Fiskeäventyr utomlands! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeäventyr utomlands!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeäventyr utomlands!

Berätta om era äventyr! var åkte ni, hur fiskade ni, vad kostade det? hur ska ett fiskeäventyr vara?
    Hoppas det kommer att bli kul läsning och upphov till frågor.

Kanske inte som fiskeäventyr man ser på TV i Alaska eller storviltfiske efter haj och marlin, men ifjol somras var jag i USA för att hälsa på folk, i delstaten Nebraska, och ville passa på att fiska där för att se om man kunde få en bass eller nåt.

Det mest anmärkningsvärda var nog när jag skulle köpa fiskekort, dels hade de inte dygnskort utan enbart tredagars eller årskort, så det fick bli ett tredagars för min del. Det kostade 14 dollar plus "behandlingsavgift" på en dollar, och dessutom var man tvungen att sätta på ett "frimärke" som kostade ytterligare 5 dollar, alltså totalt 20 dollar. Och till skillnad från här där dom oftast bara frågar efter namn och om det ska vara dygns- eller årskort, så var det värsta utfrågningen där: namn, personnummer (social security number), medborgarskap, adress, längd, vikt, ögonfärg, hårfärg med mera, dessutom var man tvungen att signera kortet. Det var som om man skulle ansöka om ett pass kändes det som!

Hur som helst, jag och en kille som bor där for och fiskade i en privat sjö vid namn Beaver Lake (han har mark där, därför kunde vi fiska där), jag lånade utrustning av honom men jag hade med mig ett par svenska drag, dels för att testa hur de funkar i USA och dels för att ge till honom som tack för besväret. Själv fiskade han med "stinkbait" efter mal, och fick ett grymt hugg men tyvärr slet fisken av linan. Senare fick han ett par "crappie" på jigg och jag fick ett par "walleye" i halvkilosklassen, så de är de enda fiskar jag fått utomlands än så länge, tagna på den helsvenska spinnaren Myrans Toni i 35 graders värme och gassande sol. Lite annorlunda än att fiska hemma.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Jag har också en sån där "Det var inte meningen att vi skulle fiska" upplevelse.
      För två år sedan åkte jag till Maldiverna för ett par veckors semester.
      Ni vet, turkosgrönt hav, kritvita stränder och vajande palmer.
      Jag och tjejen blev körda med speedboat (2x200hk) ut till en ö där vi fick en hydda på stranden.
      Efter genomgång av aktivitetslistan så bokade jag snabbt upp oss för ett par sessioner av "Sunset fishing".

Åkte ut med båt till ett näraliggande rev, fick en 1.5L PET-flaska med 1.0mm nylonlina lindat runt, ett sänke och en rejäl krok!
      Betad med fiskbitar hivades tacklet överbord och vi fick barrracudas, snapper, doctorfish, småhajar etc...

Det var riktigt kul, fiskarna var stora och man hade ingen aning om vad som skulle komma upp från djupet, man fick kolla med guiderna om man kunde ta i vissa för de hade vassa blad/taggar.

Tjejen fick en 4kilos firre som såg ut som en akvariefisk på steroider. Den var gul och blå och helt otroligt färggrann.

När vi kom tillbaka till vår lilla ö så hade kockarna dragit igång en stor kolgrill på stranden och vi fick grillade snapper och drack öl

...Kul kväll!

Kommentera

Gambia är som sagt helt OK, fick en ladyfish (se avatar) på 8å5
        på tigerräka. Priserna har jag förträngt, 4 år sen så dom är nog inaktuella iallafall, men delade båt med 2
        gamla Britter, ena var tvungen att åka hem då hans lillebror på 75 hade dött....
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ganska otroligt att det ska vara så mycket att fylla i för att fiska i USA, samma prossedur i Kanada, det är ju enklare att köpa en pistol änn att köpa fiske kort.

Att fiska med hand hållen rev är coolt, I tobago har jag många fiskekompisar, dom fiskar med handhållen rev och ärr på händer har dom alla, kul att höra dom peka på ärren och berätta -det här kommer från en stor tonfisk, detta från en haj osv. Nät används bara till flygfisk, det är ju bra.

Lady fish är en riktig kämpe, och väldigt glupsk, 8 kg! det var en fläskig en! jag håller en Ladyfish på www.lifeadventure.se inte så stor men den var kul att få.

Kommentera

Tror inte det är samma art, fenorna sen olika ut.
            www.gambiafishing.com och kolla lite på "fish-id",
            vanligaste större fisken i Gambia, 8å5 är inte speciellt stort,
            dom kan dra serier på 5-12kilos när man stöter på större stim,
            fast då får man aldrig vara ensam..
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Var och fiskade i Bahamas för sex år sen, glömmer det aldrig. Jag var där i 10 dagar, åkte helt allena. Men ack vad dyrt, men värt varenda krona (slutsumma med guide, lodge och resa 27000 svenska kronor).
              Egen gudie alla dagarna, fiskade både på bonefisk, baracuda samt annt smått och gott, fick väl upp cirka 20-25 olika arter, fiskade även hummer med håv, ungefär som när man fiskade krabba när man var liten. En bit fisk mitt i sänkhåven, när sen hummern kröp in i håven lyfte man snabbt upp den till ytan, djupet var ca 10 meter, kristallklart vatten härligt. Ni som såg Lief Stävmo med TV i midsommar känner till lite om fisket och vädret. Tyvärr pajade kameran första dagen, så det finns inga bilder (den tålde inte vatten, doppade den i vattnet av misstag).
              Hade en tre meters haj simmande mindre än en hlav meter från mej när jag gick och vadade, gissa om jag var skraj, men gudien sa inget så det var säkerligen inget ovanligt för dem.
              Största fisken upp var en baracuda på ca 7 kg enligt gudien, tappade en stor bonefisk, tömde rullen på 300 meter lina på några sekunder. Jag trodde att rullen skulle börja brinna, max broms, spöet låg rätt ner mot fisken gick inte att hålla det upprätt.
              Använde ett 4/5 spö med en Blavk Shadow rulle. Det var lite klent ibland, rekomenderar de som skall ner dit och fiska ta med ett 7/8 spö istället. Nästa resa får bli antingen Kuba eller Nilen får se vilket det blir.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Härliga berättelser, får dra en liten. Va kanske 11 år med föräldrarna på Lanzarote. Där fiskade jag på piren med metrev och bröd, när jag senare fick den galna idén att trä på en av småfiskarna på kroken hög en muräna.
                Den satt fast inne i sin "håla" med sin ålliknande kropp så det va helt omöjligt att få upp den. De ser otroligt skräckinjagande ut för en 11-åring och om man dessutom vet att de är giftiga skiter man ner sig =)
                MINST 5 KG!

Kommentera

jag har fiskat i spanien.. det va kul!!

Kommentera

Tobago är en kanonkombination av fiske, sol, snorkling, dyk och regnskog! Har fått Bonefish, blue marlin, wahoo, dolphin, tarpon, haj, stingrocka, ladyfish, snappers, mm. Fick en 5 kilos igelkottsfisk på fluga :-) Märklig känsla när fisken plötsligt bara flyter upp... Men ta reda på så mycket ni kan innan ni åker! Ett tips är att åka på en arrangerad resa med tex. Lifeadventure som skrivit här ovan, eller Hasse Delin. Hasse tar ca 16000:- för en vecka med allt, flygbiljett, biggame, flatsfishing, bra boende och hyrbil. Lifeadventure, vad har du för upplägg och vad kostar det? Antar att du samarbetar med Frothy (såg honom på din sida...).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 574 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85