Ursprungligen postat av Jari F1
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Faran med levande betesfisk
Collapse
X
-
Detta finns lagstadgat för alla som säljer levande djur så det är inget nytt.Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Nu även blog på gylta.blogspot.com
Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se
-
Detta är ett farligt sätt att göra saker ok på för sanningen är ju att ser man här på detta forum så tror jag att det finns mer än 20 gånger så många fiskare än dom som är medlemmar här. Men säger vi att det är 20ggr mer och det är ca 50st som redan sagt att man fiskar i andra vatten än man tar betet. Tar man då 20x50 så blir det ju 1000 fiskare som på en dag man är ute använder 15 mörtar det är 15000 mörtar som kan ställa till det. Chanserna att en av 15000 har smitta är ju större än 1 på 15.Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inläggvisst kan dom ha nån form av sjukdom men en trana som flygit runt halva jorden o mellanlandat i 300 sjöar på vägen i 45 länder borde nog vara farligare än att nån flötestrollar och gör över med 15 mörtar på en dag.
.
Vi lever ju med en känslig natur så varför tänja på gränserna och utsätta den för mer, fiska kan man göra på många sätt. Men skulle olika typer av fiske bli problem så är ju riskerna större att vi får ett hårdare reglerat fritidsfiske.
Vi som gillar fiske borde ju gå i täten för att visa att det går att både fiska och skona natur samt bibehålla arter m.m.
Sedan kan vi u vända på siffrorna att på detta forum är det än så länge bara ca 50st av 18000 medlemmar som håller på (jag tror det är många fler) och dom hör inte hemma bland seriösa sportfiskare förrän man ändrat åsikt i frågan.
Personligen skall jag i frågan göra en skrivelse med förslaget att betesfisk bedöms som utsättning och blir lag, och då skall falla under miljöbalken, straffen är hårdare därKust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Kommentera
-
jag sa inte att det var ok. jag tyckte bara att det borde vara ett större problem. o dom där 15000 fiskarna fiskar ju knappast i samma sjö allihopa. är väl inte heller mot att man ska fiska med betesfisk fångad i samma sjö, men det e ju knappast nån som kommer bry sej om och jävligt svårt att bevisa motsatsen för framtida tillsyningsmän. sen finns det väl ingen undersökning eller bevisning på att fiske med levande betesfisk från nån annan sjö har haft nån inverkan alls på sjön i fråga, men det betyder ju inte alls att det inte har det. precis som att det inte är bevisat att mörten inte har ont av att få krokar i ryggen, vilket för mej är ganska självklart. bara för den inte skriker betyder det ju inte att den inte har ont. klart som fan den har. sen att den inte skulle ha känsel för att det är ett byte skulle ju då betyda att alla djur som det finns djur som äter saknar känsel. trä på en hare på ett par krokar o kolla om ni tror att det gör ont. den har ju varit byte nog länge för att tappa känseln den med....-=One Of The Best Yet=-
________
________
Kommentera
-
Vad får dig att tro att det även gäller betesmört?Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inläggDetta finns lagstadgat för alla som säljer levande djur så det är inget nytt.
Kommentera
-
hej, 1000 fiskare som fiskar med betesfisk per dag? vet inte hur d e i andra delar av riket, men här i smaland är det en ytterst litel andel av sportfiskare som använder levande bete! förutom alla specimenräver
hemma i växjö är det kanske 2/10 som fiskar med levande bete när man e ute pa sjön...tror de allra flesta svenssonfiskare kasta eller trolla med vobbler faktiskt
Kommentera
-
jo,men vi ska väl halla fast vid fakterna eller?
Kommentera
-
Från en källa som jobbar med frågor av denna typ. Har en del kontakter då jag sysslat med djurskydd en hel del men själv aldrig med fisk.Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggVad får dig att tro att det även gäller betesmört?Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Kommentera
-
Men hur farligt är det att gäddmeta med en död sill t.ex? hade tänkt börja gäddmeta med sillar nu, men de borde jag ju då lämpligen inte göra eller? I den sjön jag fiskar slogs 90% av all aborre ut p.g.a betesfisk fick jag höra, och det vill jag definitiv inte bidra till!Vila i frid Ozzy, vila i frid...
Kommentera
-
Borde inte spinnfiska med spinnflugor eller annat som suger åt sig vatten, vem vet vad för sjukdomar dom kommer i kontakt med?.
Självklart är ju det bästa att fiska upp betesfisken ifrån det vattnet du planerar att köra men visst, du kanske ska undvika att fiska upp betesfisken i åar eller liknande som mynnar ut i havet, vem vet vafan det kan för finnas för sjukdomar i havet.
Kommentera
Kommentera