Trollingutrustning Gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingutrustning Gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Inline - Linan gå in i spöt dvs inga ögglor.

Sen till paravanerna. 400 kr styck?! gå in på www.piketanic.se . han säljer riktigt fina paravaner för 400kr/par. Dom går ut bra och klarar även riktigt skaplig sjögång.
    sigpic www.EPfiske.se - Din boj i Hälsingland

Kommentera

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
      Skall kolla in dem! Vad är din åsikt om Ugly Stick Spöna som jag nämner?
      Hej WW Shank;

Jag använder 7 och 8 fots Ugly Stik Tiger (Sinappia) trollingspön sedan 1997. De är otroligt starka och har parabolisk aktion...ända ner i ändbutten och därför gillar jag de senapsgula Ugly Stik trollingspöna bättre än Ugly Stik Gold Tiger med mera utpräglad toppaktion än Ugly Stik Tiger. Gå in och läs här http://www.shakespeare-fishing.com.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
        Klarar dom av en djupdykande 35 cm wobbler lika bra som en Great White gör? Påminner väldigt mkt om Yellow Bird va? Om dom drar som sådana så klarar dom inte det
        Hej Anders Mortiér;

Yellow Bird hade jag ett tjugotal till försäljning för cirka 15 år sedan men tyckte att de sträckte så dåligt att de var rena skämtet och därför skämdes jag att ta betalt för dem och gav bort dem helt gratis...

Willes Sideliner är snäppet bättre än Yellow Bird, men även de sträcker ganska dåligt och lämpar sig bäst för Göstrolling i lugna vatten och Öringtrolling när det inte blåser..

Av de olika sidoparavaner jag använt står OFF SHORE OR-12 i en helt egen klass. OR-12 är 24 cm långa, 9 cm höga och 2 cm breda. Dessa gula paravaner med röda varningsflaggor syns på långt avstånd och de sträcker mycket bra och du kan köra beten (wobbler och skeddrag med 30 - 70 grams päronsänken) upp till 100 meter utanför båtsidan med dem.

35 cm djupdykande wobbler har jag inga och kan därför inte svara på hur de fungerar vid trollingfiske...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
        www.trumman.com - http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Anders Mortiér;

Yellow Bird hade jag ett tjugotal till försäljning för cirka 15 år sedan men tyckte att de sträckte så dåligt att de var rena skämtet och därför skämdes jag att ta betalt för dem och gav bort dem helt gratis...

Willes Sideliner är snäppet bättre än Yellow Bird, men även de sträcker ganska dåligt och lämpar sig bäst för Göstrolling i lugna vatten och Öringtrolling när det inte blåser..

Av de olika sidoparavaner jag använt står OFF SHORE OR-12 i en helt egen klass. OR-12 är 24 cm långa, 9 cm höga och 2 cm breda. Dessa gula paravaner med röda varningsflaggor syns på långt avstånd och de sträcker mycket bra och du kan köra beten (wobbler och skeddrag med 30 - 70 grams päronsänken) upp till 100 meter utanför båtsidan med dem.

35 cm djupdykande wobbler har jag inga och kan därför inte svara på hur de fungerar vid trollingfiske...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
          Låter ju helt klart intressant.
          Har du provat dom samtidigt som Great White så du har någon uppfattning om dom drar ännu bättre än dessa eller likvärdigt? Testat Ghostparavaner? Har ett par st som drar riktigt fint dom också. Stora fördelen är att dom väger knappt någonting och är sköna att drilla med...
          www.pikewallis.se

Kommentera

Jag har 2 såna paravaner, brukar köra dom ytterst med lätta relativt ytligt fiskade wobbler. Inför dom går gammla hederliga GW med djupdykande stora wobbler. Gw´n drar om ytterspöna så det är larvigt att ens jämföra dom. I hård sjö skiter jag ens i att lägga ut mina piketanic. Enda fördelen med dom är väl vikten, riktigt lätta.
            Näe biliga är dom allt, men man får återigen precis vad man har betalat för.

/// Mikko
            Ursprungligen postat av Plauwt Visa inlägg
            Inline - Linan gå in i spöt dvs inga ögglor.

Sen till paravanerna. 400 kr styck?! gå in på www.piketanic.se . han säljer riktigt fina paravaner för 400kr/par. Dom går ut bra och klarar även riktigt skaplig sjögång.

Kommentera

Jag kör med Regal Extra Power trollingspö 8,6fot 30lb. Riktigt sköna spön till gäddtrolling tycker jag.
              Rullarna är Daiwa SG47LCA och 27LCA .
              Paravaner så har jag bara provat Great White och jag har ingen anledning att byta för jag är riktigt nöjd med dom!
              Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
                Jag har 2 såna paravaner, brukar köra dom ytterst med lätta relativt ytligt fiskade wobbler. Inför dom går gammla hederliga GW med djupdykande stora wobbler. Gw´n drar om ytterspöna så det är larvigt att ens jämföra dom. I hård sjö skiter jag ens i att lägga ut mina piketanic. Enda fördelen med dom är väl vikten, riktigt lätta.
                Näe biliga är dom allt, men man får återigen precis vad man har betalat för.

/// Mikko

Vi har då fiskat med fläskwobbler ner till 12 meter. och i grov sjö så satt dom fint.

Men det är bra att Shank får se båda sidorna av myntet.
                sigpic www.EPfiske.se - Din boj i Hälsingland

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
                  Väldigt mkt lättare att transportera ser jag som den största fördelen av alla. 8-10 spön in i bilen som aldrig trasslar, det är så jäkla skönt att slippa allt trassel med spöringar när man skall packa in/ur.

En nackdel med inline är även att de med mindre wobbler kan vara något trögare att få ut linan.
                  Men fördelarna överväger nackdelarna tycker jag.

Kommer inte köra med något annat om det inte är så att jag ska börja trolla lax och har massa lätta beten som man vill ha ut lätt samt fiskar vintertid.
                  Hej Anders Mortiér;

Där har du absolut en klar pluspoäng! I bilen och i ruffen på båten, där inlinespöna passar allra bäst, är det lätt att stoppa in inlinespöna och slippa att spöringar hakar ihop sig. Linor, som vid trolling sveper in över aktern från planerboardsspöna vid skarpa undanmanövrar från ytnät och andra mötande trollingbåtar, fastnar inte i inlinespönas toppar och ringar som hos vanliga ringspön.... men där slutar det positiva med inlinespön som trollingspön.

Redan våren 1992 eller 1993, när DAIWA introducerade sin första serie inlinespön för trolling, köpte jag från HDF i Halmstad 16 st vita DAIWA inlinespön och 20 st DAIWA SG47LC räkneverksrullar (outstanding trollingrullar). Dessa inlinespön fungerade hela våren, sommaren och hösten tills det blev minusgrader i luften. Då började problemen! Det frös till is inuti spöna. Isen och den råa insidan hos inlinespöna gick hårt åt nylonlinorna den första trollingvintern. Det visade sig svårt om inte helt omöjligt att med köldstela fingrar byta lina och trä in ny lina genom de isiga inlinespöna med eller utan hjälp av medföljande styrwire.

Med ringspön går det smidigt att låta betena, trollingskeddrag och wobbler, med hjälp av sitt eget motstånd i vattnet och båtens fart enkelt och snabbt att få ut betena till önskade avstånd bredvid eller bakom båten.

Med inlinespön går det klumpigt och trögt att få ut betena, speciellt tunna trollingskeddrag (flutterspoons) och lätta wobbler. Ofta får man mata ut linan för hand decimeter för decimeter när det är minusgrader i luften. De 16 inlinespöna hade jag kvar i tre fiskesäsonger och gav sedan bort dem till en dansk fiskare som skulle åka söderut....långt söderut.

Tacka vet jag Shakespeare Ugly Stik Tiger och Ugly Stik Gold Tiger. De fungerar i alla väder och vid allt trollingfiske efter de fiskar jag vill fånga....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2011-09-29, 16:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Anders Mortiér;

Där har du absolut en klar pluspoäng! I bilen och i ruffen på båten, där inlinespöna passar allra bäst, är det lätt att stoppa in inlinespöna och slippa att spöringar hakar ihop sig. Linor, som vid trolling sveper in över aktern från planerboardsspöna vid skarpa undanmanövrar från ytnät och andra mötande trollingbåtar, fastnar inte i inlinespönas toppar och ringar som hos vanliga ringspön.... men där slutar det positiva med inlinespön som trollingspön.

Redan våren 1992 eller 1993, när DAIWA introducerade sin första serie inlinespön för trolling, köpte jag från HDF i Halmstad 16 st vita DAIWA inlinespön och 20 st DAIWA SG47LC räkneverksrullar (outstanding trollingrullar). Dessa inlinespön fungerade hela våren, sommaren och hösten tills det blev minusgrader i luften. Då började problemen! Det frös till is inuti spöna. Isen och den råa insidan hos inlinespöna gick hårt åt nylonlinorna den första trollingvintern. Det visade sig svårt om inte helt omöjligt att med köldstela fingrar byta lina och trä in ny lina genom de isiga inlinespöna med eller utan hjälp av medföljande styrwire.

Med ringspön går det smidigt att låta betena, trollingskeddrag och wobbler, med hjälp av sitt eget motstånd i vattnet och båtens fart enkelt och snabbt att få ut betena till önskade avstånd bredvid eller bakom båten.

Med inlinespön går det klumpigt och trögt att få ut betena, speciellt tunna trollingskeddrag (flutterspoons) och lätta wobbler. Ofta får man mata ut linan för hand decimeter för decimeter när det är minusgrader i luften. De 16 inlinespöna hade jag kvar i tre fiskesäsonger och gav sedan bort dem till en dansk fiskare som skulle åka söderut....långt söderut.

Tacka vet jag Shakespeare Ugly Stik Tiger och Ugly Stik Gold Tiger. De fungerar i alla väder och vid allt trollingfiske efter de fiskar jag vill fånga....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                    Japp, där har vi nackdelen med inline (även om jag inte fiskat vintertid med dom)
                    Dock som sagt fiskar jag endast vår, sommar och höst utan minusgrader. Trollar inte lax eller öring och kör till 90% med så pass stora beten att dom utan vidare drar ut linan. Så för min del funkar som sagt inline bäst.

Skulle jag få för mig att börja trolla lax eller öring så skulle jag absolut köpa på mig ännu en uppsättning spö. Till gädda och gös får inlinespöna fortsätta leverera
                    www.pikewallis.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 536 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85