Tips på böcker. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på böcker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på böcker.

    Efter att under en period ha köpt lösnummer då och då av Fiskejournalen beslöt jag mig nyligen för att teckna en prenumeration. Jag upptäckte så sent som idag även tidningen Fiske-weekend. Tidigare i höst beställde jag hem böckerna "Mitt fiskeår" av Janne Olsson samt "FISKA - Året Runt - I Alla Vatten" av Kjell-Erik Pettersson.

    Nu söker jag tips om fler böcker att läsa. Det jag söker är böcker i stil med de två ovan nämnda, som ger tips och inspiration på vad jag kan rikta mitt fiske mot året runt. Jag är även intresserad av "faktaböcker" om våra svenska fiskar som tar upp hur och när man kan fiska efter dem. Tacksam för förslag.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Här finns det en del böcker som kanske kan vara intressant när det gäller Faktaböcker
    http://www.sportfiskarna.se/Webbshop...6/Default.aspx

    Kommentera


    • #3
      Här hittar du faktaböcker:
      http://www.settern.se/fakta-c-118_16_17/

      Sen beror det ju lite på vilken typ av fiske du föredrar?

      Spännande metoder för GÄDDA, GÖS & ABBORRE
      Click image for larger version

Name:	e9ced90505fcb048673591d647959ea6.image.499x550.jpg
Views:	1
Size:	53,1 KB
ID:	1778959

      Den stora boken om HAVSÖRINGSFISKE

      Click image for larger version

Name:	0a7332fe387bc783f86b9bf3a7ace846.image.408x550.jpg
Views:	1
Size:	52,6 KB
ID:	1778960

      Från håv till tallrik
      är jättebra då du lär dig rensa flera olika arter. Även en hel del goda recept

      Click image for larger version

Name:	daac0ab138934da412fda5dc94c42300.image.750x524.jpg
Views:	1
Size:	94,2 KB
ID:	1778961

      Ja några tips i all fall, kan du berätta mer om vad du är intresserad av så kan jag ge bättre tips. På settern.se kan du "bläddra i" flera böcker online, för att få en inblick i innehållet.

      Kommentera


      • #4
        Kjell Johanssons böcker om gädd- och gösfiske är väl faktaböcker om något.. "Nu hugger gäddan" och "Gösfiske". Vill du ha något mer lättsamt att läsa så rekommenderar jag Michael Engströms "Lustfiske", en bok vars titel säger vad det handlar om. Av Sveriges kanske bästa fiskeskribenter och kåsör. Listan på vilka böcker som inspirerat mig kan göras lång. Arne Bromans abborrfiskebok är fylld av tips om fiske året runt och samtidigt en mycket lättsam läsning.
        Skitfiske och trevlig läsning!
        Gösta

        Edit: Är du rik och har tur så kan du kanske få tag på ett ex av Leif Engströms utgångna gäddfiskebibel. Kommer ibland på tradera och brukar knappast stanna under tusenlappen, ofta kan den dra iväg ännu mer... Med jämna mellanrum återkommer övertalningsförsök här gentemot Old Firehand om en återutgivning, men hittills utan resultat
        Senast ändrad av Gösta; 2015-07-30, 17:47.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
          Kjell Johanssons böcker om gädd- och gösfiske är väl faktaböcker om något.. "Nu hugger gäddan" och "Gösfiske". Vill du ha något mer lättsamt att läsa så rekommenderar jag Michael Engströms "Lustfiske", en bok vars titel säger vad det handlar om. Av Sveriges kanske bästa fiskeskribenter och kåsör. Listan på vilka böcker som inspirerat mig kan göras lång. Arne Bromans abborrfiskebok är fylld av tips om fiske året runt och samtidigt en mycket lättsam läsning.
          Skitfiske och trevlig läsning!
          Gösta

          Edit: Är du rik och har tur så kan du kanske få tag på ett ex av Leif Engströms utgångna gäddfiskebibel. Kommer ibland på tradera och brukar knappast stanna under tusenlappen, ofta kan den dra iväg ännu mer... Med jämna mellanrum återkommer övertalningsförsök här gentemot Old Firehand om en återutgivning, men hittills utan resultat
          Hej Gösta;

          Tack för dina smickrande ord...

          Tyvärr har jag varken ork eller inflytande på Bonniers Bokförlag som gav ut min bok " Gäddfiskarens Specialknep" år 1972. Det ska till otroligt många förfrågningar från vältaliga Gäddfiskare direkt riktade till Bonniers för att få förlaget att börja fundera på att trycka en ny upplaga av en över 40 år gammal bok ....

          Go for the Big Ones!

          https://skvalp.se/20140624/gaddfiska...strom-som-pdf/
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2022-08-02, 09:48.

          Kommentera


          • #6
            Havsfiske med surprise är kul. Står en del om ekolod och båtkunskap osv. med.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Kjell Johanssons böcker om gädd- och gösfiske är väl faktaböcker om något.. "Nu hugger gäddan" och "Gösfiske". Vill du ha något mer lättsamt att läsa så rekommenderar jag Michael Engströms "Lustfiske", en bok vars titel säger vad det handlar om. Av Sveriges kanske bästa fiskeskribenter och kåsör. Listan på vilka böcker som inspirerat mig kan göras lång. Arne Bromans abborrfiskebok är fylld av tips om fiske året runt och samtidigt en mycket lättsam läsning.
              Skitfiske och trevlig läsning!
              Gösta

              Edit: Är du rik och har tur så kan du kanske få tag på ett ex av Leif Engströms utgångna gäddfiskebibel. Kommer ibland på tradera och brukar knappast stanna under tusenlappen, ofta kan den dra iväg ännu mer... Med jämna mellanrum återkommer övertalningsförsök här gentemot Old Firehand om en återutgivning, men hittills utan resultat

              Tack för tipsen blir att logga in på någon bokhandel och plocka upp de böcker som finns. Sen blir den antikvariat-jakt på de andra klassikerna!

              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Gösta;

              Tack för dina smickrande ord...

              Tyvärr har jag varken ork eller inflytande på Bonniers Bokförlag som gav ut min bok " Gäddfiskarens Specialknep" år 1972. Det ska till otroligt många förfrågningar från vältaliga Gäddfiskare direkt riktade till Bonniers för att få förlaget att börja fundera på att trycka en ny upplaga av en över 40 år gammal bok ....

              Go for the Big Ones!

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand
              Vi får organisera oss och mass-kontakta Bonnier helt enkelt. Det finns inte en chans att ge ut boken själv?

              Sen har jag en annan fråga, finns det någon engelsk litteratur som någon kan tipsa om?
              Senast ändrad av KAdsfwf; 2016-05-01, 19:33.

              Kommentera


              • #8
                Har alltid varit förtjust i lite äldre fiskeböcker av exempelvis Curt Lindhè och Hans Lidman. Kanske inte vad du söker om du är ute efter läsning om de senaste trenderna och metoderna, men om du vill ha intressant och lättsam läsning kan jag definitivt rekommendera dessa klassiker. Kolla runt på antikvariat, loppisar och liknande, och på nätet såklart, det finns alltid en del intressanta fynd att göra.
                Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

                "If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Gösta;

                  Tack för dina smickrande ord...

                  Tyvärr har jag varken ork eller inflytande på Bonniers Bokförlag som gav ut min bok " Gäddfiskarens Specialknep" år 1972. Det ska till otroligt många förfrågningar från vältaliga Gäddfiskare direkt riktade till Bonniers för att få förlaget att börja fundera på att trycka en ny upplaga av en över 40 år gammal bok ....

                  Go for the Big Ones!

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  Så är det, dessvärre, nuförtiden. Ingen ser värdet i sådant som inte är av senaste modell. En ett år gammal mobiltelefon är ointressant, en tio år gammal fiskeutrustning ses som antikviteter eller rentav ett fattigdomsbevis och tanken att kunskap om hur man fångade gädda för fyrtio år sedan skulle kunna säga dagens sportfiskare någonting uppfattas närmast som ett dåligt skämt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Testa att läsa någon bok av Hans Lidman. Det brukar vara så att de som börjar har väldigt svårt att sluta innan man läst pärm till pärm.
                    I näst kast så .....

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
                    29 svar
                    4 464 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X