Nyfiken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyfiken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reekie
    replied

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Jag åt sutare två gånger när jag var yngre. Det är troligtvis den absolut minst angenäma fisken jag någonsin ätit. Jag minns tydligt att det finns ett 1 cm lager slem som smakar tvål eller såpa under fiskens skinn. Köttet smakade aningen dyigt men något milt. Tyvärr satt sig bismaken av tvål ganska bra, i både min mun och i köttet. Jag ogillade den matupplevelsen starkt. Däremot måste jag säga att braxen är en god fisk att äta. Jag har lagat inkokt braxen mer än en gång och tycker verkligen att det är fullt ätbart, till och med gott. Köttet på en braxen är väldigt milt, ibland smakar det lite lite skaldjur. Troligtvis äter de kräftor och sniglar, vilket kanske gör att de smakar därefter (???). Det går till och med att filéa en braxen så att man får en liten benfri filé. Jag rekommenderar alltså att testa koka in braxen, då det är en legitimt god fisk att äta.

Lämna en kommentar:

• Kattman
    replied
    "Tänk om nån sport intresserad läser det. VM och sånt är allt i deras värld"

stämmer säkert! Synd om de.

Lämna en kommentar:

• RK99
    replied
    Sutare smakar dy i de flesta vatten , förr brukade man sumpa fisken i friskt vatten i tre dygn . Rökade småsutare kring kilot är en delikatess .

Lämna en kommentar:

• husbehov
    replied
    Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
    "
    Länder är ju bara mänskligt påhitt.
    Tänk om nån sport intresserad läser det. VM och sånt är allt i deras värld.

Lämna en kommentar:

• Kattman
    replied
    "För i nåt land/kultur ses djuret som mat".

Finns till och med de som äter kräftor!!
    Länder är ju bara mänskligt påhitt.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Låter bra tycker jag! Att börja äta inhemsk (!) insjöfisk vore ju att nyttja en lokal fisk som idag inte används alls i princip.

När jag var i 10 års åldern fick vi en fin braxen som mamma kokade med bl a dill. Smakade bra, som jag minns det påminde smaken om mindre skaldjur, inte helt fel.

Jag antar att en braxenburgare har en mer neutral smak, om kräsna skolbarn gillart' så är det positivt! Långt hellre en sån än en burgare på mald protein från insekter... där är det uppförsbacke!

Lämna en kommentar:

• husbehov
    replied
    Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
    Hej!
    Sitter med jämna mellanrum och kollar om man kan göra några klipp på blocket. Idag dök det upp en ovanlig annons. Någon säljer sutare som specimen fisk, mat eller till damm.
    Vad jag minns från barndomens mete så är sutaren snäppet slemmigare än gärsen. Är det något man ens kan/vill äta?
    Får man sälja mat på blocket?
    Skulle själv aldrig ens komma på tanken att äta sutare.
    Var vet ni?

// Sadda
    Det är väl en sån där multiannons. Ungefär som när man ser folk sälja tuppar. Ger en också en sån där homer doh känsla.
    Om folk väljer att kasta den i en damm eller stekpannan är ju upp till köpare. Samma med tuppen.
    Många djurannonser är ren kötthandel. Du får inte slakta djuret och sälja kroppen på blocket. Men du får sälja djuret och "hjälpa" köparen slakta djuret.
    Testa och lägg ut en annons med får. Du kommer bli nerringd av halal folk. Trots att det är totalt olagligt. Men mat är det. Alla djurannonser är det. För i nåt land/kultur ses djuret som mat.

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied
    Med rätt kryddning och tillagning är alla fiskar goda.

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Lite brax har väl ingen dött av :-D
    Jag testade brax på en kryssning till Tallinn, vilket smakade kanon ihop med några matsupar.

En gång i ungdomens dagar tog vi även hem en slutare som farsan tillrede, den var helt ok den med.

​​​​
    ​​​​​​

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
5 svar
406 visningar
0 gillar