Modda ett spinnerbait | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modda ett spinnerbait | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Modda ett spinnerbait | Sf lures

I söndags fick jag äntligen syn på en remsa öppet vatten som lockade till att provfiska några av de nya modellerna. Betena gick finfint, vilket jag återkommer till i ett senare inlägg. Ett av betena betedde sig dock på ett sätt som man stöter på lite då och då, och jag tänkte att jag i ett kort inlägg kunde visa hur man kan komma till bukt med problemet.

Detta lilla spinnerbait byggde jag för rätt länge sedan i min strävan att bli bättre på bucktail. Betet är byggd som en ”Seducer” med en klädd trailerkrok och en extrasked fäst direkt på armen. Betet är dock riktigt litet och väger bara knappa 20 gram. Bladet jag valt är i storlek 6 och väger 4 gram.
    Vid testfisket visade det sig att den lätta kroppen inte klarade av att hålla stabiliteten med vikten och motståndet skeden gav, och resultatet blev att betet låg på sidan en stor del av hemtagningen.
    Jag har en del blad i lager och letade fram en modell jag gillar i storlek 5 och med en vikt på två gram. Med hjälp av en fjäderringstång bytte jag ut bladet. Med hjälp av en bit fiskelina, ett beteslås och ett badkar provade jag betet som visade på mycket förbättrade egenskaper. För att finjustera gången, böjde jag även bladarmen lite bakåt och fick genom detta ännu bättre balans i betet. Om detta inte hade varit nog hade jag valt att byta bladet till en liten willow. Betet väger nu endast 16 gram och kommer användas för långsammast möjliga spinnerbaitfiske.
    Ett spinnerbait går att påverka en hel del genom att böja och byta lite, så var inte rädda att testa. Glöm inte att armarna kan försvagas lite av att böjas bara.

Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
1 007 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 125 visningar