Gäddleken lider av klimatförändringarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddleken lider av klimatförändringarna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ante Vet inte om du spelar eller är...d.m.
    I vilket fall som helst har jag inte tänkt bli nerdragen till din nivå som sist när flera inlägg blev raderade.
    Så jag lämnar med att vi aldrig kommer tycka lika.
    Mvh

    Kommentera


    • #12
      Njae... om gäddorna får för sig att börja leka tidigare än "normalt" pga att vattnet är gynnsamt varmt riskerar ynglen att svälta ihjäl under förutsättningen att andra organismer som ynglen normalt äter INTE finns där när dessa behövs.

      Det "roliga" i det här är ju att gäddan leker från att isen försvinner och cirka två månader framåt... och det är ju bra eftersom vädret enligt SMHI alltid är normalt.

      Kommentera


      • #13
        Dom tidigare ynglen har det säkert kärvare att få i sig näring tills dom senare ynglen kläcks och dom börjar kalasa på dom.
        Medans dom senare ynglen säkert har mer näring att tillgå men samtidigt lever ett farligare liv.

        Är nog en avvägning varje gädda får göra innan den kliver in i sängkammaren :⁠-⁠)

        Kommentera


        • #14
          Fascinerande. Vetenskap bygger på prövad evidens och är byggd på att dess modeller ska testas. Detta gäller all vetenskap oavsett det är raketformeln, relativitetsteorin eller för den delen klimatmodeller. En sak vetenskap och dess principer är att den skiter fullständigt i vad du tycker eller känner om ett viss Ämne. Däremot vad du presenterar för data, hur datan är insamlad och om resultatet kan upprepas eller prövas spelar desto större roll.

          Att ha ett naturrelaterat intresse samtidigt som man förnekar eller förlöjliggar klimatvetenskapen rimmar dåligt
          Senast ändrad av Cudan; 2023-03-09, 17:29. Anledning: Felstavning

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
            Ante Vet inte om du spelar eller är...d.m.
            I vilket fall som helst har jag inte tänkt bli nerdragen till din nivå som sist när flera inlägg blev raderade.
            Så jag lämnar med att vi aldrig kommer tycka lika.
            Mvh
            Jaa du, här försöker man. Att du upplever dig neddragen för att du inte kan prata klartext fastän du säger att du gör det utan hellre kallar mig dum var ju verkligen upplyftande till en hög nivå...
            Vi får lämna det med att vi drar olika slutsatser om gäddans möjligheter i varmare vatten även om jag ännu inte vet vad det är som "stör dig å det grövsta" med aktivisterna...

            Så nej jag tror inte gäddan hinner anpassa sig om temperaturerna fortsätter upp i nuvarande takt. Att det finns gädda i södra Europa är knappast något bevis för något annat. Gäddan finns inte i alla vatten där utan mest troligt i kallare delar och sannolikt möter de liknade problem där som här om vattnet får en högre, alltför hög medeltemperatur, förändrade lekförhållanden.

            Att gäddan vinner i norr medan laxfiskar tappar är ju ett slags tecken på det, på samma sätt lär det bli med gäddan söderöver om den inte är avgjort mer temperaturtålig men det vet jag inget om. Jag tror primärt att de har olika trivseltemperaturområden, passeras de så går det inte bra, oavsett art. Vi får se.
            Senast ändrad av anteman; 2023-03-10, 10:45.

            Kommentera


            • #16
              https://www.sportfiskarna.se/Om-oss/...ar-g%C3%A4ddan
              För den som vill fördjupa sig om gäddans utbredning i Norrland samtidigt som öring och röding går tillbaka finns en del att läsa här.

              När det gäller sjöar söderöver klarar säkert små grunda sjöar en hög sommartemperatur sämst, medan stora djupa kallvattensjöar säkert inte påverkas alls i samma omfattning.

              Är man inbiten gäddkramare så borde man önska sig samma klimat som dom brittiska öarna har med sin varma vinter och svala sommar.

              Kommentera


              • #17
                Vintern vill hålla i sig vänder det inte snart så blir det nog en sen gäddlek här i Småland slutet av april leken pågår en bit in i maj?
                Senast ändrad av Henke E; 2023-03-31, 20:15.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                36 svar
                23 494 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                125 svar
                15 247 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg blåvitt88  
                Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                14 svar
                1 510 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                3 svar
                367 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                3 svar
                344 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg BeeMan
                av BeeMan
                 
                Arbetar...
                X