Satana perkele! Trögt isfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Satana perkele! Trögt isfiske!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskefuralles
    replied
    Jäklar, kände nästan som om jag visste vad jag höll på med igår. Ett sånt där hål man hört talas om där det nappar många gånger rad, typ en skröna! Ismete spöna fällde och solen värmde. Hur som helst, var det mitt nya vapen i jakten på det perfekta isfisket som gjorde det. Man får väldigt lätt skön gång på betet med dessa vilket gör att presentationen blir för läskande för en abborre verkar det som. Fullt papper på Fs abborrfemma, man får vara glad för det lilla.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • BrainDisorder
    replied
    Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

    Du är en stilla västanfläkt jämfört med mig. Jag utser mig till Sveriges sämsta vinterfiskare!! Jag har lagt ner sjukt med tid. Suttit 12 timmars pass. Gått upp 04:30. Varit ute varje helg hela vintern. Sverige vi har ett resultat: 34 cm….
    Vi ligger säkert på samma sida utav ekvatorn. Jag var ute igår, visserligen bara ett par timmar, mellan typ 12 och 4 men gissa hur många fiskar jag fångade?
    Noll, nada, inget.
    På ekolodet kan man ju åtminstone, amatör som man är, halvt bedöma om fisken är aktiv eller inte och det är lika jävla frustrerande varje gång man försöker och försöker men inte ens lyckas få ett försiktigt pet. Igår hade jag ett halvdant hugg tror jag.

    Ursprungligen postat av grisjaeger Visa inlägg

    Haha.
    Känns skönt att de finns fler dårar där ute!

    Jag ska köpa maggots och hela skiten nu, back on the grind!
    Jaja, förfan! Jag bara älskar känslan av att kliva ut på en isbelagd sjö med snötäckt skog omkring och att få vara helt ensam. Lyssna till eventuella fåglar, värma sig i solen, smyga runt i fallande snö eller plaska runt i halvsmält is. Det spelar liksom inte så stor roll ibland, det är förväntningarna och själva äventyret som är det roliga och man är fullt medveten om att fisket går som det går, för min del går det oftast i blankpass-eran. En mycket intressant tidsepok.

    Är helt övertygad om att en person som sitter i rullstol utan armar skulle fånga fler fiskar än mig men jag försäkrar mig själv om att jag inte är där för att dra 15 st 25g abborrar i varje hål utan att hellre fånga få och större och kanske t.om, någon gång i en avlägsen framtid, knäcka ett abborre-PB. (1060 eller 1070g för mig, minns inte riktigt.)

    SKITFISKE!

    Lämna en kommentar:


  • grisjaeger
    replied
    Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
    Jag brukar ha rakt motsatt upplevelse - från is kan man lura upp abborrarna på vinterhalvåret rätt så ofta, men är det öppet vatten (vilket det är 90% av tiden här...) är det mer eller mindre lönlöst att försöka mellan november och maj.
    Sjukt.
    Jag är brutalt nyfiken över fiskarnas lokala beteenden och varför de gör som de gör.
    Men envisheten shall prevail!

    Lämna en kommentar:


  • grisjaeger
    replied
    Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

    Jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag tänker inte ens skriva hur många timmar jag pimplat i år och hur många abborrar jag fått (eller inte fått, snarare) under den tiden (lyckades dock att få en på 880g, vilket för mig väger upp mycket) men jag har alltså suttit dygn sammanlagt i tid utan att få en enda fisk, trots att jag använder ekolod. Av många hundra borrade hål så kan jag räkna på en hand hur många hål jag lyckats fånga två abborrar eller fler ur ett enda.

    Så ska jag vara helt ärlig så tror jag stirrandet på ekolodsskärmen har varit till min nackdel då jag tidigare år (utan ekolod) haft ett bättre fiske även om jag är jävligt dålig på pimpel, men samtidigt så känns det som att det öppnade upp en helt ny värld med isfiske för min del. Det blev så mycket roligare att sitta kvar och fiska för att man åtminstone vet att fisken finns där, även om den inte hugger. Tidigare har man ju fått känslan av att det inte ens finns fisk där man sitter då man haft ett par timmar utan hugg.

    Maggot, mask, fisköga, etc är dock ganska bra att agna pirken/mormyskan med. Har haft stunder då jag inte haft maggots med mig och kört med fake-maggots (vitlök b.la) och det är tydligt att det inte är lika effektivt.
    Haha.
    Känns skönt att de finns fler dårar där ute!

    Jag ska köpa maggots och hela skiten nu, back on the grind!

    Lämna en kommentar:


  • Sdw
    replied
    Jag brukar ha rakt motsatt upplevelse - från is kan man lura upp abborrarna på vinterhalvåret rätt så ofta, men är det öppet vatten (vilket det är 90% av tiden här...) är det mer eller mindre lönlöst att försöka mellan november och maj.

    Lämna en kommentar:


  • Fiskefuralles
    replied
    Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

    Jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag tänker inte ens skriva hur många timmar jag pimplat i år och hur många abborrar jag fått (eller inte fått, snarare) under den tiden (lyckades dock att få en på 880g, vilket för mig väger upp mycket) men jag har alltså suttit dygn sammanlagt i tid utan att få en enda fisk, trots att jag använder ekolod. Av många hundra borrade hål så kan jag räkna på en hand hur många hål jag lyckats fånga två abborrar eller fler ur ett enda.

    Så ska jag vara helt ärlig så tror jag stirrandet på ekolodsskärmen har varit till min nackdel då jag tidigare år (utan ekolod) haft ett bättre fiske även om jag är jävligt dålig på pimpel, men samtidigt så känns det som att det öppnade upp en helt ny värld med isfiske för min del. Det blev så mycket roligare att sitta kvar och fiska för att man åtminstone vet att fisken finns där, även om den inte hugger. Tidigare har man ju fått känslan av att det inte ens finns fisk där man sitter då man haft ett par timmar utan hugg.

    Maggot, mask, fisköga, etc är dock ganska bra att agna pirken/mormyskan med. Har haft stunder då jag inte haft maggots med mig och kört med fake-maggots (vitlök b.la) och det är tydligt att det inte är lika effektivt.
    Du är en stilla västanfläkt jämfört med mig. Jag utser mig till Sveriges sämsta vinterfiskare!! Jag har lagt ner sjukt med tid. Suttit 12 timmars pass. Gått upp 04:30. Varit ute varje helg hela vintern. Sverige vi har ett resultat: 34 cm….

    Ska dock sägas att jag tappat 4 kilo plus fiskar varav en var förra helgen och den var riktigt riktigt stor. De sista 3 på samma ställe så nu har man äntligen hittat till en plats i alla fall.

    Jag har ju inte sprungit ihjäl mig på ismetet heller. En topp på 5,1 kg.

    Ger aldrig upp trots att det börjar göra ont i armbågen av alla hål. När man spenderar mycket tid på något så lär man sig saker i alla fall. Har prövat allt och det som funkar bäst för mig är mormyrska med maggots när det är trögt. Man inser ju också när man tittar på lodet hur sjukt uppmärksamma en abborre är. Jag menar en liten fjantig mormyrska ser inte mycket ut för världen, men den ser dem direkt.

    Kan det vara 2 max 3 helger kvar om jag åker till mina norra delar. Kör på, en pimplad kilos abborre ska upp.

    Lita inte på mina tips men här kommer de:

    När du lagar mat, ta ur betet ur hålet så slipper du se när pimpelspöet försvinner.

    Sitt inte för länge i samma hål. Är det fisk i hålet tycker jag det märks tämligen omgående.

    Friliggande grynnor har helt klart varit bäst för mig.

    Byt sjö om det är dåligt




    Senast ändrad av Fiskefuralles; 2022-03-16, 12:07.

    Lämna en kommentar:


  • BrainDisorder
    replied
    Ursprungligen postat av grisjaeger Visa inlägg

    Har kört alla möjliga metoder.
    Sitta länge, Sitta lagom, Sitta snabbt.
    Har faktiskt provat precis allt utom maggot.
    Så jag får väl göra ett sista försök med det sen blir det dynamit ner i hålet lol.

    Har även varierat djupet från bott till topp.

    Otroligt frustrerande
    Jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag tänker inte ens skriva hur många timmar jag pimplat i år och hur många abborrar jag fått (eller inte fått, snarare) under den tiden (lyckades dock att få en på 880g, vilket för mig väger upp mycket) men jag har alltså suttit dygn sammanlagt i tid utan att få en enda fisk, trots att jag använder ekolod. Av många hundra borrade hål så kan jag räkna på en hand hur många hål jag lyckats fånga två abborrar eller fler ur ett enda.

    Så ska jag vara helt ärlig så tror jag stirrandet på ekolodsskärmen har varit till min nackdel då jag tidigare år (utan ekolod) haft ett bättre fiske även om jag är jävligt dålig på pimpel, men samtidigt så känns det som att det öppnade upp en helt ny värld med isfiske för min del. Det blev så mycket roligare att sitta kvar och fiska för att man åtminstone vet att fisken finns där, även om den inte hugger. Tidigare har man ju fått känslan av att det inte ens finns fisk där man sitter då man haft ett par timmar utan hugg.

    Maggot, mask, fisköga, etc är dock ganska bra att agna pirken/mormyskan med. Har haft stunder då jag inte haft maggots med mig och kört med fake-maggots (vitlök b.la) och det är tydligt att det inte är lika effektivt.

    Lämna en kommentar:


  • grisjaeger
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Hur ofta byter du hål? Hur rycker du? Använder du maggot?
    Har kört alla möjliga metoder.
    Sitta länge, Sitta lagom, Sitta snabbt.
    Har faktiskt provat precis allt utom maggot.
    Så jag får väl göra ett sista försök med det sen blir det dynamit ner i hålet lol.

    Har även varierat djupet från bott till topp.

    Otroligt frustrerande

    Lämna en kommentar:


  • grisjaeger
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Att vattnet är kallt är inget skäl för abborren att inte nappa. Ni måste göra nåt monumentalt fel för att undgå att få fisk.
    Mårten och Anna visar - Pimpel för nybörjare - YouTube
    Haha, något monumentalt fel eller extrem otur.
    Jag vet hur man pimplar tack ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Hur ofta byter du hål? Hur rycker du? Använder du maggot?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X