Regler om Asp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regler om Asp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regler om Asp

Det har påståtts så mycket om aspen och fredningsområden den senaste tiden så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att lägga upp en länk till mer information. Det här är dessutom det som gäller - inte vad någon tror sig hört, hört av en kommungubbe, blivit informerad av någon som sett ut att veta, eller något annat dubiöst.
    FIFS

3 § Fiske efter asp är förbjudet fr.o.m. den 1 april t.o.m. den 31 maj i alla
    Vänern, Mälaren och Hjälmaren tillrinnande vattendrag.
    Senast ändrad av limnos; 2007-05-02, 15:16.
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
    Det har påståtts så mycket om aspen och fredningsområden den senaste tiden så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att lägga upp en länk till mer information. Det här är dessutom det som gäller - inte vad någon tror sig hört, hört av en kommungubbe, blivit informerad av någon som sett ut att veta, eller något annat dubiöst.
    FIFS

Jag tror att 90% utav de som fiskar Asp vet om att det är förbjudet men gör det endå.

Måste rent teoretiskt sett fråga. Kan man ringa efter polisen för att "skärmma" bort lite folk från fisket?

Dvs, har dom "rätt" att "gripa" ngn för s.k. tjuvfiske?
    sigpic

Kommentera

Polisen kan inte få bättre tillfälle att gripa någon är när den står med fingrarna i syltburken vilket i det här fallet innebär att man utövar fiske efter asp!

Redan om de hittar någon med aspar i en kasse är det troligt att även själva innehavet anses som brott. Asparna är fridlysta och liksom fridlyst trafikdödat vilt tillhör staten om inget annat kan göras gällande.

Vad sedan åklagaren tycker och en eventuell sakföring leder till är dock mera ovisst.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Jag tror att 90% utav de som fiskar Asp vet om att det är förbjudet men gör det endå.

Måste rent teoretiskt sett fråga. Kan man ringa efter polisen för att "skärmma" bort lite folk från fisket?

Dvs, har dom "rätt" att "gripa" ngn för s.k. tjuvfiske?
        Gripa kanske dom inte kan ,men personens utrustning kan väl beslagtas ?
        På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
          FIFS

I fallet med "hört av en kommungubbe" så är det som så att i fallet Svartån i Örebro är det kommunen som bestämmer huruvida det är förbud eller inte. Lagen säger att det är förbud efter aspfiske under perioden, ja, och det går liksom inte att disktuera oavsett om man snackar med kommunen, länsstyrelsen, polisen eller kungen himself. Däremot kan den som bossar över ett vatten, i Svartåns fall Örebro kommun, ändra omfattningen på detta förbud i en striktare riktning. De har också gjort så då det råder totalt fiskeförbud i Svartån under aspens lekperiod. Därför tycker jag att det är jävligt dåligt att folk har så förbannat svårt att fatta det eller att de skyddar sig med att de har hört från nån random person att polisen sagt att länsstyrelsen sagt osv...

Med detta sagt så är det alltså inte enbart möjligt att skydda sig med lagtexten säger att aspfiske är förbjudet om man blir haffad. Man är skyldig att ta reda på om det råder ytterligare förbud då markägaren har all rätt i världen att stärka skyddet av vattnet.

Kommentera

Vilka jävla kärringar ni är!! Ringa snuten och gola ! Ni skulle inte blivit gamla i mina kvarter! Jag fiskar inte asp och tänker heller inte försöka. Polisen har viktigare saker än att prioritera en fiskare. Limnos får väl ta på sig brickan och göra en räd. Sportfiskare gripen av Limnolog!!!! Man får bara ringa snuten om det gäller liv och död eller om någon mår jävligt dåligt. I övrigt skall man lära sina barn att man aldrig skvallrar till fröken eller magistern. Flode var lite sval nu och ryck upp dig, inget skvallrande till snuten!

Kommentera

örebro kommun......

om örebro kommun nu har gjort som Hendrik N skriver så tycker jag att det är högst otroligt korkat att det finns en tottal avsaknad av förbudsskyltar längs ån. tidigare år så publicerades till loch med en lite info ruta om aspen och det rådande fiskeförbudet i tidningen för att informera allmänheten den borde komma tillbax om det nu råder en hårdare linje.
              asptrappen är ju oxå ett stort skämt så bara förtydligar bilden av hur inkompitenta örebro kommun är på att ta till vara svartån.
              Den ena handen säger att nu ska vi ta tillvara aspen och skydda dess lek vid slussen. Den andra säger aspen jaha just de ja den leker visst i svartån, ja ja vi tar ev. upp det längst ner på dagordningen om några år eller så.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
                Vilka jävla kärringar ni är!! Ringa snuten och gola ! Ni skulle inte blivit gamla i mina kvarter! Jag fiskar inte asp och tänker heller inte försöka. Polisen har viktigare saker än att prioritera en fiskare. Limnos får väl ta på sig brickan och göra en räd. Sportfiskare gripen av Limnolog!!!! Man får bara ringa snuten om det gäller liv och död eller om någon mår jävligt dåligt. I övrigt skall man lära sina barn att man aldrig skvallrar till fröken eller magistern. Flode var lite sval nu och ryck upp dig, inget skvallrande till snuten!
                Visst är det löjligt. Men är det fiskeförbud är det. Det är ju inte fiskeförbud för att ngn har kommit på en kul grej, utan det har ju faktiskt en mening. En mkt vettig sådan, nämligen att man även i fortsättningen skall kunna fiska denna grymma fisk. Ni skulle bli mörkrädda om ni såg det man kan se i Tidans mynning i Mstad.

Om Polisen bara skulle visa sig där en enda ggr. skulle aspen få vara i fred resten av perioden, vissa kanske inte skulle våga komma tillbaks på flera år. I mina ögon kunde det vara värt 30min polisarbete. Jämnförbart med alla plocka stressade arbetare påväg hem till lunchen för hastighetsöverträdelser...
                sigpic

Kommentera

Ok 'är det så jävla illa så kanske men det kanske räcker med att snuten säger till och inte börjar gripa mm. Jag prioriterar alltid människor först ett mäniskoliv är värt mer än alla andra liv. Fast vi är dåliga på att inte ha ihjäl varandra. Dock är höjden av förnedring att bli dödad av ett djur, tänk er bli deat-rolles av en krokodil så in i helvete förnedrande. eller en fet anaconda som skall sluka en fy fan. Men jag är djurvän för det!

Kommentera

Det finns ju andra än polisen som kan hålla koll på vatten. Var faen är tillsynsmännen??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn