Varför hoppar bytesfisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför hoppar bytesfisken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
    Med största sannolikhet abborre som jagar under ett stim bytesfisk. Har aldrig lyckats särskilt bra med spinnfiske i någon form i dessa lägen men flötmete med en liten betesfisk någon meter under ytan brukar vara ruskigt effektivt. Den blir ju så att säga ett lättfångat byte för abborren när alla andra flyr...

Kan du ta dig ut till stimmet är räcker det med ett kast med ett kastnät så har du beteshinken full...

Ungefär sådär ser det ut hos oss!

Har tyvärr ingen utrustning för mete för tillfället, annars hade det var kul att testa!

Kommentera

Får du ingen abborre mitt i bytesstimmen så prova på lite djupare vatten strax i närheten. Ibland kan det stå fler abborrar eller gäddor där och vänta.
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av gostar123 Visa inlägg
        Ungefär sådär ser det ut hos oss!

Har tyvärr ingen utrustning för mete för tillfället, annars hade det var kul att testa!
        Behövs ingen speciell utrustning för det. Själv använder jag mitt vanliga UL-spö och hänger på ett enkelt flöte, en 3-krok och ev något litet blyhagel vid kroken.
        Ofta är det även en hel del småsnipor i närheten så en bit fc som tafs skadar inte.

Kommentera

Ytbete är the way to go, får du inte hugg är de antagligen magi som försiggår.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag var med om detta runt 22.00 i söndag.
            Det var en massa plask runt kanterna och en bit ut i vattnet. Där jag stor och kastade var det ca 4m djup och stranden som bestod av sten låg 20-30m bort ungefär.

Mycket runt kanten men även en bit ut. ... Kastade med jigg och viblure men lyckade inte få något hugg.

Oklart vad det var som hände där, men en massa småfisk runt stenarna, nedfallna träd osv. Kändes som att de försökte komma undan något.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
              Ja då är det nog magi här hemma i sjön för man kan stå i timmar och dänga ytbeten, jiggar, spinnare, småwobblers och what ever in i stimmet utan att få ett enda hugg och kastar man ut ett mete blir det hugg direkt. Men det är nog olika från sjö till sjö så det är bara att prova sig fram vad som är bäst

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                Håller inte med. Vid vissa ställen och tillfällen funkar ytbeten, men inte överallt. Jag har fiskat skjortan av "aborrproffs" som hävdat att ytbeten är det enda rätta för ytjagande aborre med en vardaglig liten relaxjigg. Däremot, NÄR det funkar så är ju poppers det bland det roligaste som finns.
                En observation som någon kanske bekräfta eller förkasta: ytbeten fungerar bättre i sjöar än i skärgården?

Kommentera

Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
                  Håller inte med. Vid vissa ställen och tillfällen funkar ytbeten, men inte överallt. Jag har fiskat skjortan av "aborrproffs" som hävdat att ytbeten är det enda rätta för ytjagande aborre med en vardaglig liten relaxjigg. Däremot, NÄR det funkar så är ju poppers det bland det roligaste som finns.
                  En observation som någon kanske bekräfta eller förkasta: ytbeten fungerar bättre i sjöar än i skärgården?
                  Jag har försökte med ytbeten efter abborre, aldrig lyckats.
                  Men en kompis som fiskat på samma ställe under liknande förutsättningar har fått bra resultat.

Tror att det till stor del är handhavande, tid och förutsättningar.

Relax är ju det man tar till när inget annat fungerar. Också det man ofta börjar med, byter bort och sedan återgår till.

Kommentera

Jag skulle säga att om detta sker strandnära och hoppandet inte är "panikartat" så är det mört som leker den här årstiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Joakim000 Visa inlägg
                      Jag skulle säga att om detta sker strandnära och hoppandet inte är "panikartat" så är det mört som leker den här årstiden.
                      Ja, drog den slutsatsen med för att försöka motivera min brist på fisk. Om det faktiskt var så vet jag inte. Men hoppas på det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      412 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88