Xerup's fiske och funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xerup's fiske och funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Fick en ide på förmiddagen och skred till verket på lunchen...

    Click image for larger version

Name:	20221110_150551.jpg
Views:	341
Size:	1,00 MB
ID:	2610767Click image for larger version

Name:	20221110_150641.jpg
Views:	346
Size:	850,8 KB
ID:	2610768

    vem behöver en linspridare i en liten ABU Garcia Max X? :-)

    Kastlängderna ökar... markant.
    Haha!

    Bra tänkt!
    Men nu slog visst vindflöjel syndromet till igen!
    ”han är en bidragande orsak till att jag åter igen snöat in på rundgavlade rullar från ABU”
    Jo jag vet, att hålla sig till den sanna läran är inte det enklaste, men jag håller mig iaf till rundgavlat…

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

      Haha!

      Bra tänkt!
      Men nu slog visst vindflöjel syndromet till igen!
      ”han är en bidragande orsak till att jag åter igen snöat in på rundgavlade rullar från ABU”
      Jo jag vet, att hålla sig till den sanna läran är inte det enklaste, men jag håller mig iaf till rundgavlat…
      jamenvafandå... Jag har ju den där rullen... och den kostade nån femhundring så den är ju inte ens värd att sälja så då kunde jag ju lika gärna testa att göra en ABU Garcia Max X CT av den :-)

      Det fungerade... det billigaste rulltrimmet man kan tänka sig.

      Kommentera


      • #43
        Helgerna är korta och dagarna på tok för korta så här års... i alla fall vad gäller dom ljusa timmarna.

        Jag kom iväg några timmar för att testa multirullarna med monolina, i det här fallet blev det Berkley Big Game i närheten av 0.30 monterade på ett par 11 fot långa spön från Daiwa och ABU Garcia.

        Jag skulle testa att kasta med ett 40 grams plåtbete från Remen av modellen Möresilda... jag trodde att jag skulle kunna kasta långt bortom 60 meter men tji fick jag... en 18 grams kastdobb är enkelt att kasta i jämförelse med en 40 grams plåtbit...

        Jag testade med en 54 grams Westin Swim och det gick bra mycket bättre men resulterade i att jag fick på en 4-kilos gädda så då gav jag upp och åkte hem...


        Click image for larger version

Name:	20221113_135325.jpg
Views:	241
Size:	1,07 MB
ID:	2611178

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag avyttrar lite prylar...

          Annonser från pada01 på Tradera.com

          Borde sälja mer men det är ju så tråkigt att mecka med annonserna...
          La ut en klenod till... Jag vet att jag kommer ångra mig om några månader men jag satsar på lite större rullar utan linspridare nu :-) Record 2100 Sport användes väl ganska flitigt av en och annan som höll på med casting fram till 90-talet om jag förstått det hela rätt. Själv vågar jag inte ens testa att kasta med en sån :-)

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Helgerna är korta och dagarna på tok för korta så här års... i alla fall vad gäller dom ljusa timmarna.

            Jag kom iväg några timmar för att testa multirullarna med monolina, i det här fallet blev det Berkley Big Game i närheten av 0.30 monterade på ett par 11 fot långa spön från Daiwa och ABU Garcia.

            Jag skulle testa att kasta med ett 40 grams plåtbete från Remen av modellen Möresilda... jag trodde att jag skulle kunna kasta långt bortom 60 meter men tji fick jag... en 18 grams kastdobb är enkelt att kasta i jämförelse med en 40 grams plåtbit...

            Jag testade med en 54 grams Westin Swim och det gick bra mycket bättre men resulterade i att jag fick på en 4-kilos gädda så då gav jag upp och åkte hem...


            Click image for larger version

Name:	20221113_135325.jpg
Views:	241
Size:	1,07 MB
ID:	2611178
            hatar när det händer hahah xD

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

              hatar när det händer hahah xD
              Jag ville ju bara testa rullarna i kombination med spön och nylonlina... jag stod på en badstrand helt utan växter eller struktur på botten... när jag riktar fisket efter gädda får jag ingenting... eller kanske en felkrokad brax... :-)

              Utan tång eller andra verktyg brukar det bli bökigt med gäddor som har hela betet i truten men med hullinglösa krokar räckte det med att dra lite upp och ner som med en tepåse så släppte det så snällt så lite tur i "oturen" ändå.

              Kommentera


              • #47
                Möresilda är ju lite svängd i formen vilket kan göra dem luriga i vinden, Varbergsdraget och liknande kopior skär bättre i luften

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Möresilda är ju lite svängd i formen vilket kan göra dem luriga i vinden, Varbergsdraget och liknande kopior skär bättre i luften
                  Jag ska försöka lära mig att kasta med haspel så jag vågar använda plåtdrag utan risk för trassel...

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                    Jag ska försöka lära mig att kasta med haspel så jag vågar använda plåtdrag utan risk för trassel...
                    Tycker hd dragen till horngädda även funkar bra om man vill testkasta och utvärdera. Beter sig fint i luften, tror aldrig jag lyckats få skatbo med multi med dom dragen. Finns/fanns(?) från typ 15 - 40 gram har jag för mig.

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                      Tycker hd dragen till horngädda även funkar bra om man vill testkasta och utvärdera. Beter sig fint i luften, tror aldrig jag lyckats få skatbo med multi med dom dragen. Finns/fanns(?) från typ 15 - 40 gram har jag för mig.
                      Jag har fått förslag och tips om Wigglers Vicke och den ska nog anskaffas i lite olika vikter passande havsöring och lax2.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                      11 svar
                      3 081 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      77 svar
                      4 904 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                      26 svar
                      2 215 visningar
                      15 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                      12 svar
                      525 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                      15 svar
                      1 410 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X