Yttemperatur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yttemperatur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yttemperatur

På sommaren är ju vattnet varmare vid ytan och kallare längre ner. Jag pratar om hav, men det gäller säkert sjöar oxå. Under vintern är förhållandet det omvända, kallare vid ytan och mindre kallt vid botten. Just nu är vi många som väntar på kallare vatten för hö fiske. 15 grader i ytan, är det kallare på djupare vatten, påverkar strömmen possitivt eller negativt, norr söder? Skiljer sig temperaturen mellan ytan och ca 5 meter mycket? Ja en massa frågor som säkert någon annan än jag funderat på. Grunden i resonemanget är ju egentligen, var kan jag fiska hö tidigast. Djupt, grunt, norrsida, strömt.... Har ingen båt så för mig är det vadarbyxor som gäller. En annan fundering är om någon vet vid vilken temperatur hö söker sig mot lekställen. Tro nu inte att jag ska dra upp romstinna honor.... c&r! Har du inget svar så är du lika välkommen att slänga in dina egna funderingar i samma ämne.
    Skitfiske

Svarar så gott jag kan.

15 grader i ytan, är det kallare på djupare vatten?
    - Ja, det är det. På botten är det alltid 4 grader eftersom det är vid den temperaturen som vatten väger mest. På sommaren bestrålas ytvattnet av solenergi vilket gör att det blir varmast vid ytan. När sedan hösten kommer är solstrålarna inte lika effektiva vilket gör att temperaturen i ytan sjunker. Samtidigt blåser det mer på hösten, vilket gör att det syrerika ytvattnet blandas runt med det pelagiska vattnet. När sedan ytvattnet når 4 grader är det ungefär lika kallt i hela sjön/havet, men tills dess är det alltid kallare längre ner.

Påverkar strömmen positivt eller negativt?
    - Beror på om det är kalla eller varma strömmar som kommer in och vilken temperatur vattnet har. Om det är varmt i vattnet är kalla strömmar positiva och om det är kallt är de negativa.

Norr, Söder?
    - Vad menar du? Om det är vindriktning så är det ungefär samma som på strömmarna. Men försök alltid att fiska i motvind då det för fiskens föda mot dig, vilket gör att fisken följer efter.

Skiljer sig temperaturen mellan ytan och ca 5 meter mycket?
    - Vet inte exakt hur mycket, men det är en relativt stor skillnad. I ett Put&Take-vatten som finns i närheten av mig är det ungefär 2 meter djupt i hela sjön, förutom på ett ställe där det är ungefär 4 meter. Regnbågar gillar kallare vatten, vilket gör att på sommaren står det alltid många regnbågar på den djupare delen. Alltså måste det åtminstonde vara några graders skillnad mellan 2 och 4 meter.

Var kan jag fiska HÖ tidigast, djupt, grunt, norrsida eller strömt?
    - Om jag var du hade jag börjat testa på djupare vatten på norrsidan. Där borde vattentemperaturen vara som lägst nu på början av hösten. Dock är det alltid bra att testa även på sydsidan och grundare, då det även kan vara andra faktorer som spelar in. Men det är en bra utgångspunkt.

Hoppas jag hjälpt dig med något.

Kommentera

tack sevenoak. det där med 4 grader visste jag inte. norr söder menade jag kompassmässigt, och du svarade senare utifrån det resonemanget. fiska på norrsidan djupt vatten. tack

Kommentera

Sevenoaks inlägg var mycket informativt och hjälpsamt, men jag kunde inte låta bli att reagera på en liten detalj.

Stämmer det verkligen att vattnet längst ner alltid håller fyra grader? Jag tycker det låter fullkomligt orimligt om vattnet längre upp mot ytan håller en temperatur på t ex 20 grader. Att vattnet är som tyngst vid fyra grader ifrågasätter jag inte, men jag ifrågasätter påståendet om att det alltid, i alla vattensamlingar, finns vatten med en temp på fyra grader nere vid bottnen. Men jag kanske har fel?

Kommentera

Det kanske inte alltid är så. Men i de fall som de har betydelse, vid låg temp, så stämmer det säkert.

Kommentera

med hjälp av ett ekolod så kan man sommartid ofta se språngskiktet, dvs där ytvattentempen skiljer sig markant mot resterande temperatur. Lite beroende på ekolod och inställningar. Detta visar sig som ett streck på skärmen med olika tjocklek beroende på olika faktorer som hur stor skillnad de är i ytvatten och resterande vatten och som tidigare nämnt ekolod och inställningar.
            Jag fiskar tex i en ganska mörk sjö. Sommartid när ytvattentempen ligger på runt 20 c så ligger språngskiktet ganska ofta på runt 2 m här, fiskar man pelagisk Gös med hjälp av trolling så säger min erfarenhet att det är där du vill ha dina vobbler tex. Även om nu detta inte var frågeställningen.
            Finns ju lite olika sätt att ta reda på det, man kan tex fylla en pet-flaska med vatten och sänka ner till det djup där man undrar vad temperaturer är. Sen låter du pet-flaskan vara där en stund, lite beroende på hur stor pet-flaska du skickar ner, ( Större mängd vätska tar längre tid att temperaturanpassa sig till omvarande temp) . Sen är det bara att tempa av vattnet i pet-flaskan för att få fram gradantalet på önskat djup.

Kommentera

Finns bra artikel om den s.k termoklinen (thermocline) på Wikipedia. Finns även andra typer av språngskikt, t.ex. skillnad i salthalt i haven eller temperatur i luften.

Språngskiktet finns där om sjön är tillräckligt djup. I Drevviken ligger skiktet nu på ca 9 meter och syns tydligt på ekolodet.

Enklare sätt är att med en tyngd sänka ner en tom flaska till rätt djup och där dra ur kork med snöre eller vända flaskan så att den fylls med vatten. Då slipper du vänta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ericslund Visa inlägg
                Sevenoaks inlägg var mycket informativt och hjälpsamt, men jag kunde inte låta bli att reagera på en liten detalj.

Stämmer det verkligen att vattnet längst ner alltid håller fyra grader? Jag tycker det låter fullkomligt orimligt om vattnet längre upp mot ytan håller en temperatur på t ex 20 grader. Att vattnet är som tyngst vid fyra grader ifrågasätter jag inte, men jag ifrågasätter påståendet om att det alltid, i alla vattensamlingar, finns vatten med en temp på fyra grader nere vid bottnen. Men jag kanske har fel?
                Nej, du har rätt. Det stämmer inte i alla vattensamlingar. För att ta ett snabbt och "dumt" exempel så tar vi vattensamlingen i kastrullen när man ska koka potatis. När vattnet kokar är det inte 4 grader i botten av kastrullen.

Vattnet måste vara tillräckligt djupt för att det ska vara 4 grader längst ner. I en liten tjärn där medeldjupet är 1 meter stämmer det inte. Däremot stämmer det i större vattensamlingar, så som "vanliga" sjöar. Det kanske får dig att tänka över varför gammelgäddan, som gillar kallare vatten, alltid står så djupt som möjligt under sommaren med undantag när den ska jaga.

Kommentera

Har länge funderat på vilket som är tyngst, 3 eller 5 gradigt vatten? Någon som vet?
                  Hur ser kurvan ut?
                  Med rätt teknik kan man k****a en mygga, sa den gamle mannen...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gastronomi Visa inlägg
                    Har länge funderat på vilket som är tyngst, 3 eller 5 gradigt vatten? Någon som vet?
                    Hur ser kurvan ut?
                    Det är ett andragradspolynom med 4 och (-1) som nollställe. Om du sedan deriverar genom funktionen F(x) = e^(2x-6) får du fram ändringshastigheten och kan sedan räkna ut andraderivatan så du ser om kurvan är konkav eller konvex. Om du gör allt rätt får du fram att kurvan är konvex och att riktningskooficienten för tangenten blir ln7x. Nu kan du förmodligen räkna ut det själv, har inte tid att rita kurvan just nu.

Ha det bra.
                    Senast ändrad av Sevenoak; 2011-09-19, 15:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 452 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art