Starkaste fisken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starkaste fisken ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
    Lägger en slant på makrillen....Fast nu var det ju starkaste, inte snabbaste det gällde, undrar om inte torsken ligger bra till?
    Både snabb och stark skulle tro makrill är oslagbar räknat i gram, en verkligt kul fisk dock en större lax i strömmande vatten är inte dum heller även småsej ger fantastiska fajter i förhållande till storleken gyltor ger respekt också har fått några sådana men makrill är favorit (även i pannan ljuvligt god nyfångad)
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej igen Henrik Nordberg; Du har helt rätt! Visst är Aspen en både rolig och spännande fisk!

Jag minns en mörk, vindstilla augustinatt på Ekoln för drygt tjugofem år sedan när Micke H., Jonte (min son) och jag trollade gös. En rulle börjar tjuta i mörkret. Micke greppar efter spöt och börjar drilla den tunga fisken. Efter cirka en kvarts fight skriker Micke: "En lax, ta hit håven!" Jag plockar fram håven och där nere i djupet, i skenet från min handlykta blänker "laxen". Den buktar, vänder och dyker igen. Först vid tredje försöket får jag den blänkande "laxen" i håven. "Laxen" visar sig vara en drygt 6,5 kilo tung asp. Färgen är inte silver. Det är guld! Nothing is for ever...inte ens en spännande lax i håven!
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      4,8'an fick jag på en poppervariant och det var onekligen ett brutalt hugg. Det kanske är så att fiskemetoden kan påverka hur pass kämpavillig en asp är? Har du några erfarenheter av detta?

Kommentera

Skulle nog säga snorgärs... Brutala hugg på vintern. Sliter nästan grejorna ur handen

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
          4,8'an fick jag på en poppervariant och det var onekligen ett brutalt hugg. Det kanske är så att fiskemetoden kan påverka hur pass kämpavillig en asp är? Har du några erfarenheter av detta?
          Fiskemetod/plats påverkar i så mån att båtens egenfart eller ett strömmande vattens fart måste adderas till fiskens egna rörelser. Vid djupare vatten blir det lite mer segdrag i fighten jämfört med gruntvatten där fisken bara kan välja att simma bort från den farliga situationen i ett och samma "plan". Sen tror jag att det brutala lite oväntade popperhugget höjer adrenalinet i blodet snabbare och till en från början högre nivå och därmed ger en mer fartfull känsla gentemot tex en jiggfångad + att fler sinnen blir påverkade vid ett popperhugg(synen när poppern blir överfallen, ljudet av det samma, känseln osv, sånt påverkar alldeles säkert helhetsintrycket av fighten).

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
            Hej igen Henrik Nordberg; Här har du hittat en pluspoäng till! En fisk som känner sig underlägsen redan från början kämpar mindre. Känner fisken att den kan avgå som segrare och komma loss, då kämpar den hårdare och ända tills den är helt slut. Här kommer jämförelsen mellan ultralätt utrustning och tung havsfiskeutrustning gärna in. Ett mjukt och lätt spö, ultrarulle och tunn lina får en liten fisk att bli både större, snabbare och starkare. En tung 50 lbs havsfiskeutrustning med kraftigt, styvt spö och en 6/0 Penn havsfiskerulle kan få en 20-kilostorsk att kännas som en ordinär 3-hektosabborre fångad på en ultralätt jigutrustning. Det gäller att optimalt dimensionera sin fiskeutrustning efter den art man fiskar efter och det vatten man fiskar i.
            One day spent fishing adds another day to your life!
            Old Firehand

Kommentera

karpen är ruggigt stark..
              malen lär ju vara en riktig fighter?
              Keep talking about me, You are just making me famous..
              MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
              www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Att jämföra sutare med multe är som att hugga av sin penis med en yxa - jäkligt dumt och fel.

Jag skulle satsa på multe iaf. Inte känt på något som är i närheten i storleken runt 3-5 kg...
                /Lazinko

Kommentera

Räknar man rent på storlek tror jag att makrillen vinner, men om man tar ett par kg upp så är sejen riktigt brutal.
                  I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                  http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                  http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Vimman är jäkla stark för sin strlk...

Kommentera

Lazinko> En makrill på 3 kg kanske...
                      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat