Dags att lära sig pimpel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att lära sig pimpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att lära sig pimpel

Nu när vintern ligger närmast om vi pratar att införskaffa nya grejor så är det ju bra att veta vad man köper, tänker fiska abborre. Får ju säga att vintern är den årstiden jag behärskar minst så hoppas att man får hjälp igen av alla er Fiskesnackare.

Kollade runt och hittade en del sköna rödingblänken och undrar hur dom ska sitta? Fått för mig att kroken först och en bit upp sitter blänket eller hur kör ni? Använder ni maggot som bete eller något annat?
    Hittade ett litet "haspel-pimpelspö" om man kan kalla det så, funkar det till det mesta även mormyska som leder mig in på nästa fråga. Hur funkar mormyska?

Många frågor men hoppas på fler svar!

MVH Tobias
    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Välj ett riktigt isborr Mitt tips.

Kommentera

Ursprungligen postat av Squadron Visa inlägg
      Välj ett riktigt isborr Mitt tips.
      Ja Rickard ,ditt första borr var ju ingen större hitt

Nu till frågeställningen: Gå in på www.pimpelforum.se där finns många användbara tips.
      När det gäller mormyska ska utrustningen vara så klen o känslig som möjligt

Kommentera

Borret är som sagt viktigt. Inte kul att springa runt å borra 100 hål med ett slö borr när isen är 50cm+.

Jag kör mest med vertikalpirk med en länk och sedan pimpelkroken i storlek 12 eller 14. Som bete använder jag maggot eller abborröga.
        Balanspirk är också effektivt och då har nils master funkat bäst för mig.

Jag kör med vanligt pimpelspö från isen. Använder mig av tre stycken. Ett för vertikal, ett för balans och ett för mormyska. När det gäller mormyska så ska det vara så tunt och känsligt som möjligt. Haspelrulle använder jag bara när jag pimplar från båt.

När du fiskar med mormyska så tycker jag det är bäst med ett tunt, lätt pimpelspö med 0,06-0,08 flätlina. Fiskar mest på våren med mormyska på 2-4m djup. Små lätta knyck och lyft med spöt för att mormyskan ska hoppa fint i vattnet.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Undrade precis över samma sak som TS, skönt att slippa göra en egen tråd

Kommentera

Skrev om lite som kan vara värt att tänka på. Olika metoder osv.

Join thousands of people who own a premium domain. Affordable financing available.
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tack för snabba och bra svar, men första gångerna man var ute så lärde man sig ju att knyta linan direkt i draget, är beteslås helt "förbjudet" för det kan väl inte skada så mycket?
              "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
              Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Har tävlingsfiskat mycket och då aldrig använt beteslås till vertikalpirken. Med rödingblänke går det bra och samma sak med små balanspirkar. Mormyschka anv jag endast om fisket är verkligt trögt.Köp pirkarna från någon känd tillverkare(mankan tex) och inte från något ställe där man säljer masstillverkade pirkar. Jag använder garnkrok ofta i färger som rosa eller rött.

Kommentera

Tips. När du köper en borr. Skadar inte med en med 150mm skär. Och passa på att köpa ett reserv skär samtidigt. Finns inget jäkligare än att ha sabbat skäret ute på isen och inte ha ett att byta med. Mora och Rantanen borrarna är bra.

En juste pimpel skrylla att sitta på och ha dina grejor och fisken i är en viktig detalj.

Denna har jag självt och är väldigt nöjd med den:

Glöm inte säkerhets utrustningen heller så som halk broddar, is dubbar och gärna vissel pipa + räddnings lina. En is stav / pik, är ett bra känsel spröt att testa isen framför dig med + extra stöd.

Bra pimpel simulator om du vill tjuv träna litet?

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-09, 19:39.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det viktigaste är att hitta abborren. Var får du dem på sommaren? Försök hitta grund och ojämn bottenstruktur. Om du inte fått något napp inom 1-3 minuter - byt hål! Om du inte borrat minst 100 hål på 4 timmars fiske har du varit för slö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 562 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85