GJ: Misstænkte att han var en bit øver 50, men ville inte skriva åt fel håll.. Men han ær grym på att hålla formen, gamla kustjægartakter som sitter i?.. Håll med om att man inte får intrycket av att han ær 60..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sveriges bästa gäddfiskare?
Collapse
X
-
Man kan tala om att man tagit si och så många gäddor på 10 kg och däröver, men jag lägger min röst på Björn Henriksson som behövde ett enda pass för att ta en gädda på 19 kg i Fryken. En sådan man ödslar inte enegi och tid på 10+ gäddor. Redan 1988 tog hans far en gädda på på 13 kg i samma område, så där kan man snacka om att kunskapen gått i arv och förvaltats på bästa sätt. Vid rätt tidpunkt och förutsättning glider han ut och sätter ut wobblern...och då smäller det. Svårslaget, minst sagt
Solklar etta på min lista.Senast ändrad av gäddfeskern; 2008-10-30, 19:07.
Kommentera
-
Att man "behöver" ett enda pass för att ta en gädda på19 kg tycker inte jag är samma sak som att man är sveriges bästa gäddfiskare. Att man däremot, oavsett tillgång på bra vatten osv regelbundet fångar stor gädda säger desto mer. Även Kalle 12 år kan fånga en gädda på 19 kg i Fryken men inte är han sveriges bäste för det oavsett om hans far heter Forsberg, Lundqvist eller Folkesson?Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inläggMan kan tala om att man tagit si och så många gäddor på 10 kg och däröver, men jag lägger min röst på Björn Henriksson som behövde ett enda pass för att ta en gädda på 19 kg i Fryken. En sådan man ödslar inte enegi och tid på 10+ gäddor. Redan 1988 tog hans far en gädda på på 13 kg i samma område, så där kan man snacka om att kunskapen gått i arv och förvaltats på bästa sätt. Vid rätt tidpunkt och förutsättning glider han ut och sätter ut wobblern...och då smäller det. Svårslaget, minst sagt
Solklar etta på min lista.
En 19+ KAN vara en slumpfisk, många 10+ över flera år är inte det och förmodligen har man under den resan kanske fått en 14-15 kg+ och då är man i princip hemma...
Fångar man många stora gäddor/år så omfattar ofta detta en hel rad investeringar/uppoffringar och det är i mina ögon att jämställa med elitidrott. En seriös satsning med en tydlig målsättning (vilken iofs innehåller mycket annat roligt på vägen såsom umgänge med likasinnade, övriga upplevelser osv osv
Kommentera
-
På tal om Fryken:
--
Märkte att denna omröstningen var lite gammal, men om det nu hade skapats en "nutida" omröstning om bästa gäddfiskaren hade iallafall Jarmo Kuisma (JarmoK) hamnat bland topp3
Kommentera
-
Hej David L.; Oavsett om Anders Forsberg är 50 eller 60 år är han trots eller tack vare detta en av de trevligaste och mest serviceinriktade Gäddfiskare jag fått äran att vara i samma båt som och fiska Gädda tillsammans med. Fiskeskribenterna Anders Forsberg, Olle W. Nilsson och Rolf Smedman (in memoriam) som jag fiskat både Gädda, Gös och Havsöring tillsammans med är för mig evigt förknippade med positiva fiskeminnen...Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggGJ: Misstænkte att han var en bit øver 50, men ville inte skriva åt fel håll.. Men han ær grym på att hålla formen, gamla kustjægartakter som sitter i?.. Håll med om att man inte får intrycket av att han ær 60..
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2022-11-12, 12:28.
Kommentera
-
Här är en del bilder på riktiga megagäddor bla Fehmis två 20-plussare, världsrekord på spö och världens största dokumenterade gädda den tyska 30,45 kg (nät) http://team-orebroarna.blogspot.com/...om-gaddor.htmlSenast ändrad av Hemi; 2009-11-24, 21:16.
Kommentera

Kommentera