Sf Buzzbait | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sf Buzzbait | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sf Buzzbait | Sf lures

Jag har under min tid som tillverkare av spinnerbaits propagerat mycket för att se bortom det rykte spinnerbaits har som ”sommarbeten”. Betestypen är mångsidig och går att fiska med året runt, vilket bevisats inte minst denna vår då flera fina fiskar dragits med Sf spinnerbaits. Det går dock inte att bortse från det faktum att betestypen är väldigt effektiv även på värmetrötta sommargäddor, vilket kanske inte alla betestyper är. Detta inlägg kommer att handla om en ny betestyp för Sf lures som faktiskt även jag kommer att kalla ett sommarbete tills motsatsen bevisas: Sf Buzzbait!
    Precis som spinnerbaits, har buzzbaits sitt ursprung i bassfisket. Betet används framför allt under senvår då arten precis lekt och attackerar våldsamt. Betestypen har rönt stora tävlingsframgångar och fått smeknamnet ”heart attack bait” på grund av den effekt de aggressiva ythuggen har på fiskaren. Ett traditionellt buzzbait har en låg vikt, runt 7-30 gram, och består av en enkelkrokad, kjolad skalle och en ram som löper parallellt*mot skalle/krok. På ramen ovanför skallen sitter en rejäl propeller monterad.

Ett buzzbait är ett ytbete och fiskas genom att efter utkast veva upp betet tills propellern når ytan. Med en jämn hemtagning kommer propellern dra till sig mycket uppmärksamhet genom ljud, ytskvätt och genom att trycka vatten. Med en böljande silikonkjol presenteras betet tydligt och spektakulära hugg är att vänta som alltid med ytbeten. Ett tillägg för att ytterligare dra till sig uppmärksamhet från värmeslöa fiskar är en ”clacker”, en metallbit monterad så att propellern slår i den vid varje varv.

Betet riktar sig mot gädda och abborre och jag ser mycket fram mot att använda mina Sf Buzzbaits under den närmaste framtiden.
    Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
1 003 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 121 visningar