Vevsida höger eller vänster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vevsida höger eller vänster?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vevsida höger eller vänster?

    Det kommer titt som tätt upp trådar där det efterfrågas vänstervevade rullar av olika slag och jag är väldigt nyfiken på statistiken. På haspelrullar använder en klar majoritet av de (inbitna sportfiskare) jag pratar med högerhanden för att styra spöet och vänsterhanden för att veva in linan med.

    Själv skulle jag inte kunna tänka mig att ha det tvärtom på multirullar och som många vet verkar det vara smutsigt för svenska butiker att ta in vänstervevade rullar av alla modeller som man har i sitt sortiment, och som finns som vänstervevade så klart. Det är möjligt att man har bättre valmöjligheter när man går upp i pris men jag skulle själv aldrig ha råd att lägga 1000+ kronor på en enda rulle. Det finns inte i min ekonomi helt enkelt.

    Jag har de senaste åren sökt en billig multirulle i prisklass med Okuma Magda, som vänstervevad och det verkar som enda alternativet är att inte gå till en svensk butik utan behöva ge pengarna till utländska butiker. Något som jag gärna hade sluppit.

    Så jag frågar mig, hur många skulle om de hade möjlighet hellre köpa en vänstervevad rulle, oavsett om det är haspel eller multirulle, ifall de kunde?
    111
    Vänstervevad rulle
    74,77%
    83
    Högervevad rulle
    25,23%
    28

  • #2
    Jag kör vänstervevat vid haspel och jerkfiske men högervevat vid spinnfiske. Vet inte riktigt varför men började spinnfiska med en gammal 50-tals Ambassadeur och vande mig vid högervevat, sen när jag köpte ny rulle fick den också bli högervevad av bara farten.

    För att svara på frågan. Jag skulle inte köpa en rulle som inte hade veven på den sida jag vill ha den, letar jag efter en vänstervevad rulle tittar jag bara på de modeller som finns som vänstervevade och vise versa. Dock är det ju bra om valmöjligheten finns.

    Kommentera


    • #3
      Vertikal haspel - vänster vev
      Dropshot eller vanligt fiske med haspel - höger vev
      Multi - vänster vev.

      Till trolling har jag vänstervevade Magdor. Till priset av 2st här i Sverige får man 4st om man köper utomlands, då har jag inga problem att ge mina pengar till utländsk butik.

      Kommentera


      • #4
        Vilken typ av rulle är du ute efter? Är det trollingrulle du letar finns Ambassadeur 7000i till kampanjpris (599kr) hos Happy Angler och den finns väl även i en vänstervevad 7001i-modell? Kanske kan kontakta de och se ifall den också innefattas av kampanjen. Annars finns det väl en hel del billigare rullar som är vänstervevade men lite beroende på vad du ska ha den till tycker jag det är värt de extra hundringarna att få en rulle som kommer hålla länge och vara skönare att fiska med.

        Kommentera


        • #5
          Jag kör uteslutande vänstervevade rullar då det känns helmysko att veva med höger hand. Eller rättare sagt så känns det helmysko att hålla spöet med vänster hand.
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

          Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

          Kommentera


          • #6
            Jag kör vänster på allt utom det tunga havsfisket.. Där av någon konstig anledning är högervevade rullar ett måste!

            Kommentera


            • #7
              Vevsida höger eller vänster?

              Vänster på haspel, höger på multi/jerk rullar.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Linusonline Visa inlägg
                Vänster på haspel, höger på multi/jerk rullar.
                Precis samma här!

                Kommentera


                • #9
                  Som nämnts så är ju Haspel oftast inget problem då man på de flesta rullar kan skifta sida för veven.
                  För egen del kör jag bara vänstervevat på Vertikal, allt annat högervevat (antagligen mest för att utbudet på multirullar historiskt varit mycket bättre).

                  Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                  Själv skulle jag inte kunna tänka mig att ha det tvärtom på multirullar och som många vet verkar det vara smutsigt för svenska butiker att ta in vänstervevade rullar av alla modeller som man har i sitt sortiment, och som finns som vänstervevade så klart.
                  Finns ju exempel på det omvända också, jag som fiskar jerkbaits med högervev kan ju exempelvis inte köpa en Ambassadeur JB.

                  Kommentera


                  • #10
                    Som svar på en fråga:
                    För egen del skulle det vara gädd/gös-trolling och ismete när det kommer till tankar om multirullar. Även lågprofilmodellerna om man räknar in vertikaljiggning. Och ja, ofta går det skifta sida på haspelrullar och därav frågan vilken sidan man väljer om man kan.

                    Och det är nog för de flesta så att om man är högerhänt så vill man hålla spöet med den armen, där är man starkast och där kan man styra allt bättre. Andra handen behövs inte för annat än att snurra runt med veven och kräver inte någon vidare kontroll.

                    Jag har ju kollat mycket på rullar för ismete som är egentligen enda (bortsett från vertikaljiggning) som är aktuellt att eventuellt byta från haspel till multiplikatorrulle. Som jag nämnde är priset det som kommer i första hand men man behöver ju kvalitet i rullen också. En Magda 20DLX eller 30DLX som även har linecounter känns som den ultimata rullen för både ismete och möjligt trolling efter gädda/gös, men när man tittar runt så ser man att de (allra flesta) svenska butikerna dels inte ens brydde sig att ta hem vänstervevad (DLX) och dels fasade ut sortimentet snarast möjligt när "ersättningsrullarna" från Okuma kom. Som om det var en regel de var tvungna att följa. Att ersättningsrullarna gick att sälja dyrare än vad Magdamotsvarigheterna var är nog snarare orsaken, då kan de suga ut mer pengar av fiskare genom att helt enkelt sluta sälja den perfekta Magdan.

                    Till ismete och trolling behövs ofta fler än en rulle och kunde det då köpas rullar med bra kvalitet och linecounter för några hundra hade man ju haft råd med 2-3 stycken. Men ska man köpa en vänstervevad ser jag inget alternativ alls i de svenska butikerna som ens kommer i närheten av 3 för under tusenlappen.

                    När de finns vänstervevade i sortimentet hos producenterna så borde det vara en självklarhet för de svenska butikerna att ta hem den och göra reklam för att de finns. Även bland de billiga modellerna. Jag väntar fortfarande på att höra varför butikerna har så mycket emot att sälja vänstervevade när en så stor majoritet av fiskare VILL ha vänstervevade.

                    Eller är det grossisten som är boven?

                    Vill de svenska butikerna att fiskare ska köpa produkterna i utlandet istället för svenska butiker eller vill de ha dessa potentiella kunder? I så fall får de jobba på det och om det nu är grossisten som inte gärna tar hem vänstervevade rullar så får man ju sätta tryck på dem istället.

                    - - - Updated - - -

                    Ursprungligen postat av odevetu Visa inlägg
                    Som nämnts så är ju Haspel oftast inget problem då man på de flesta rullar kan skifta sida för veven.
                    För egen del kör jag bara vänstervevat på Vertikal, allt annat högervevat (antagligen mest för att utbudet på multirullar historiskt varit mycket bättre).



                    Finns ju exempel på det omvända också, jag som fiskar jerkbaits med högervev kan ju exempelvis inte köpa en Ambassadeur JB.
                    Ja det finns alldeles säkert fall där det är tvärtom, och det är möjligt att just Ambassadeur JB inte finns som högervevad. Men det finns ju en uppsjö av jerkrullar i de prisklasserna som är lika bra kvalitetsmässigt. Det hjälper väl inte dig dock om du gärna vill ha just den modellen för ditt fiske

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                    38 svar
                    3 663 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X