Kräftproblem i mörtstuga. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräftproblem i mörtstuga.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kräftproblem i mörtstuga.

Hej.

Jag har nyligen skaffat en mörtstuga och som rubriken antyder så har jag ett problem med kräftor... Stugan hade legat i ett par dagar och idag när jag tog upp den för att kolla så var det ca 20 (stora fina :P) kräftor i, men ingen fisk.

Det jag hade i stugan var bara vanliga bollar med havregryn, vatten, socker och vaniljsocker och även någon brödskiva.

Hur gör ni för att slippa få en massa kräftor som är väldigt jobbiga att få ut när det är svårt att nå dem och de ska nypa sig fast i allt? -_-

Vad jag kommer på finns det fyra saker man kan göra.

* Placera mörtstugan på ett ställe där det är jämn och fin botten utan mycket sten. Kräftorna brukar gömma sig under stenar, så där det inte finns några stenar finns det färre kräftor.

* Placera mörtstugan på ett djupare ställe. I en del sjöar finns det för lite syre på botten där det blir djupare för att kräftorna ska kunna vara där.

* Köpa en annan sorts bur. En del burar kommer kräftorna lättare in.

* Placera mörtstugan i en annan sjö. Kanske finns det extremt mycket kräftor i den sjön?

Kommentera

Tack för svaret.

Jag ska nog prova flytta ut den till en lite djupare och mindre stenig plats. Problemet är att jag vet att det finns gott om fisk där jag hade den nu, men tydligen gott om kräftor också så jag får väl försöka hitta något annat ställe.

Annars har jag funderat på att ta en typ 20L dunk som "flöte" så att man får upp stugan från bottnen. Alltså att man fäster en lina med stugan i dunken och en lina till i dunken med ankare så att den inte bara flyter omkring. Dum idé?

Nu har jag en http://www.jula.se/mortstuga-744700. Någon som har tips på en stuga som inte släpper in så mycket kräftor eller åtminstone är lätt att tömma ur dem från?

Kommentera

Vill bara påminna om vikten av att inte skylta med något ovan ytan. Har blivit av med 6 mörtstugor senaste åren.

Kommentera

tack för tipset men jag tror inte att det är så stora problem med stölder där jag fiskar. Jag utgår ifrån det i alla fall så får jag väl ändra taktik om den första försvinner.

Kommentera

Ursprungligen postat av zippoo Visa inlägg
            Tack för svaret.
            Annars har jag funderat på att ta en typ 20L dunk som "flöte" så att man får upp stugan från bottnen. Alltså att man fäster en lina med stugan i dunken och en lina till i dunken med ankare så att den inte bara flyter omkring. Dum idé?
            Det är ingen dum idé om det skulle vara vinter. Då flyttar sig inte dunken från hålet. Om du gör det nu så kommer bara mörtstugan att driva omkring tills den sätter sig på botten igen.

Ursprungligen postat av zippoo Visa inlägg
            Tack för svaret.
            Nu har jag en http://www.jula.se/mortstuga-744700. Någon som har tips på en stuga som inte släpper in så mycket kräftor eller åtminstone är lätt att tömma ur dem från?
            Har faktiskt inte något bra tips. Jag kör med handgjorda mörtstugor i hönsnät som en lokalperson sitter och gör. Har själv köpt en sådan från JULA bara för att testa nu till vintern, men de handgjorda lär vara 100 gånger bättre.

Här har du en "instruktionsfilm" om mörtstuga. http://www.youtube.com/watch?v=SmmZZtVsTN8

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
              Det är ingen dum idé om det skulle vara vinter. Då flyttar sig inte dunken från hålet. Om du gör det nu så kommer bara mörtstugan att driva omkring tills den sätter sig på botten igen.
              Nej, som jag skrev (lite dåligt formulerat kanske) så är planen i så fall att ha två linor från dunken. En till stugan så att den hänger en bit över botten och en lite längre lina med ett ankare så att dunken ligger still.

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
              Har faktiskt inte något bra tips. Jag kör med handgjorda mörtstugor i hönsnät som en lokalperson sitter och gör. Har själv köpt en sådan från JULA bara för att testa nu till vintern, men de handgjorda lär vara 100 gånger bättre.

Här har du en "instruktionsfilm" om mörtstuga. http://www.youtube.com/watch?v=SmmZZtVsTN8
              Ok, jag funderade på att göra en själv men jag köpte en till att börja med istället. Jag får väl försöka meka ihop en senare om jag inte kommer på någon fungerade lösning med den jag har.

Kommentera

Jag hade samma problem, pallade upp min stuga med några klossar så inte kräftorna kan klättra in.
                sigpic www.youtube.com/fiskevral

Kommentera

Ursprungligen postat av THNJocke Visa inlägg
                  Jag hade samma problem, pallade upp min stuga med några klossar så inte kräftorna kan klättra in.
                  Det låter som en bra idé, det ska jag nog tänka vidare på .

Nu kom jag på en till fråga som det känns lite onödigt att starta ny tråd för. Hur ska jag mäska för abborre? borde det inte vara bra att göra vanliga bollar med vatten och havregryn och sedan blanda i "SwedBait Sutarkung"? Beskrivning: "Ett suveränt mäsk för sutare med kraftig doft av blod och animaliska högprotein ingredienser. Mycket bra för stor sutare."

risken är väl att man lockar mer kräftor men om man löser det problemet så borde det väl fungera bra för abborre?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                  11 svar
                  13 554 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85
                  av jimmy85