En braxen, flera braxnar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En braxen, flera braxnar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mabo
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Dessutom finns det dialektala skillnader.
    Huvudet på spiken. Jag har aldrig hört någon säga "en braxen", att det var det "korrekta" ordet upptäckte jag först i vuxen ålder när jag började surfa fiskesnack.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Eller det Aftonbladetjournalistiska arvet som rotat in det engelska ordet loser, men stavat med två o, i det svenska språket. Samma brist på känsla för nyanser återspeglas i det ständiga användandet av ultimat när det borde vara optimal, eller (helst inte) ultimativ.
    Senast ändrad av holden; 2017-05-23, 07:09.

Lämna en kommentar:

• Usling
    replied
    Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
    Instämmer till fullo. Stör mig mest på anglofieringen som utarmar språket.
    Eller som Gunnar Sträng sa; "Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär."

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Säger tillräckligt många brax så är det till slut en helt godtagbar variant. Dessutom finns det dialektala skillnader. Jag är övertygad om att brax är den form som är mest använd i t.ex. Skåne - i det fallet är brax mer korrekt än braxen.

SAOL tar ibland in nya ord, om de används av tillräckligt många (fråga mig inte om hur många). Sedan har vi ju också språkvård, för precis allt går ju inte för sig.

Språket är något som utvecklas och det är en helt naturlig process. Ingen språkvård i världen kan stoppa utvecklingen. Ingen av oss pratar som man gjorde på Gustav Vasas tid om ni fattar hinten (eller var det vinken?)...

Språket är dessutom arbiträrt och inte alls givet till sin form - vare sig grammatik, syntax eller på det semantiska planet.

Nu är det bingen som gäller så jag imorgon orkar dra mitt strå till stacken i det glokala ekorrhjulet.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-05-23, 22:23. Anledning: Missade en bokstav.

Lämna en kommentar:

• Abumatic220
    replied
    En av mina kollegor ville ha tips, han skulle ut och fiska laxöring. Jag blev förbannad. Jag fick förklara för honom. Dessutom stavas kollegor med o. Inte fucking e. Vi har alla våra gränser. Men lik förbannat säger jag brax och braxar.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
    Spot on!

Eller vad säger jag - precis menar jag!

För att inte tala om alla dem (dom, de?) särskrivningar vi ser här, jag tycker inte om de (dem, dom?)... Nej nu blir det snart trolling fiske med ett fler tal gädd trolling spön i spö hållarna! Känslig för det där, en sjuk dom kanske...

Tight line... eh, skitfiske!
    Senast ändrad av anteman; 2017-05-22, 21:26.

Lämna en kommentar:

• Abramis Brama
    replied
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Svenska språket, med alla irriterande förkortningar och nymodigheter samt slöa jeflar som inte orkar skriva rätt längre, förstörs mer och mer för varje dag tycker jag. Att ha ett språk som folk respekterar är viktigt tycker jag. Inget påhoppande av folk med dyslexi eller andra svårigheter för ord i allmänhet dock.

Men har man inga svårigheter med ord så bör man respektera språket som det är, inte som man vill och hur man har lust till
    Självklart kallar jag braxen för en braxen och flera för braxnar, det är ju så det ska vara!

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Trodde det var en Braxen i h flera Braxenarnana.
    Men då hade jag nog fel

Lämna en kommentar:

• tintin_jkpg
    replied
    Svenska språket, med alla irriterande förkortningar och nymodigheter samt slöa jeflar som inte orkar skriva rätt längre, förstörs mer och mer för varje dag tycker jag. Att ha ett språk som folk respekterar är viktigt tycker jag. Inget påhoppande av folk med dyslexi eller andra svårigheter för ord i allmänhet dock.

Men har man inga svårigheter med ord så bör man respektera språket som det är, inte som man vill och hur man har lust till
    Självklart kallar jag braxen för en braxen och flera för braxnar, det är ju så det ska vara!

Lämna en kommentar:

• Usling
    replied
    Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
    Nej jag vägrar. En brax, flera braxar. Något annat kommer aldrig på tal.
    Jag förstår inte vilket djur du syftar på. :P Påminner en del om braxen/braxnar, men nära skjuter ingen hare.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
5 svar
404 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Grabbn88  
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10