Lyckad tripp till Hitra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lyckad tripp till Hitra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lyckad tripp till Hitra

    Förväntansfullt sitter jag och funderar. Den stora resdagen är här. Äntligen ska vi ta oss de ca 60 mil västerut från Sundsvall till Hitra. Det här är första gången jag åker till Hitra för att fiska och med mig har jag min fiskekompanjon Pelle. Vi har under 2 veckors tid nu putsat på båten, testkört och gått igenom hur vi ska lägga upp fisket, vilka intressanta fiskeställen som kan finnas, och vilka arter som ska fångas. Nu väntar 4 dagars fiske.
    Kommer vi få någon fisk, blir det något stort, kommer vi äntligen att få fånga den där hälleflundran som vi båda drömt om? Vi har kommit överens om att så länge vi fångar en kveite (oavsett storlek) så är resan godkänd. Detta är vårt främsta mål. Tröstpris om vi skulle misslyckas med detta är en fisk över 10 Kg i alla fall.

    I fjol vår skaffade jag mig en liten trollingbåt som jag fiskat en hel del med här hemma. Främst i våra närliggande insjöar, på lite öring och gädda, men denna resa kommer att bli första gången jag försöker mig på att köra trolling i de norska vattnen. Resan till Hitra går relativt smidigt trots den lilla Reanult kangoon som dragbil.
    Klockan 04:50 anländer vi till stugan. Vi kikar oss omkring och efter att ha packat in mat och kläder i stugan tar vi en tur ner till båtrampen för att kolla läget där. Vi inser att ner kommer vi att komma med båten men med den dragbil vi har nu kommer vi aldrig att kunna få upp båten igen. 2 timmar senare är det isättning av båten. Detta går helt enligt planerna men våra farhågor bekräftades när Pelles pärla knappt tog sig upp för rampen med tom trailer. Ingen idé att älta det nu, vi ska ju inte hem förrän på söndag, nu ska vi fiska.

    Första stopp blir på ”Tirevet” ett ställe som vi fått som tips av vår stugvärd att där brukar det kunna vara bra fiske. Tirevet är ett grund där toppen ligger på 15 meters djup och sedan sluttar det ut för att sedan droppa av ner till 110 meter. Vi plockar fram våra jiggspön och drar på varsin stormjigg och släpper ner. Driftar över grundet några gånger men ser inte en fisk på ekolodet och har inte en känning. Vi provar lite trolling istället. Ett kraftigt hugg blir resultatet, men tyvärr går fisken lös efter 10sek. Vi trollar vidare och detta resulterar i en mindre kolja och en felkrokad bleka.



    Dag nr 2 åker vi ut för att leta reda på lite fisk. Har inte sett något stim alls på hela första dagen och vi börjar misströsta lite grann. Norska havet kan ju inte vara tomt på fisk. Vi åker hela vägen ut till Fröyas yttre spets utan att se några fiskstim. Vädret de två senaste dagarna har varit kanon. Sol svag blåst och rätt varmt och skönt. Helt enkelt två kanondagar så långt. När vi sitter där på nordspetsen av Fröya så ser vi molnen torna upp sig över fastlandet vinden tilltar i styrka, trots att vi ligger i lä. Vi bestämmer oss för att åka tillbaka ifall det blir riktigt dåligt väder, jag har ju trots allt bara en 4,85 meters båt. Ca 45 min senare, många liter vatten blötare är vi tillbaka i hamnen och inser att vi måste få torka upp. Vi går upp till stugan för att käka lite lunch och vila en stund klockan e ju mitt på dagen och vi tycker det är bättre att vi orkar hålla ut ikväll.

    6 Billys pizzor och en tupplur senare är det 2 mätta och belåtna killar som återigen ger sig ut på jakt. Denna gång åker vi längre in i Dolmsundet istället för att åka ut mot öppna havet. Vi kommer ganska snabbt till det smala sundet där bron mellan Dolmöya och Hitra går. Tidvattnet är på väg in, det strömmar på ganska bra, så vi tvärnitar och kastar i våra jiggar, nu med upphängare för nu e det dags för lite fisk, oavsett storlek. Första driften smäller det på en torsk i storleksklassen 2,5 kg kanske. Äntligen fisk! Vi tar väl en drift till säger jag och Pelle nickar. Nästa drift händer det ingenting på förrän vi nästan kommit in i lugnvattnet. Då hör jag Pelle: - Det är en Flundra!!!!! Jag tittar snabbt mot Pelle för att se om han skämtar. Jag ser Pelles jigg och upphängare 2 meter ner i vattnet och bara halvsekunden senare så kommer en Hälleflundra och hugger stenhårt på jiggen.

    -Nej!! Den släppte hör jag Pelle och ser spöet släppa på anspänningen.
    - Den är kvar! :säger Pelle
    Jag tar mitt spö kastar ner jiggen och ser Kveiten simma mot min jigg och stanna 30cm framför den . När jag rör den så simmar den snabbt fram till… Pelles jigg och hugger en andra gång på den.
    - Nu!! Utbrister Pelle. Ta huggkroken!!
    Jag tar snabbt fram huggkroken när flundran kommer upp till ytan. Precis då släpper den en andra gång. Jag kastar mig efter den för att lyckas kroka den med huggkroken ändå men missar den med centimetrar.
    - Den är fortfarande kvar säger jag när jag ser den igen.
    Den cirkulerar våra jiggar ett varv innan den för tredje gången hugger hårt på Pelles jigg.
    - Nu då : Muttrar Pelle. Nu sitter den.
    15 sekunder senare står Pelle med spöet utan böj och grämer sig för att ha missat att få sina drömmars fisk tre gånger om. Vi ska väl kanske berätta att det var ju ingen 300 kilos bjässe, men har man drömt om att få en hälleflundra i 3 år så är det viktigaste inte storleken. Detta exemplar skulle väl uppskattningsvis väga någonstans kring 3-4 kg .

    Vi fiskar vidare men resultatet kommer aldrig. Några småtorskar är allt vi lyckas lura upp.

    Dag 3 vaknar vi kl 0400, äter en snabb frukost och beger oss ut mot hamnen. Vi styr båten längre in i Dolmsundet än vi tidigare varit, provar några snabba drifter lite här och där på ställen som vi fått tips om, men lessnar snabbt och söker oss ut mot ett grund, mitt mellan Hitra och Fröya, som vi fått tips om. Äntligen lite tecken på liv i detta norska hav. Vi hittar ett stort stim med vad vi tror är småsej. Drar på upphängare på våra jiggar och kör igång djupet på platsen är ca 60 meter och stimmet sträcker sig från 20-40 meter. Väldigt snart så blir våra misstankar bekräftade, det rycker ettrigt i spöet. Upp kommer en liten halvkilos sej, och inte långt senare drar Pelle en också. Vi fortsätter driva över stimmet några gånger och fångar en del sej men också några torskar i ok storlek. Helt plötsligt slutar det nappa. Vi funderar lite vad vi ska ta oss till nu och kommer snart fram till att nu ska vi försöka trolla lite med småsejarna som vi fångat.

    Ner på 30 meter med 2 spön, sedan är det dags för nästa rigg. Jag hinner lägga ut hälften av linan på spö 1 rigg 2 innan det smäller på spöet som är riggat med sej. Jag tar spöet snabbt och känner ganska fort att det e något lite större. Jag säger åt Pelle att ta upp de andra spöna och stanna motorn ifall det skulle bli något problem. 5 min senare kommer en Fin torsk upp till ytan. När vi väl fått den ombord så ser man att den är rejäl. Vågen stannar på 11,2 kg och den är 120cm lång. Tilläggas bör väl att min största torsk tidigare bara vägt ca 3,5 kg. Nytt personbästa är ju inte att förakta. Särskilt inte när vi under de dagar vi vart här inte ens sett skymten av några stim eller några stora fiskar överhuvudtaget.



    Vi lägger ut på nytt och tacklar även upp ett nytt spö med sej så nu kör vi med sej, wobbler, sej, wobbler. Vi kör några varv på grundet och kl 12,07 så smäller det till rejält på sejen som ligger i mitten av släpet. Djupet på platsen är 60meter riggen ligger på 38meter. Det viner i knarren. Något stort har behagat att kliva på. Pelle tar snabbt spöet och känner direkt motståndet i linan.
    - Måste jag veva upp allt frågar jag lite sarkastiskt?
    - Jaa säger Pelle det är nog bäst det.
    Jag vevar både djupriggar och spön för glatta livet samtidigt som jag hör knarren sjunga på Pelles spö.
    - Det här är det häftigaste jag har varit med om skrattar Pelle.
    Efter ca 30 minuter, på ett Ron Thompsson Hardcore II djupriggspön med en Okuma Magda 30DX, Kommer fisken upp till ytan.
    - Den ser platt ut säger Pelle!
    Jag står redo med Huggkroken och hoppas att jag inte kommer att på något sätt sjabbla bort den här fisken. Jag vet att Pelle har drömt om att fånga en hälleflundra i minst 4 år, men inte lyckats än så länge. (Som jag skrev i början av berättelsen: Målet med resan var att först och främst fånga en hälleflundra oavsett storlek). Fisken närmar sig båten och jag håller ett stadigt tag om huggkroken och är nervös. Tidigare i veckan så hade Pelle krokat en torsk åt mig och då gick en likadan huggkrok av. Den torsken vägde kanske 2,5 kg !!
    Fisken kommer in till båten och jag hugger tag i fisken och rycker upp den i båten. Precis när den passerar relingen hör jag hur det knakar i huggkroken. Den håller men det är nog inte mer än så heller. Pelle ger ifrån sig ett glädjetjut som får ett cupvinnande juniorfotbollslag att bli avundsjuk. Efter ett litet kramkalas, som sig bör när man fångat sina drömmars fisk, är det dags för vägning och mätning. Efter många om och men så stannar vågen på 20,5 kg längden blir hela 122cm.



    Vi kör vidare några timmar till utan något resultat och bestämmer oss då istället för att åka in till hamnen för att ta hand om våra fiskar och vila batterierna för den avslutande dagen här på Hitra. Vi avrundar kvällen med ett par öl och en pizza på den lokala pizzerian.

    Sista dagens fiske ger inte ett napp tyvärr.. men vad gör väl det när man dagen innan fångat 2 riktigt fina fiskar.

    Väl hemma, båten står på sin plats och man har redan börjat blicka tillbaka på helgen som varit. Resultatet på vår fisketur var inte mer än 15 fiskar totalt. Det som räddade resan var helt klart de 2 fiskarna som vi båda drömt om . En torsk över 10 kg och en hälleflundra på 20+. En mysig stuga, fint väder och hjälpsamma människor. Ett stort tack till Dolmsundets marina och camping, Ragnar som hjälpte oss med båten och Tommy som lät oss låna stugan till ett väldigt vettigt pris. Självklart också ett stort tack till Pelle min matros, fiskekompanjon och vän som följde med mig på denna resa.

    Nästa resa är redan planerad.
    Till nästa gång : Skitfiske på er
    Erik ”lillen” Lindström
    Senast ändrad av lillen; 2010-05-07, 22:00.

  • #2
    Kul läsning och fina bilder! Bra jobbat!

    Kommentera


    • #3
      Tackar tackar ! kul att du gillar det

      Kommentera


      • #4
        Grattis till en lyckad tur.

        Kommentera


        • #5
          Tack tack bor du där ute i trakterna ? Såg nåt om fröya.

          Kommentera


          • #6
            Härligt, kan verkligen känna längtan efter hälleflundra.
            Något som jag själv har. Dock har jag redan tagit "oskulden" men nu vill jag fånga några med lite tyngd att tala om. Grattis till fina fiskar.
            Vad var det för båt ni fiskade ifrån?

            Kommentera


            • #7
              Vi fiskade från min ryds 485 med lite trollingutrustning
              Ja jag har ju inte fått känna på någon flundra än.. men jag tänkte ändra på det om 2 veckor för då ska vi upp till Årviksand (ca 1 mil söder om söröya) . Då ska det bändas flundra Hoppas jag :P

              Kommentera


              • #8
                Tack för läsningen! Alltid kul att läs såna här bertättelser. då blir man extra sugen inför sommarens norgetripp.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lillen Visa inlägg
                  Tack tack bor du där ute i trakterna ? Såg nåt om fröya.
                  Ja jag bor ock kør ifrån Titran på Frøya (sedan år 2000).

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
                    Ja jag bor ock kør ifrån Titran på Frøya (sedan år 2000).
                    Då vet man vem man ska vända sig till för tips på fiskeplatser kring fröya/ Hitra till nästa tripp då Har du nåt kanonställe som få känner till runt ikring där får du gärna PM:a mig om du inte vill lägga ut det här

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X