunder. Jag har aldrig kapat linan på min multirulle (förutom för att byta tafs eller liknande). Till skillnad från haspelrulle där man kanske inte får trassel ofta alls men när det väl kommer så kan det vara ordentligt.

Angående vilken hand du ska veva med så är det ju såklart samma som du vevar med på haspelrullen vid vanligt fiske. Jag är högerhänt men jag kör vänstervev på både haspel- och multirulle.

Förutom att det är lättare att kasta lätta beten med haspelrulle så ser jag i stort sätt bara fördelar med multirulle. Framför allt så tycker jag att man får en mycket skönare kontakt med betet med en multirulle.

Kommentera

Tack, zippoo! Extremt lätta grag fiskar jag nästan alla med, sällan under 7 gr (spinnare efter abborre), men oftast betydligt tyngre. Dina ord "om du väljer rätt rulle" gav mig en tankeställare. Innebär det att det betyder att man behöver köpa en mycket dyr rulle? Finns det något fabrikat, eller rentav en modell/modeller du - eller någon annan - du kan rekommendera? Är det vettigt att köpa en lite mindre, "klenare" rulle för att underlätta kast med lite lättare drag? Det är ju inte varje dag man får gäddor i 5-10 kilosklassen i insjöar...

Kommentera

Nej det betyder inte att du måste köpa en jättedyr rulle utan jag menar bara att det finns rullar som är gjorda för lättare fiske och vissa som är gjorda för tyngre. Tex. min ambassadeur 5601JB, den är gjord för fisket med lite tyngre drag och med den kan jag kasta ner till typ 30g men under det blir det svårt. Ner till 7g så kanske det skulle passa med någon "pro rocket" eller liknande, men vänta tills någon annan svarar då jag inte har så jättebra koll på lättare fiske med multirulle. Du kan ju också leta runt lite på forumet för jag vet att det har diskuterats många gånger (sök på typ "multi lättare fiske" eller liknande)

EDIT: En bra fråga att börja med är ju hur mycket du har tänkt att lägga på rullen?

Kommentera

Upp till 30 gr kan du nog fundera på en lågprofil-rulle från japan men om du kastar beten över det en vanlig Ambassadeur av något slag, själv skulle jag nog köra på en 5500/01 pro-rocket ev.en C4 om jag inte skulle fiskat i salt-vatten.

Kommentera

Jag hade hållt mig till haspelrulle till fisket du beskriver, visst kan multirullar ha fördel med viss prestanda och enligt vissa är det skönare att fiska med multi. Men haspelrulle är lättanvänd, hittar du rätt rulle så har du en trotjänare som heter duga

Vad har du för budget att lägga på en rulle? Och hur långt är ditt spö, samt vilka kastvikter? Om du har ett lätt spö på 6-7fot hade det passat bra med t.ex en Shimano rulle i storlek 1000 eller 2000. Längre spö -8fot kan du kika på en rulle i 2500storlek eller 4000. Kolla in hos din närmsta sportfiskebutik och se vad dom har för rullar. Ta med ditt spö också för att kunna känna vad för rulle som passar dig. Skitfiske!

Kommentera

Ser nu att jag skrivit fel. Självklart menar jag att jag nästan ALDRIG fiskar med drag lättare än 7 gr. Priset är förstås inte oviktigt. Jag hade tänkt lägga någonstans mellan 1000 och 2000. Men det är förhandlingsbart. Börjar luta åt en multiplikatorrulle. Ingen som avråder? Ni som föredrar multirullar får självklart fortsätta argumentera för dem! Tack för alla svar!!

Kommentera

Jag började uteslutande med haspelrullar men på senare tid har jag mer och mer gått över till multi eftersom man får lite mer rulle för pengarna. Vad man ska vara medveten om är att det kan bli lite trassel innan man vant sig vid att kasta med multi. Känner du att du har tiden att lägga på att få till kasten ordentligt så tycker jag att du ska satsa på en multirulle, men fiskar du kanske 10ggr eller så per år så tycker jag nog att haspel är mer lämpligt.

eidt: vad gäller vilken hand du vevar med så är det samma som du vevar haspel med. Jag vevar med vänsterhanden oavsett om det är multi eller haspel. Dels för att kunna pressa med högerhanden och dels för att slippa byta hand efter utkast, som många högervevare gör.

Man ska ha den armen man är starkast på att hålla spöet med, för att styra, pressa och pumpa . vevar gör man ju i samband med pump, därför blir påfrestningen inte så stor på den andra armen. Så är du högerhänt är det generellt oftare bättre att veva med vänster.
                Senast ändrad av Discharged; 2011-08-28, 13:30.
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Det kanske ska nämnas att om du väljer att köpa en "multi" rulle så ska du ha ett spö som passar till det också. Haspelspön och "multi" spön ska ju böjas åt olika håll.

Kommentera

Att fiska multi med ett billigt spö är inget nöje så var beredd att lägga lite pengar på nytt spö också om du inte har ett, du kastar aldrig längre eller bättre en vad ditt spö tillåter oavsett vad du betalar för rullen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 472 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art