Snackar vi första rusningen
så slår nog ingen en Bleka. Skulle tro att en hälleflundra också kan platsa bland de starkaste. Men som någon skrev så har det mycket med utrustningen att göra. I havet sitter man ofta med grova grejor, då är det lätt att underskatta starka fiskarter. En Sej eller hälleflundra på 15 kilo på ett ordinärt gäddspö vore nog en riktig match! Har inte du Anders provat att fiska med lätt utrustning i sundet eller på Söröya? Har förresten bara några veckor kvar innan jag drar till Sula för årets drabbning med havsfiskar och jättedyning.
så slår nog ingen en Bleka. Skulle tro att en hälleflundra också kan platsa bland de starkaste. Men som någon skrev så har det mycket med utrustningen att göra. I havet sitter man ofta med grova grejor, då är det lätt att underskatta starka fiskarter. En Sej eller hälleflundra på 15 kilo på ett ordinärt gäddspö vore nog en riktig match! Har inte du Anders provat att fiska med lätt utrustning i sundet eller på Söröya? Har förresten bara några veckor kvar innan jag drar till Sula för årets drabbning med havsfiskar och jättedyning.
tog jag på ett jiggspö med en 6000 rulle och den gjorde ett par riktigt fina rusningar men som sagt så gjorde utrustningen den inte rättvisa fastän den var lättare än vanligt. Men jag tror inte flundran har skuggan av en chans mot en makrill i samma storlek. Det gäller blekan också. Har fått på 4,1 kg. Hade faktiskt dubble på två blekor i 4 kg-klassen... De gör en bra förstarusning, grym är kanske bästa ordet och fiskar man med lätt utrustning (vilket vi inte gjorde) så måste det vara världens grej. Då kan alla andra slöa laxar, öringar mm slänga sig i väggen. Men makrillen kämpar som besatt hela vägen in. Mitt tips är att makrillen är Sveriges starkaste och snabbaste fisk kilo för kilo.

Kommentera