Populäraste fisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Populäraste fisken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag missuppfattade för att jag var dum nog att inte läsa klart hela inlägget, trodde man skulle rösta på vilken fisk som var mest populär så jag klickade på gäddan. Vad jag skulle ha valt om jag läst klart skulle varit Rudan. Rudan är svårhittad (stora alltså) och svårfångad, något som lockar mig när jag ska fiska.

    Jag gillar inte gädda så mycket, en fisk som man kan få vart som helst och inte är svår att fånga. Men det händer att man fiskar efter den. Om kompisarna vill, när det nalkas ismete och när man inte har mycket annat val och är fiskesugen. Gäddan är i mina ögon en överskattad sportfisk, men ibland kan den också ha sin charm...i brist på annat.

    Kommentera


    • #12
      Fick hjälp att uppdatera omröstningen så förhoppningsvis blir det inga fler missförstånd.

      Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
      Jag missuppfattade för att jag var dum nog att inte läsa klart hela inlägget, trodde man skulle rösta på vilken fisk som var mest populär så jag klickade på gäddan. Vad jag skulle ha valt om jag läst klart skulle varit Rudan. Rudan är svårhittad (stora alltså) och svårfångad, något som lockar mig när jag ska fiska.

      Jag gillar inte gädda så mycket, en fisk som man kan få vart som helst och inte är svår att fånga. Men det händer att man fiskar efter den. Om kompisarna vill, när det nalkas ismete och när man inte har mycket annat val och är fiskesugen. Gäddan är i mina ögon en överskattad sportfisk, men ibland kan den också ha sin charm...i brist på annat.

      Kommentera


      • #13
        Var är alla regnbågsfiskare, karpmetare och övriga specimenfiskare eller är alla gäddfrälsta nu för tiden?

        Kommentera


        • #14
          Förstår faktiskt inte hur Gäddan kan vara så populär !! Efter att nätfiska så måste gädda va det absolut lättaste att få. 9 av 10 fisketurer jag gör får jag gädda fast att jag inte vill ha den eller jagar den. Sen har ju dom flesta Gäddfiskare massa hjälpmedel till att infånga den, Värsta TVn som visar exakt var fisken står, vad hände med gammalt hederligt Sportfiske ?
          Bara en fråga jag ställer, vet att många vill ha det så. Själv för jag anteckningar på var och hur jag fått fisk och tar det därifrån när jag fiskar. Får väl stå ut med att få samtliga gäddfiskare efter mig nu, men det tar jag då jag personligen inte tycker att detta med TV i båten är Sportfiske. Jag lägger såna fiskare i yrkesfisk kategorin.

          Men tur att smaken är som baken, delad :-) jag skall själv försöka jaga en +10 Gädda i år, men inte med hjälp av någon TV :-)

          Skulle vara kul varje fall att höra era synpunkter på TV fiskande, halva grejen med fiske för mig är letandet och jakten.

          Inget illa menat med detta utan det är vad jag tycker och ingen behöver ta åt sig och eventuellt göra på hopp, jag är bara nyfiken på att få veta hur ni tänker med era TV apparater i båten :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
            Var är alla regnbågsfiskare, karpmetare och övriga specimenfiskare eller är alla gäddfrälsta nu för tiden?
            Ajjemen

            Kommentera


            • #16
              Fast Claes, vill du verkligen skräpa ner tråden med ditt skitsnack? Äre inte bättre å starta en egen tråd som du tycker är rolig än å förstöra denna tråden som handlade om vilken fisk man gillade mest å inte om du kan hantera tv i båten elr inte?
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

              Kommentera


              • #17
                Var bara en fråga, men Tack :-) vann precis 100 kr. Sa till polaren att du skulle gaska upp dig först....
                Men sån är du, det syns...
                Ber alla andra om ursäkt för detta om någon tagit illa vid sig, inte min mening, får gärna ta bort mitt inlägg. För sånt vet jag inte hur man gör. Jag får fråga någon annanstans
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                  Förstår faktiskt inte hur Gäddan kan vara så populär !! Efter att nätfiska så måste gädda va det absolut lättaste att få. 9 av 10 fisketurer jag gör får jag gädda fast att jag inte vill ha den eller jagar den. Sen har ju dom flesta Gäddfiskare massa hjälpmedel till att infånga den, Värsta TVn som visar exakt var fisken står, vad hände med gammalt hederligt Sportfiske ?
                  Bara en fråga jag ställer, vet att många vill ha det så. Själv för jag anteckningar på var och hur jag fått fisk och tar det därifrån när jag fiskar. Får väl stå ut med att få samtliga gäddfiskare efter mig nu, men det tar jag då jag personligen inte tycker att detta med TV i båten är Sportfiske. Jag lägger såna fiskare i yrkesfisk kategorin.

                  Men tur att smaken är som baken, delad :-) jag skall själv försöka jaga en +10 Gädda i år, men inte med hjälp av någon TV :-)

                  Skulle vara kul varje fall att höra era synpunkter på TV fiskande, halva grejen med fiske för mig är letandet och jakten.

                  Inget illa menat med detta utan det är vad jag tycker och ingen behöver ta åt sig och eventuellt göra på hopp, jag är bara nyfiken på att få veta hur ni tänker med era TV apparater i båten :-)
                  Kan hålla med om att detta bör tas i en egen tråd och finns garanterat många trådar redan om det men kände att kommentaren krävde ett seriöst svar. För det första blandar du nog ihop gädda med gös och speciellt pelagiskt prickskytte efter gös. Det är under detta fiske hela fisket går ut på att hitta fisk på lodet och presentera betet framför den. En form av sightfiske med ekolod. Älskad av vissa och hatad av säkert ännu fler (varav många har nog inte ens testat). Många hävdar att detta fiske inte är riktigt fiske då elektroniken är avgörande. Har själv testat och är helt klart inte helt enkelt och kräver skicklighet. Blev dock ingen personlig favoritmetod mest för jag stirrar på en skärm hela dagarna på jobbet och vill inte göra det på fritiden också. Metoden går att applicera på gädda men inte alls lika effektiv då gäddan är mer aktiv i frivattnet.

                  Åter till gäddan. Visst använder många gäddfiskare "fisk-tv" men mest för att kolla djupet och eventuellt växter/betsfisk. Gäddorna själva syns relativt sällan, speciellt på grundare vatten. Personligen kan jag lika gärna fiska utan lod efter gädda i vatten där jag väl känner till bottenstruktur. Visst är det relativt enkelt att fånga gäddor men de stora är långt ifrån enkla att lura. Slutligen alla får avgöra själv hur de fiskar och med vilka hjälpmedel. Vi fiskar ju ändå för vår egen skull. Hoppas jag rede ut lite frågetecken.

                  Kommentera


                  • #19
                    Tack för ett riktigt bra svar :-)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                      Var bara en fråga, men Tack :-) vann precis 100 kr. Sa till polaren att du skulle gaska upp dig först....
                      Men sån är du, det syns...
                      Ber alla andra om ursäkt för detta om någon tagit illa vid sig, inte min mening, får gärna ta bort mitt inlägg. För sånt vet jag inte hur man gör. Jag får fråga någon annanstans
                      Bra då har snart även du råd med en båt. Grattis.
                      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                      38 svar
                      3 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Arbetar...
                      X