Lite blodigt blev det .... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite blodigt blev det ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lite blodigt blev det ....

    Senast jag fiskade i Linnéasjön var den 17 januari och den dagen sved det lite när jag åkte hem. Högst troligen hade jag missat en större gädda i mothugget, en gädda som tog min Makrill.Härom dagen ville jag har revansch och när jag kom ner kollade jag platsen med ett litet bly och märkte att ungefär där jag hade haft min Makrill tidigare, var det ganska mycket gräs.

    Tanken slog mig att gäddan hade kanske haft svårt att plocka upp mitt bete eller fått gräs i käften eller annat, jag missade den i mothugget. Jag poppade upp en Makrill med lite foam i rumpan, piercade den lite med en knivspets. Nästa spö var en död mört som fick lite Salmon Oil och den fick ligga på bottnen på en plats som var ren.
    Två beten på en ståndplats.
    Två olika men effektiva beten inom bara några få meters avstånd från varandra, min fälla var gillrad och väntan på napp kunde börja. Under kaffet gång i strupen undrade jag om gäddorna var inne i en period var dem eventuellt skulle nappa?

    Vädret var mulet, ingen vind och 5 plus i luften. Skönt för mig, men inte det bästa vädret för gäddfiske som jag har varit inne på i annat inlägg.
    Spansk Makrill och en svensk död Mört.
    Allt sånt där, skapar ibland lite tveksamheter i huvudet, men jag har inte tid att vänta på soliga dagar med vind, det finns annat än fiske här i livet och man får ta den lediga dagen när det passar och göra det bästa av just den dagen.
    Fladen Scary Tail .... Ett tidsfördriv!
    Lite tidfördriv med olika beten och Jerkspöt blev det och inga gäddor följde efter eller nappade och jag var nog redan inne på en blankning i mitt huvud.

    Ja, ja tänkte jag, man har kaffe, cigg och frisk luft. Inga sjukdomar och frisk för sin ålder, varför klaga ? Man behöver inte tänka så långt för att inse att man faktisk har det väldigt bra ...
    Någon hittade min Spanska Makrill vid 11.40
    ... Dessa tankar avbröts plötsligt av ett pip i larmet och Drop-Offen låg på backen! Haleluja! Linan rörde sig inte på 10 sekunder, men sen drogs den ut väldigt sakta, stannade och gick igen och jag satte krokarna.

    Jag kände direkt att det var en bättre fisk som hade hittat Makrillen, fighten var nog den sämsta jag har upplevt. Men i Håven vaknade fisken till liv och började med sina rullningar, väl på mattan rede jag ut det hela och hittade min ena krok i käkvinkeln och den andra i Håvmaskarna.

    Snabbt klippte jag av wiren och då såg jag att fisken var skadat i gälarna, jag säcka fisken en liten stund och funderade över hur jag skulle göra. Låta den vara eller försöka att ta bort det som störde fisken?

    Den skadade gälbågen låg runt dem friska och det såg inte bra ut och jag bestämde mig för att se vad jag kunde göra.
    Någon fiskare som inte hade skött om fisken?
    Hur skadan har uppkommit kan jag inte säga, men det såg ut som att en krok hade slitit av gälbågen eller så har man bara dragit till något släppte för att få sitt drag eller loss kroken.

    Jag klippte av denna gälbåge så nära den knäck den hade och det började blöda lite direkt. Försiktigt torkade jag rent och gav fisken lite av Kordas Mouth, ett antiseptiskt medel och blödningen stannade!

    Det visste jag inte att detta medel har en blodstoppande effekt, men det är bra att veta för framtiden och nu vet ni det.
    Lite blodigt blev det tyvärr.
    Jag säckade den en stund till för att se om blodflödet verkligen hade stoppats och så var det och jag tog lite bilder på fisken.
    Efter operationen.
    Jag tror att detta ingrepp gick bra, fisken simmade iväg på ett väldigt piggt sätt och man fick torka brillor mm efteråt. Ska dock kolla lite så den inte ligger någonstans, i dag såg jag inget när jag mäskade för karpfisket.
    Lite på snedden!
    Får nog be om ursäkt för denna bild! Kameran gled nog lite på väskan som stod på hinken o s v, men det får väl duga tills vi ses nästa gång ett par kilo större. Kul med lite revansch, men en skada fisk är aldrig rolig.
    NGT Braid Scissors är riktigt bra.
    För 25 riksdaler får du denna gedigna sax som klipper både braid och wire utan några problem. supervass och den har en härdning som klara wire utan att saxen egg skadas.
    Klipper enkelt både braid och wire utan problem.
    Att den sen är gjord för folk med korvfingrar, gör jo inte saken sämre! Mina korvar passar perfekt som synes och jag tycker du ska skaffa dig denna. 25 spänn hos Karpfiskebutiken och glöm inte vinter rean och förordern som pågår. Skitfisk på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 153 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 736 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X