I ån nedanför där jag bor har det funnits ål en gång i tiden, men inte allt för länge sedan, sist ålfällan vid kvarndammen användes var 1985 och under en natt när den stod öppen fångades 4 stora ålar. Tror ni att det går att fiska ål där nu? och hur gör man? Berätta om hur man tacklar och allt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ål mete
Collapse
X
-
Det går säkert att fiska ål där, det är bara ut o testa.
Du börjar fisket på kvällen, sedan kan du fiska till morgonen om du vill, men oftast brukar jag "ge upp" vid ca kl. 02.00 - 04.00.
Bra beten är t.ex stora daggmaskar eller dödfisk, typ löja går bra. Men även räka har jag hört ska funka.
Tackel: Jag brukar fiska med ett vanligt glidande bottenmetetackel, så att ålen kan simma iväg med t.ex betesfisken en liten bit för att svälja, utan att den känner något motstånd (bygeln på rullen måste vara öppen, annars går det åt hellve...).
Du kan använda en "betesnål" till att tackla upp fisken, du fäster linan i betesnålen och sticker den igenom fisken ifrån bakvägen så att nålen kommer upp igenom munnen, sedan knyter du på en stl. 4 - 2 krok där. Då när det e klart kommer kroken sticka upp munnen på fisken.
Finns även en betes-rig som heter "hair-rig", den kan nog vara en fördel om du ska köra C & R på ålen. Jag har själv aldrig testat den "riggen" men den funkar nog bra.
"Hair-rig":
/Micke
Ps: Det finns säkert folk som har mer koll på ålfiske än jag, för har jag bara fiskat ål 2 ggr seriöst, så mer fakta finns nog att få på denna sida._-*2008 here it goes*-_
Kommentera
-
hair-rig är ett bra tackel på ål, men räkna med att du kanske får göra ett par mothugg innan ålen sätter sig, men det brukar inte vara något problem, för ålen är ganska envis...
Ålar är glupska fiskar och därför sätter dom ofta kroken djupt, så vid c&r kan jag rekommendera en sump eller liknande att lägga djupt krokad fisk i under natten, de som klarar sig klarar sig de andra kan du ha till mat... Oftast är det bästa du kan göra för en djupt krokad ål att bara klippa av linan, försök inte ta loss kroken, ålar är väldigt bra på att ta loss kroken själva! Även ål som blöder ymningt har en tendens att klara sig, ibland.
Fiskar du i vatten där det finns kräfta är popuptackel att föredra, själv brukar jag ha ca 20 cm från botten och då klarar man de flesta kräftor, men Push-up har sagt i en annan tråd att han tvingats köra ända upp till 50cm popup...
Precis som dom andra säger är det vanligast att man fångar ål nattetid, men själv har jag fått ål som bifångst på eftermiddagen...
Tänk också på att ålen är RIKTIGT kämparglad, och en ål som inte går fast minst en gång i bottnen är ingen riktig ål
Använd utrustning tex för karp eller gäddfiske... Nöttåliga linor är också en nödvändighet...
Läpliga beten är som andra redan sagt: daggmask, löja, del av större fisk, ålen är ju en asätare och har inget emot att sätta tänderna i en bit av en fisk... Räka fungerar också bra, låt den gärna surna lite så luktar den mer!
En liten sak till, när du tagit i ålen, klia dej inte i ögonen
deras skyddslem innehåller nämligen ämnen som är irriternade för ögon och hud...
Ett bra, men brutalt sätt att döda ålen på är att lägga den i en hink med salt över natten...
Ta upp fisken med måtta, Ålen i svenska vatten förökar sig nämligen inte och vad jag har hört är det en försvinnande liten del som kommer in i svenska insjöar numera...
Sketfiske på dej!Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
Klart att du skall prova!
Utrustningen behöver som sagt inte vara märkvärdig. Ett spö med bra ryggrad multi eller haspel/baitrunner, ett päron sänke en plastkula, lekande sedan 40 cm tafs tex 0.40 nylon och sist men viktigast en krok strl 1-2 beroende på vad för märke du väljer.
Kasta ut spänn upp linan och sätt i en klyka. har du larm så är det en fördel för då kan man slappna av lite. Skall du släppa tillbaka ålen så kroka så fort du ser att ålen tar lina. Missar du så gör det inte så mycket för dom brukar komma igen ifall du placerar kastet på samma ställe.
Beten: Daggmask magbiten på löja eller hel löj, räka.
Ifall ålen har svalt kroken och du vill släppa tillbaks den gör det. Ålen har en otrolig förmåga att stöta upp kroken efter ett tag.
Kommentera
-
Tack för tipsen, riktigt laddad för ålmete blir jag!
Tror ni att det fortfarande finns ål kvar? ingen har fiskat efer ål där sedan 85, men det fanns gott om dom då ialla fall.
Tänk om jag har bott 50meter från ett å vatten i 6år utan att veta om det!!?!?
det finns kräftor i systemet, men längre ner mot havet ca 1km, uppe där jag bor är det väldigt stenigt.
Det blir absolut C&R, dom ska vara friskare när jag släpper dom än innan dom högg!
Kommentera
-
Blir det ål i helgen eller tobisen
ska ta en på 3 kg minst hade jag tänkt... Hair riggen kanske skall testas då också .. Rapport kommer i så fall!!
Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 281 visningar