Gäddlek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddlek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Henke E
    replied
    Ursprungligen postat av Pellepaltnacke Visa inlägg

    gammal tråd, dom stora gäddorna brukar väl gå ut på djupare vatten efter dom har lekt? gör dom små och minsta gäddorna likadant? eller brukar dom vara kvar inne i vikarna eller på grunt vatten och vid vasssen?
    Många gäddor står ju kvar inne på grunt vatten tanke på lekande fisk som sarv braxen abborre mört mfl

    Lämna en kommentar:


  • Niklar
    replied
    Forskas ganska mycket nuförtiden. De märks friskt och återfångsten är ofta på samma plats.

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg

    Hej Old Firehand!

    Du skriver att gäddorna använder samma lekplats år efter år! Har det forskats kring detta eller är det bara en teori / sägen? Har undrat över just detta och stämmer informationen så är det väldigt intressant och välommen fakta.
    Hej Peder E:

    Jag har fiskat Gädda nere i Trosa skärgård runt Eriksö och Mörkö under åren 1957 - 1982 samt fört egen fiskejournal över alla mina fisketurer samt skrivit gäddfiskeartiklar i Svenskt Fiske (Sportfiskaren) 1961 - 1973 och Fiskejournalen 1974 - 1980. En bok om gäddfiske som jag skrev vid namn "Gäddfiskarens Specialknep" utgavs av bokförlaget Bonniers år 1972.

    Att det är samma gäddor som använder exakt samma lekplatser år efter år kan man inte bevisa utan att ha märkt och numrerat gäddorna....

    Med vänlig fiskehälsning,
    Old Firehand/Leif Engström

    Lämna en kommentar:


  • Pellepaltnacke
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
    Här simmar dom runt och slukar slom just nu både utlekt gädda och gös innan leken , slommen står i stim för lek strax utanför älvars utlopp nu här i värmland
    på min sjö, som är en bit av en uppdämd älv där isen bara lägger sig i vikarna och ett par bakvatten, gick den sista isen igår, vattentemp imorse inne i en lekvik var ca 7grader, hade endast 1 hugg av en liten gädda som jag bommade. är det egentligen förtidigt? det är minusgrader på nätterna,

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Här simmar dom runt och slukar slom just nu både utlekt gädda och gös innan leken , slommen står i stim för lek strax utanför älvars utlopp nu här i värmland

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av Pellepaltnacke Visa inlägg

    gammal tråd, dom stora gäddorna brukar väl gå ut på djupare vatten efter dom har lekt? gör dom små och minsta gäddorna likadant? eller brukar dom vara kvar inne i vikarna eller på grunt vatten och vid vasssen?
    De utlekta gäddorna brukar uppsöka närmaste plats med god födotillgång.

    Lämna en kommentar:


  • Pellepaltnacke
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    Hej Stampe; Gäddorna leker i perioder från när isarna blir landlösa i mitten av mars fram till slutet av maj. Först leker de små Isgäddorna när isen börjar släppa inne vid land. Sedan leker de lite större Lövgäddorna när björklöven blir stora som musöron. Slutligen leker de Stora Gäddorna, Blomstergäddorna mellan vitsippornas blomning och när gullvivorna slår ut. Det innebär att de riktigt små, förstagångslekande Isgäddorna börjar leka i mars när vattentemperaturen bara är +2 - +4 gr.C inne i vikarna. Lövgäddornas lek sker ofta vid +5 - +8 gr.C och de riktigt stora Gäddorna, Blomstergäddorna leker ofta från mitten till slutet av maj när vattentemperaturen är +9 - +12 gr.C.

    Leken äger rum på mycket grunt vatten ofta på översvämmade ängar av starrgräs eller nervissnad fjolårssäv längst in i lekvikarna. Gäddorna använder samma lekplats år efter år. Först kommer de små hannarna in på lekplatsen. Sedan kommer de större honorna. Under själva lektiden är Gäddorna helt koncentrerade på varandra och själva leken. De äter inte och är i det närmaste omedvetna om faror i omgivningen.
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    gammal tråd, dom stora gäddorna brukar väl gå ut på djupare vatten efter dom har lekt? gör dom små och minsta gäddorna likadant? eller brukar dom vara kvar inne i vikarna eller på grunt vatten och vid vasssen?

    Lämna en kommentar:


  • jim23
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Stampe; Gäddorna leker i perioder från när isarna blir landlösa i mitten av mars fram till slutet av maj. Först leker de små Isgäddorna när isen börjar släppa inne vid land. Sedan leker de lite större Lövgäddorna när björklöven blir stora som musöron. Slutligen leker de Stora Gäddorna, Blomstergäddorna mellan vitsippornas blomning och när gullvivorna slår ut. Det innebär att de riktigt små, förstagångslekande Isgäddorna börjar leka i mars när vattentemperaturen bara är +2 - +4 gr.C inne i vikarna. Lövgäddornas lek sker ofta vid +5 - +8 gr.C och de riktigt stora Gäddorna, Blomstergäddorna leker ofta från mitten till slutet av maj när vattentemperaturen är +9 - +12 gr.C.

    Leken äger rum på mycket grunt vatten ofta på översvämmade ängar av starrgräs eller nervissnad fjolårssäv längst in i lekvikarna. Gäddorna använder samma lekplats år efter år. Först kommer de små hannarna in på lekplatsen. Sedan kommer de större honorna. Under själva lektiden är Gäddorna helt koncentrerade på varandra och själva leken. De äter inte och är i det närmaste omedvetna om faror i omgivningen.
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Hehe gammal tråd här ser jag men tittade runt lite och såg denna. Du skrev att gäddorna leker på samma ställe år efter år men vad skulle då hända om lekplatsen förstördes? Vet nämligen ett sådant ställe

    Lämna en kommentar:


  • Roddan
    replied
    Vårfisket kan vara riktigt konstigt ibland. Jag var ute i fredags från tidig eftermiddag tills det blev mörkt. Fick ingenting från typ kl 14 till 19 , inte ens ett litet naffs eller eftterföljare. Efter 19 fick jag en utlekt smal gädda på 8,3 kg, två missade hugg och en snipa på samma ankring och samma plats där jag fiskat tidigare under eftermiddagen, sen var det helt dött igen.
    Detta var i sjön Magelungen i Stockholm och tempen var mellan 14,5 och 15 grader i ytvattnet där jag fiskade.

    Lämna en kommentar:


  • Burgalveist
    replied
    Var ute förra helgen (23-24/4) i mälaren och det var inte ett spår av liv där snurrade runt. Nu, en vecka senare fick jag aggressiva hugg men ingen fight alls, drog upp en 6+kg full med rom samt smågäddor. Så det verkar bli att vänta någon vecka till. Verkar utdraget med lek i år.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
1 svar
223 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Jester Burk II  
Startad av BosseD, 2026-04-29, 15:00
1 svar
186 visningar
2 gillar
Senaste inlägg SharkGirl  
Arbetar...
X