Xerup's fiske och funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xerup's fiske och funderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Råkade köpa en Shimano Metanium 151XG tillsammans med ett Shimano Poison Adrena 167L-BFS 4-12g lite hastigt och lustigt... jag som inte ens gillar SVS riktigt...

Är det nån som har byggt om en sån till magnetbroms här tro?

Kommentera

Finns ingen bättre rulle, om du ska kasta långt med 7-20 grams beten.
      Nu finns det även en grundare orginalspole att köpa. Är en av de stabilaste och lättkastade rullarna som finns att köpa. Har haft mer än ett 30 tals lågprofilrullar och det är favorit rullen. Äger fyra stycken, men bli du missnöjd. Köper jag den gärna.

Kommentera

Jag behöver inte kasta så långt... :-)

Än så länge är jag ju lite nykär i rullen... testade den med bete ner till 4 gram och det funkar men inte optimalt. Med Tiny Buster på 10 gram laddade spöet riktigt bra men det känns som om jag eller rullens broms vill ha lite mer tyngd att arbeta med. Tanken var att ha den på ett spö med kastvikt mellan 10-25g då jag oftast använder jiggskallar med vikter från 10-18 gram plus vikten på gummit vilket sällan blir mer än 26 gram totalt.

Kommentera

Jag har sneglat ganska mycket på en Max X av någon anledning.. .Vilken vet jag inte, men den tilltalar mig som budgetrulle :-) Kul att följa tråden!
          [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg
            Jag har sneglat ganska mycket på en Max X av någon anledning.. .Vilken vet jag inte, men den tilltalar mig som budgetrulle :-) Kul att följa tråden!
            Ja, jag är verkligen imponerad av Max X med tanke på priset. Det är samma vev och vevknoppar som på Revo X och det är väl just bara den röda färgen jag stör mig på... det får bli en ny nästa gång jag beställer från kina...

Jag ska plocka isär den och jämföra lite med en betydligt dyrare EXD när jag får en lucka... det är ju ändå samma stativ så en och annan pinal inuti lär ju vara lika...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Råkade köpa en Shimano Metanium 151XG tillsammans med ett Shimano Poison Adrena 167L-BFS 4-12g lite hastigt och lustigt... jag som inte ens gillar SVS riktigt...

Är det nån som har byggt om en sån till magnetbroms här tro?
              Jag citerar mig själv lite för att inte simma ur bild...

Det där med magnetbroms på en Shimano Metanium 2020 innebär förutom själva bromsdelen för 30 dollar även att man måste köpa en grund spole för 104 dollar... med lite tull och moms är man uppe i nästan 1900:-

Jag kan bara inte försvara ett sånt inköp just nu... men intressant är det eftersom man anvönder ordinarie justering för att även ställa magnetbromsen...

Prylarna finns att köpa av Avail. Sök på MB-20MT och 20MT42R (finns även en ännu grundare spole)

Den här länken kanske funkar...

Fishing tackle from Japan, We specialize in Japan Domestic Models of Shimano and Daiwa reels and tuning parts.
              Senast ändrad av Xerup; 2022-07-12, 09:35.

Kommentera

Jag har suttit och kollat runt lite på prylar från främst den japanska marknaden. Priserna verkar rasa på många prylar där borta... fast gamla ABU-rullar verkar bli dyrare där istället...

Jag köpte ju en Curado BFS och ett Expride från Stocholms Fiske och insåg att dom har riktigt mycket JDM på lager... https://stockholmsfiske.se/jdm-japan/

Och jag tycker inte att priserna är någonting att klaga över heller... skönt att slippa böka med tull och moms och frakten går på ett par dagar. Klart värt det!

Kommentera

Köpte ett nytt spö idag...

Daiwa Gold cast 5' 5-25g spö för inkapslad rulle... :-)

152 cm kort och väger 95 gram...

Att kasta 25 gram med det här spöet känns så fel... på rullen är det just nu fullspolat med Berkley flouroshield 0.28 men det går ändå riktigt bra att kasta en liten wobbler med jättesked på 4 gram. Jag hade nog klassat spöet 3-15g

Nu väntar jag bara på en grund och löjligt lätt spole till rullen...

just ja... spöet var löjligt billigt :-) Click image for larger version

Name:	20220716_113025.jpg
Views:	537
Size:	2,17 MB
ID:	2603836
                  Senast ändrad av Xerup; 2022-07-16, 10:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg
                    Gillar man låga priser så kan jag absolut rekommendera en ABU Garcia Max X... men en rulle som absolut kan vara ett gott alternativ är ju Daiwa 21 PR100 som väl kostar 550:- i svensk butik.

Kommentera

ABU Garcia Abumatic 574 UltraCast med Abu Garcia Admiral Special 6' 0-30g med påspolad Berkley flouroshield 0.28

Kastar förvånamsvärt bra med en 25 grams dup i änden på linan...

Farsan bad mig se över den och lägga på ny lina... troligtvis inte använd sista 30 åren...

Bromsen är inte helt jättebra på dom här... :-D

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
                      1 svar
                      982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Marfal
                      av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      91 svar
                      6 818 visningar