Flathamrad nylon kopplad till klump
Info om linan: En tunn, flathamrad nylon som skarvas fast i klumpens bakre ögla. Bäst resultat blir det som man knyter fast nylonen i öglan. Minimalt med friktion och störning i spöringarna då. Flathamrad nylon är just vad det låter som. En nylonlina som är lite tillplattad.
Nylonen fungerar som runningeline. Den är tunn och lätt jämfört med coatade linor. Vilket medför att den skär vinden på ett bra sätt.
Jag använder mig av en flathamrad nylon i size 35lb.
Med den här linuppbyggnaden går det undan och det blir många och långa kast på den dag kan jag lova.
+ Lättkastad.
+ Snabbkastad. Man får riktigt bra fart i kasten.
+ Långkastare.
+ Inga skavsår i fingrarna.
- Relativt lätt för att trassla.
- Kan kännas tunn mellan fingrarna.
- Väldigt ovant i början. Det tar tid. Gäller att fiska in sig med den här linuppbyggnaden.
Har fiskat på detta sätt i snart ett år. Det är här helt klart min favorit trots ett par riktiga trassel under årets gång.
De snabba och långa kasten väger upp problemen.
En linkorg är dock ett måste då nylonen sjunker.

I linkorgen kan det se ut så här med den här linuppbyggnaden.

Linsystemets uppbyggnad. Klicka för större version.
/ John
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Info om linan: En tunn, flathamrad nylon som skarvas fast i klumpens bakre ögla. Bäst resultat blir det som man knyter fast nylonen i öglan. Minimalt med friktion och störning i spöringarna då. Flathamrad nylon är just vad det låter som. En nylonlina som är lite tillplattad.
Nylonen fungerar som runningeline. Den är tunn och lätt jämfört med coatade linor. Vilket medför att den skär vinden på ett bra sätt.
Jag använder mig av en flathamrad nylon i size 35lb.
Med den här linuppbyggnaden går det undan och det blir många och långa kast på den dag kan jag lova.
+ Lättkastad.
+ Snabbkastad. Man får riktigt bra fart i kasten.
+ Långkastare.
+ Inga skavsår i fingrarna.
- Relativt lätt för att trassla.
- Kan kännas tunn mellan fingrarna.
- Väldigt ovant i början. Det tar tid. Gäller att fiska in sig med den här linuppbyggnaden.
Har fiskat på detta sätt i snart ett år. Det är här helt klart min favorit trots ett par riktiga trassel under årets gång.
De snabba och långa kasten väger upp problemen.
En linkorg är dock ett måste då nylonen sjunker.
I linkorgen kan det se ut så här med den här linuppbyggnaden.

Linsystemets uppbyggnad. Klicka för större version.
/ John
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)