#vägrafronta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

#vägrafronta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #vägrafronta

    Sportfisket växer och företagen inom branschen i samma takt. Men vissa tar till missvisande knep; bilder på ”stora” fiskar, i syfte att sälja mer produkter. Något som kan bidra till prestationsångest och självförtroendesänkande prylhets.
    Privatpersoner – fronta på! Under en längre tid har detta inlägg legat och puttrat i mina tankar. Jäst och mognat innan det nu börjar att ta form i ord. Det handlar i grund och botten om att jag är leds på frontningar av fiskar. Och då menar jag inte privatpersoner som stolt vill visa upp sina fiskar i bästa tänkbara vinkel; fronta på!

    Frontad höstgädda, dock inte på raka armar.


    Jag pratar om de fiskeprofiler knutna till företag, guider, prostaff-medlemmar och andra av branschen sponsrade sportfiskare som håller fram fiskar på raka armar, utan att ange längd och vikt, med enda syfte att sälja mer av ”sin” produkt. Det är jag leds på.
    Skev bild. Det ger nämligen en skev bild av verkligheten. Och då tänker jag främst på den bild av verkligheten som våra sportfiskande ungdomar serveras via sociala medier. På samma sätt som det är lätt att luras av trendsättare, influensers, kändisar, modeller, fitnesspersoner mm att de har så spännande och perfekta liv så gäller samma sak i sportfiskebranschen. Det matas ut stora fiskar av ovan nämnda branschfolk men man ser aldrig rapporter från bompassen eller fiskbilder från de dagar då enbart ett fåtal snipor behagade hugga. Alla har sådana dagar, mer eller mindre.
    Misstänkt fusk. Vissa sportfiskeprofiler är förstås oerhört skickliga att lokalisera och locka stor fisk till hugg och detta om och om igen. Men det framgår sällan hur otroligt många timmars nötande som ligger bakom denna kunskap. Hur mycket tid som krävts för att lära sig sina vatten och fiskarnas beteende i dessa. Utan det framstår mest som om de bara åker ut och ganska enkelt fångar jättefiskar så länge ”rätt” bete sitter på linan eller att ”rätt” spö och rulle sitter i näven. Och problemet är att det inte ens alltid rör sig om jättefiskar, utan det ser bara så ut. Vidvinkellinser, raka armar medans kroppen lutas bakåt och de rätta vinklarna gör att t.ex. en gädda på 90-95 cm och mellan 5-6 kilo ser ut som en plussare, inga problem. Samtidigt förstår jag dem. De vill överleva i en bransch med tuff konkurrens. Oavsett om det gäller båtar, beten eller guidningar. Pengarna måste rulla in och den bästa marknadsföringen är stora fiskar. Detta är inget nytt. Men frontas fisken tydligt och*medvetet, utan att ange storleken annat än #bigpike eller #plussare, kan man misstänka fusk. Och fusk är att sälja sig själv billigt.
    #vägrafronta Nu är jag inte sponsrad av någon. Inte heller någon känd sportfiskeprofil som influerar särskilt många men jag tänker ändå dra mitt strå till stacken. Jag har säkerligen ibland hållit fram fiskar lite väl långt genom åren av bloggande för att få till häftigare bloggbilder. Men det är slut med det nu. Mina fiskebilder framöver kommer att visa gäddans verkliga storlek, på böjda armar med armbågarna så långt bak det går utan att gäddans kropp (och slemskikt) nuddar jackan/tröjan. Dessutom med den nystartade taggen; #vägrafronta under mina bilder.



    Skärpning branschen! Vad är då syftet med detta, varför bry sig om något som i högsta grad skulle falla under kategorin i-landsproblem? För att sportfiske är kärlek. Sportfiske är passion och*avkoppling. För många också en livsstil. Sportfiske är inte prestationsångest. Inte heller självförtroendesänkande prylhets. Något många av branschens företag bidrar till med missvisande bilder av ”stora” fiskar. Så, skärpning branschen! Vissa (ingen nämnd, ingen glömd) tar redan sitt ansvar och visar en mer korrekt sida av vad sportfiske egentligen innebär. Jag önskar och hoppas att fler följer deras exempel. Ett litet steg på vägen är att berätta om sina bompass, visa bilder på små gäddor också eller att helt enkelt bara dra tillbaka armbågarna och tagga bilden med #vägrafronta.
    Skitfiske på er, så länge!



    Läs mer på bloggen
    www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

  • #2
    Vettigt!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Håller med, och hatar då betet "råkar" hänga helt perfekt med en krok i mungipan, helst med loggan synlig.. Vem som helst förstår ju att det är dithängt i efterhand. Löjligt tycker jag..

      Kommentera


      • #4
        Hur tänker sidan du bloggar för i denna fråga?
        bf

        Kommentera


        • #5
          Att sportfisket växer vet jag inte om det stämmer överallt. Jag tycker nog att det minskat något. Nästan alla jag känner brukade fiska men inte så mycket sista tiden.

          Prylhetsen som pågår inom sportfisket där det ska vara en viss klass och ett visst märke på grejorna tror jag bara är kortsiktigt bra för handlarna. På längre sikt så kommer det att skrämma bort folk ifrån fisket.

          Att fronta för att göra reklam för ett visst märke och göra fiskarna större än vad de egentligen är sätter prestationsångest hos en del. De ska inte bara kunna visa upp lika stora fiskar, de ska ju också ha spö av märke X, beten, båten osv. Sociala medier som FB, twitter och bloggar ger människor massa prestationsångest där man hela tiden ser att den personen köpt det, den rest dit, den ätit det. Sedan ska man samtidigt jämföra sitt eget liv emot alla andras prestattioner.

          Det hände med gevärskyttet och med jakten. Den gubben har kikarsikte X, den har studsaren Y och den har kläder ifrån det och den har osv. För att inte vara sämre så måste man ju då möta alla gubbars utrustning. Sen står man där i skogen med grejor för 50 -100 000kr med sig som man knappt orkar bära eller ens använda.

          Sportfisket står inför ett vägval, tack och lov så upplever jag att det har tagit ett kliv åt rätt håll fast pryltokeriet håller i sig. För 10 år sedan så trollade jag en del gös med min 4.3m styrpulpet med en gammal yamahamotor, ikea påse som broms, 2st lite kraftigare spinnspön. Inget mer.

          Men redan på båtrampen så vart man varse om hur underlägsen man var när killarna-gubbarna rullade ner sina 6meters styrpulpetare med sidoparavaner, djupriggar, ekolod stora som platt-tv'n hemma, en 130hk fyrtakt transportmotor, och en 10hk trollingmotor. Allting helt nytt. Självklart så såg båtarna ut som en igelkott med alla dedikerade inline trollingspön. Minst 10st skulle det vara. O nu pratar vi en liten sjö där du går från ena änden till den andra på 5min med en 130hk motor.

          Mitt ekipage kostade inte ens 10% av deras.

          Idag så är det inte riktigt på det sättet. Man ser dom sällan. Nu är det normal klass på båtarna för sjöns storlek. 80% säkert av de som fiskar åker plasteka med en liten snurra på. Många kör handhållet spö. Jag hör nästan aldrig tjafset som var för 10år sedan om vilka wobblers du är tvungen att ha eller skrytet hur de dragit 30gös på en kväll.

          Och jag vill nog påstå att det är mer antal personer som fiskar på sjön idag. Trots att de jag känner inte fiskar längre.

          Så fronta på du, men tänk på att många människor alltid får prestationsångest i tävlingen på sociala medier om precis allting.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
          11 svar
          3 151 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
          85 svar
          5 705 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
          26 svar
          2 225 visningar
          15 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman
           
          Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
          12 svar
          537 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
          15 svar
          1 420 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Kolnej
          av Kolnej
           
          Arbetar...
          X