Sveriges bästa gäddfiskare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sveriges bästa gäddfiskare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Styrkan hos en duktig gäddfiskare ligger i hans ihärdighet. Att inte misströsta och vara medveten om att fisket är både upp och ner. Kommer man över "tröskeln" och härdar ut i sura perioder blir man till slut belönad. Det ligger förmodligen otroligt många "dåliga" dagar bakom Folkes, DavidL´s och övrigas fångster. Att se något positivt i "skitdagar" och oavsett vilket bara köra vidare.
    Att kunna analysera, behärska olika metoder, vara nyfiken, mod att våga prova nytt, ihärdighet och balansen mellan ett "vanligt" liv och total hängivenhet är faktorer som skapar framgång och däri ligger storheten tror jag. Omöjligt att utse någon som är "bäst" då det är så många parametrar det handlar om. Men däremot kan vi nog alla vara överens om att dom nämnda pojkarna/männen har investerat både tid och tanke i sitt fiske och därför ger jag dom alla min röst.

Kommentera

Håller med Conny, mycket väl talat!

Kommentera

1:a plats
        Fehmi Varli 3 st över 20 kg!
        2:a plats
        Familjen Falck med 2 gäddor med sammanlagd vikt 40 kg.

Kommentera

Frågan är om Forsberg haft "ett liv vid sidan om gäddfisket" Han har fiskat typ 150- dagar om året i Västervik under 30 års tid. Är det då verkligen omöjligt att komma upp i 200? Jag är som är en medioker gäddfiskare och fiskar gädda kanske 30 dagar per år får åtminstone 1 tia per år, fast sen är det ju få som fiskar lika mycket under trettio års tid..

Är dock mycket mer inponerad av Folkessons fångster. Olika vatten, metoder och att under tiotalet år dra 150 tior är helt sannslöst!!
          Gädda & Jäger
          www.gaddajager.se

Kommentera

Stämmer Femis gäddor är han gäddkung! Finns ngn artikel i en gammal sportfiskaren 4st över 20kg??!! Några strax under.. Så bra att vi vanliga dödliga inte kan acceptera det?

Åke Franks gädda som är kraftigt framhållen väger ca 10kg i verkligheten. Har man spenderat en del tid vid lödde, så vet man att minst 4 av 5 av att gäddor på konstbete sitter i ryggen?

Har Forsberg fiskat så mkt? Mest guidat? Han har skrivit artiklar i många år, men det saknas helt bilder på 10+ gäddor? Har man fångat 200+ borde man använda någon bild för att höja intresset för det man har att komma med?
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Är inte ute efter att försvara Forsberg och visst mycket tior är det inte på hans bilder...

Tror dock att han fiskade ganska mycket när han guidade. Har en vän som jobbade på kampen nått halvår för ett antal år sen och Forsberg guidade inga turister utan endast utländska "proffs" och då fiskade han med dem och körde inte bara båt. Han riktade ju in hela campens marknadsföring utomlands och tyckte det var bra att svenskarna hellre körde i blekinge och sthlm. De gånger min polare var ute med honom för nått repotage eller liknande imponerade han dock stort. Han känner Västerviks grynnor som sin egen ficka och det dröjde aldrig många minuter innan han hade nån fotofisk.

Är du hemma i Sverige nu David? hunnit kolla om du hade nån Raider?
              Gädda & Jäger
              www.gaddajager.se

Kommentera

Personligen så tycker jag Urban Waltersson är den bäste.
                Ett par som är mycket bra är även Jesper Lönnkvist och Mikael Andreasson.
                Senast ändrad av Alessandro; 2008-09-16, 16:18.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tjena är ny medlem i detta forum, hitta denna omröstning. Kul. Finns många bra gäddfiskare men jag röstar på Leif Engström för han har påverkat svenskt gäddfiske så otroligt mycket i en tid då specimenfiske knappt existerade som jag förstår det, vid 50-, 60-, o 70-talet. Läste boken "Gäddfiskarens specialknep" när jag var ca 13 o sommaren som kom därefter blev helt förändrad: fiskade i Sthlms skärgård o fick stora gäddor (mellan 6 till 9 kg) på löpande band. Genom att läsa den boken lärde jag mig nästan att tänka som en gädda hehe ...så mycket bra fakta om väder, vind, fiskeplats, fiskedjup, beten, färger ja allt. Har nog läst boken 20 ggr genom åren. Ett klassisk repotage i en fisketidning på 80-talet är när Leif Engström PLANAR hem en 6-kilos (om jag minns rätt kilon), gädda på vattenytan.

Så Leif om du läser detta så vill jag ju självklart passa på att tacka för all din kunskap o en riktigt suverän fiskebok. Hats off !!

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    Stämmer Femis gäddor är han gäddkung! Finns ngn artikel i en gammal sportfiskaren 4st över 20kg??!! Några strax under.. Så bra att vi vanliga dödliga inte kan acceptera det?

Åke Franks gädda som är kraftigt framhållen väger ca 10kg i verkligheten. Har man spenderat en del tid vid lödde, så vet man att minst 4 av 5 av att gäddor på konstbete sitter i ryggen?

Har Forsberg fiskat så mkt? Mest guidat? Han har skrivit artiklar i många år, men det saknas helt bilder på 10+ gäddor? Har man fångat 200+ borde man använda någon bild för att höja intresset för det man har att komma med?

Hittade efter år av letande på nätet "Sportfiskaren" där Femis gäddor visas med bilder och ett litet reportage. Har för mej det är tre över 20 enligt Femi varav den tyngsta ska ha vägt dryga 26kg. Bilderna är av av blandad kvalite men en eller ev två av fiskarna ser oehört stora ut.
                    Sedan poserar han med ett par mellan 14-18 kg med och även dom bilderna är av blandad kvalite. Jag har sett en handfull gäddor live mellan 15kg och strax under 18kg men ingen av dom ser lika grotesk ut som en av Femis fiskar. Om den sedan väger 19kg eller 25kg kan jag inte säga.
                    Sitter på jobbet nu men ska av nyfikenhet leta rätt på tidningen i morgon.
                    Tobbe.J

Kommentera

Femi är nr1,, men jag röstade på buster den här gången

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2016-01-10, 08:41
                      47 svar
                      1 652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X