Tips på böcker. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på böcker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
    Har alltid varit förtjust i lite äldre fiskeböcker av exempelvis Curt Lindhè och Hans Lidman. Kanske inte vad du söker om du är ute efter läsning om de senaste trenderna och metoderna, men om du vill ha intressant och lättsam läsning kan jag definitivt rekommendera dessa klassiker. Kolla runt på antikvariat, loppisar och liknande, och på nätet såklart, det finns alltid en del intressanta fynd att göra.
    Bl a Arne Broman Rolf Smedman Nils E Eriksson Ulf Grubbström Göran Cederberg Olle W Nilsson har gjort många bra böcker inkl sportfiskemetoder fiskens biologi osv.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
      Efter att under en period ha köpt lösnummer då och då av Fiskejournalen beslöt jag mig nyligen för att teckna en prenumeration. Jag upptäckte så sent som idag även tidningen Fiske-weekend. Tidigare i höst beställde jag hem böckerna "Mitt fiskeår" av Janne Olsson samt "FISKA - Året Runt - I Alla Vatten" av Kjell-Erik Pettersson.

      Nu söker jag tips om fler böcker att läsa. Det jag söker är böcker i stil med de två ovan nämnda, som ger tips och inspiration på vad jag kan rikta mitt fiske mot året runt. Jag är även intresserad av "faktaböcker" om våra svenska fiskar som tar upp hur och när man kan fiska efter dem. Tacksam för förslag.
      Fakta om svenska fiskar kan då rekommendera en bok ex Sötvattensfisk och fiske med Bent J Muus/Preben Dahlström.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
        Efter att under en period ha köpt lösnummer då och då av Fiskejournalen beslöt jag mig nyligen för att teckna en prenumeration. Jag upptäckte så sent som idag även tidningen Fiske-weekend. Tidigare i höst beställde jag hem böckerna "Mitt fiskeår" av Janne Olsson samt "FISKA - Året Runt - I Alla Vatten" av Kjell-Erik Pettersson.

        Nu söker jag tips om fler böcker att läsa. Det jag söker är böcker i stil med de två ovan nämnda, som ger tips och inspiration på vad jag kan rikta mitt fiske mot året runt. Jag är även intresserad av "faktaböcker" om våra svenska fiskar som tar upp hur och när man kan fiska efter dem. Tacksam för förslag.
        Jens Ploug Hansen bok Insjöfiskarens handbok gädda abborre och gös är riktigt bra.

        Kommentera


        • #14
          Här har jag hittat jättebra böcker om jakt i afrika, borde väl finnas nått intressant?

          https://www.bokborsen.se/

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
            Här har jag hittat jättebra böcker om jakt i afrika, borde väl finnas nått intressant?

            https://www.bokborsen.se/
            Hej Abe;

            Åk du till Afrika och lär dig att kasta spjut och skjuta med pilbåge...
            Min yngsta dotter Anna-Lena blev femma i VM i bågskytte när hon var ung..

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #16

              En av de bästa fiskeböcker jag läst är "The Compleat Angler" av Izaak Walton och Charles Cotton som är översatt till svenska med förord av Olof Lagercrantz...

              "Fishing with Ray Bergman" Edited by Edward C. Janes, Alfred A. Knopf, New York, 1970 tillhör de allra bästa fiskeböcker som skrivits för sportfiskare världen över....

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Kommentera


              • #17
                Höstfisket efter Havsöring är ju verkligen aktuellt nu. Boken Havsöringsguiden Småland-Öland skriven av Pelle Klippinge är riktigt bra.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
                  Höstfisket efter Havsöring är ju verkligen aktuellt nu. Boken Havsöringsguiden Småland-Öland skriven av Pelle Klippinge är riktigt bra.
                  Inte särskilt aktuellt så här års för en skåning i alla fall…
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

                    Inte särskilt aktuellt så här års för en skåning i alla fall…
                    Havsöringsfisket från land på Öland kan varmt rekommenderas kommer en del rapporter om fångster. Ska själv dit snart och spinnfiska med skeddrag se om det blir något vattentemperaturen ligger ju rätt nu.

                    Kommentera


                    • #20
                      Moderna boken Gäddfeber ca 400 sidor skriven av Jens Bursell är väldigt läsvärd.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
                      29 svar
                      4 451 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Arbetar...
                      X