En dag i årviksand hälleflundrornas mecka!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En dag i årviksand hälleflundrornas mecka!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En dag i årviksand hälleflundrornas mecka!!

    Dagen börjar som vanligt denna resa med ett bakslag. Mitt nyinköpta kartplotter/ ekolod slutar att fungera. Vi inser att vi kommer att få gå på gamla meriter och gå tillbaka till stenåldersfiske då vi inte har något sjökort eller ekolod.
    Vi åker till ett ställe som vi var på dagen innan för att fiska lite betesfisk i form av småsej. Vi kommer på plats och får ganska fort några sejar som vi sedan tacklar på och släpper ner. Det tar inte lång stund innan Pelles rulle skriker som en katt med klämd svans och sekunden senare så tjuter min likadant. Tio sekunder senare känner jag spänningen släppa i linan och kan konstatera att min fisk har klivit av. Pelle plockar upp sin första flundra för dagen som har en vikt på ca 9 kg.



    Efter några drifter till så åker vi till vår hälle hotspot där jag fick min flundra igår. Vi åker ut lite på måfå och stannar till för att köra en drift med sej på kroken. Efter ett tag säger Pelle:
    - Nu har vi drivit förbi så vi kanske ska ta och åka tillbaka?
    Precis när han klämt ur sig de orden så suger det i på Johans spö. Några minuter senare kommer det upp en Hälleflundra på ca 13,5 kg.




    När diverse fotosessioner och avblodning är klar så smäller det till på Pelles spö.
    – Den bara går säger Pelle.
    Ca 10 minuter senare står vi alla hängda över relingen för att få en glimt av Pelles Flundra när jag hör något som viner. Lite tidigare så har jag ställt ifrån mig spöet i spöhållaren men lämnat sejen nere i vattnet, och nu står spöet med en kraftig böj och linan viner ut från rullen. Johan får assistera Pelle eftersom hans snart är klar för landning.
    Pelles fisk landas och vi kan alla konstatera att det är den största fisken på resan vi uppskattar den till ca 25-30 kg .



    Jag står vid tillfället och drillar min hälleflundra som känns hygglig den med.



    Några minuter senare så landar även jag min. vikten uppskattas till ca 20 kg .




    Johan, som efter att ha hjälpt Pelle precis har släppt ner sin sej i vattnet igen, blir tyst.
    – Ja! Hör man sedan
    - Har du en till? Frågar jag
    - Japp
    Det tar inte lång stund innan han säger:
    - Jag tror denna är största hittills men då har jag ju inte känt på Pelles .
    Några minuter senare så kommer det upp en koloss till hälleflundra som vi får se skymten av innan det bär av ner i djupet igen.
    – Den här är stor!! Säger Johan .
    Vi gör i ordning vår fina snara som vi pysslat ihop eftersom Pelles fisk förstörde en av de två huggkrokar vi hade med oss. Nästa gång den kommer upp tar jag ett stadigt grepp kring skaftet på vår snargrej och drar den över stjärtspolen på fisken och rycker till så snaran dras åt. Kraften jag får känna på nästkommande minut är helt otrolig . Fisken drar iväg neråt ca 1,5 meter innan jag får stopp på den med repet men inte slutar den simma för det. Jag får ta i rejält för att orka hålla den och det känns i händerna när repet skaver. Johan lägger bort spöet och tar tag i repet han med samtidigt som Pelle filmar hela spektaklet. Jag tar huggkroken och Johan drar i repet och in i båten kommer en riktigt stor hälleflundra. Vi uppskattar den till 40kg+.




    Vi åker in mot stället där vi haft dubbelhugg eftersom vi driftat därifrån under fajterna. Jag släpper ner och det tar inte många sekunder förrän det suger till i linan och dagens andra hälleflundra för min del sitter på kroken. Några minuter senare så har jag en fisk som väger ca 8 kg i båten. Nu bestämmer vi oss för att vi ska åka in till land för att ta reda på fisken och väga de stora för att se HUR stora de är.
    När vi kommer in till land kommer precis Kato, vår stugvärd, med bilen så han stannar till och ser att vi har stora fiskar med oss så han åker hem för att hämta en våg som klarar lite mer än våra Elektrosamsonvågar. Vi hänger på största fisken och väger den till exakt 50kg 152cm. Helt otroligt vilken stor fisk. Den näst största vägs till 33kg 137cm och min största väger 20kg 119 cm.
    För att sammanfatta dagen: 6st hälleflundror (kveitar) med en topp på 50kg . De 5 största fiskarna togs under mindre än 2 timmars fiske. Snacka om huggperiod. Vi hade dubbelhugg och dubbeldrillningar . Tilläggas bör att det tar mellan 10 och 25 minuter att drilla in en flundra. Vi hade en grym dag helt enkelt!

  • #2
    Hahaha! Underbar läsning x) Det fisket hade man ju inte tackat nej till!

    Kommentera


    • #3
      ack tack Nej det var grymt

      Kommentera


      • #4
        Grattis till fina fiskar och en bra fiskehistoria. Hade varit kul att se filmen på "snargrej-landningen"
        Den som har mest prylar när han dör vinner

        Kommentera


        • #5
          Va i helvete!? Finns det så där stora fiskar? :P Vart då, Norge eller?
          Coolt... Men varför tar man upp dom, äter ni dom eller säljer ni?

          Kommentera


          • #6
            Ja tailsnaran funkade kanon.. men det vart lite kaos när vi provade den första gången.. :P http://www.youtube.com/watch?v=O5d43...feature=search Här kan du kolla hur den sötkiga landningen gick till . Senare under veckan fick vi en på 45 kg oxå då gick det lite lättare. http://www.youtube.com/watch?v=RL64g...feature=search

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Arbetar...
            X